iaBilet.ro | Despre cum au început românii să cumpere bilete online

iaBilet.ro este cea mai mare platformă de vânzare de bilete la evenimente din toată România și nu numai. De peste 8 ani, de aici se pot cumpăra bilete pentru tot felul de evenimente, de la piese de teatru, stand-up comedy, conferințe, până la concertele trupelor favorite. Așa se face că românii au ajuns să cumpere de pe această platformă peste 1 milion de bilete pe an. Despre începuturi și anii 2000, ne-a povestit EMIL IONESCU, general managing partner la iaBilet.ro

Cum ți-a venit ideea unui site de ticketing?

Eu organizez evenimente încă din 2004 și mereu mi-am dorit să-mi fac un soft de vânzare de bilete, așa cum trebuie, orientat și către organizator, dar și către client. Prin 2012 aveam un proiect construit în jurul bulei Groupon de atunci, care vindea pachete de reduceri. De aici ne-a venit ideea să facem un site de rezervări de mese în cluburi / restaurante, care se chema rezervariclub.ro, pe care, apropo, în premieră, o să-l reactivăm în curând, dar sub altă formă. Mai exact, rezervai o masă și comandai și băutura și primeai un bilet pe mail cu un cod de bare cu care veneai la host, la locație, aceștia îl scanau cu o aplicație pe telefon și erai condus la masa ta cu prietenii. Am adunat destul de multe locații în sistem, doar că publicul era puțin reticent la a plăti online rezervări și ei în continuare sunau la locație să rezerve o masă. La scurtă vreme după acel moment, m-am întâlnit cu Bianca, marketing manager la Hard Rock Cafe, cu care lucram pe diverse proiecte. Ei ne-au propus să organizăm evenimente acolo în fiecare joi. Așa ca am discutat cu niște parteneri dragi de-ai noștri, de la Sprint Media, care ne-au ajutat cu artiștii locali, iar mie mi-a venit ideea ca în loc de coduri de bare pentru rezervări la masă, să vindem coduri de bare pentru bilete, cu tot cu rezervare la masă. Și așa s-a născut în 2012 iabilet.ro.

Evenimente

Îți mai aduci aminte care a fost primul eveniment la care ați vândut bilete?

Primul eveniment pilot cu bilet a fost concertul lui Robert Turcescu, care și-a aniversat ziua de naștere pe scenă, cu mulți invitați, alături de trupa sa (cânta destul de bine), iar primele concerte au fost cu Direcția 5 și Proconsul.  E o poveste frumoasă și cred că am avut baftă că am pus cap la cap mai multe nevoi ale pieței.

Cum arată acum industria de evenimente vs. anii 2000?

Dacă îmi permiți o glumă: sunt cam la fel, având în vedere pandemia. Atunci, existau doar câțiva promoteri care făceau în special show-uri mari spre foarte mari, cum ar fi Marcel Avram sau Dorian Ciubuc. Cred că putem vorbi de o piață de evenimente abia începând cu 2010, când numărul de evenimente medii / mari s-a mărit și piața a fost ridicată de dezvoltarea vieții de noapte. Dacă ar fi să facem o comparație între martie 2020 și martie 2000, cred că diferența majoră e în numărul de organizatori. Doar noi lucrăm cu peste 1000, activi din toată țara, și asta înseamnă o industrie activă.

Care a fost cea mai grea încercare prin care ați trecut de la înființare și până acum?

Educarea și formarea pieței și a concurenței. Am inventat o grămadă de tool-uri și moduri de lucru pe care ulterior majoritatea jucătorilor din piață le-au preluat, destul de greu, dar până la urmă au făcut-o. Cum ar fi bilete fără taxe de printare acasă (!), scanarea biletelor cu aplicații, self ticketing-ul, biletele prin sms ca backup, vânzarea de bilete la intrare, în format electronic exclusiv, client service-ul pe bază de tickete - ca la agențiile de telecom, promovarea/ marketingul de gherilă, eliminarea cât mai mult a hârtiei din ecuație și... biletele electronice de care râdeau toți în 2012, când am zis că noi vindem DOAR bilete electronice. Și mai sunt, dar le-am uitat.

Care a fost cea mai mare satisfacție în toți anii de existență a site-ului?

Am educat și schimbat piața de ticketing total. Și o să tot continuăm s-o facem.

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter