Industria de evenimente

În 2005, că să-l parafrazez pe nenea Iancu, industria de evenimente era admirabilă, era sublimă putem zice, dar lipsea cu desăvârșire.

Atunci ne-am hotărât Guido și cu mine să părăsim Olanda și să revenim în România (în fine, doar eu reveneam, el venea) pentru a deschide la București un birou EMAGIC, o companie pe care o înființasem împreună în 2000, în țara lalelelor.

Foarte repede ne-am dat seama că vă trebui să construim de la zero nu numai o echipă de specialiști în evenimente, dar și anumite servicii specifice industriei noastre, cum ar fi barurile pentru evenimente pe baza sistemului de jetoane (ulterior devenite carduri sau brățări rfid), sistemul de pază bazat pe tehnici de «crowd management», primul sistem de vânzare de bilete online etc. Au fost niște ani frumoși de pionierat în care am lămurit brandurile mari că un festival înseamnă altceva decât «festivalul berii» - așa s-a născut B’Estfest (inițial B’Estival) în 2007, primul mare festival din România unde au concertat Pink, Santana, Moby, Alanis Morrisette, Marilyn Manson și Alice Cooper (împreună pe aceeași scenă!) și sute de alți artiști români și internaționali.

subcarpati

Acolo am creat prima scenă dedicată artiștilor români emergenți și tot acolo în 2011 Subcarpați au fermecat pentru prima oară publicul de pe un main stage. Spun «fermecat», pentru că și eu am fost lipită de scenă în timpul setului lor, chiar daca mă bătea soarele în cap și aveam o sută de alte lucruri de făcut!

depeche mode

Dar am vorbit de B’Estfest înainte să povestesc despre Depeche Mode pe vechiul «Lia Manoliu» în 2006 (până să fie dărâmat și reconstruit în bijuteria de acum). Concertul Depeche Mode (primul din cele 3 organizate de Emagic, 2 x București și 1 x Cluj) a fost de fapt evenimentul care a deschis România ca piață pentru concerte internaționale de mare amploare. Până atunci fuseseră câteva concerte cu artiști mari (le numeri pe degete) și niciodată un stadion «sold out», exclusiv pe bilete. 45.000 de români și străini au fost atunci publicul fantastic care a convins atât artiștii străini cât și managerii și agenții lor că România este o destinație civilizată și sigură pentru marile turnee. După Depeche Mode au urmat Madonna, Shakira, Sting, Metallica, Lady Gaga, Lenny Kravitz, Red Hot Chili Peppers, Roger Waters/The Wall și multe alte concerte de care ne aducem aminte cu bucurie , «bucurie» fiind cuvântul cheie aici. Guido și cu mine glumim adesea că meseria noastră este să punem umărul la făurirea unor amintiri de neuitat pentru publicul nostru și să producem nu numai concerte ci și bucurie în sufletele oamenilor.

awake

15 ani mai târziu, România are o industrie de evenimente - mai sunt multe de îmbunătățit cu siguranță, mai ales în planul legislativ și al reglementărilor, dar suntem pe calea cea bună. Chiar dacă B’Estfest a căzut victimă crizei financiare de la finalul deceniului anterior, s-au ridicat între timp alte festivaluri mari, medii sau mici care contribuie substanțial la împrospătarea imaginii țării noastre acasă și peste hotare. În acest nou val se înscrie și AWAKE, primul festival «boutique» din România, pe care l-am inaugurat în 2017 în poate cel mai frumos loc din Transilvania, domeniul Teleki din Gornești, Mureș. Acolo am reușit să creăm un concept eclectic în care muzica se îmbină cu arta, design-ul, discuțiile și work-shopurile pe teme de sustenabilitate, civism și inovație. Pandemia nu ne-a lăsat să ne vedem anul acesta cu fanii Awake și nici cu fanii Celine Dion pe Arena Națională. Rămânem însă optimiști că până anul viitor se vă găsi ac și de cojocul acestui covid și ne vom reîntoarce la profesia noastră de producători de amintiri și bucurie.

Text de Laura Coroianu, cofondator EMAGIC

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter