Turneul Classic Unlimited 2020, la final. Interviu cu pianistul Bogdan Vaida.

Turneul Classic Unlimited 2020 s-a încheiat duminică, 18 octombrie, cu recitalul susținut de pianistul Bogdan Vaida în sala Reduta a Muzeului Etnografic din Cluj-Napoca. Început ca un turneu în aer liber, dat fiind condițiile inițiale impuse de hotărârile guvernamentale cu privire la desfășurarea evenimentelor pe timpul pandemiei, Classic Unlimited s-a desfășurat în șapte orașe din Transilvania, Muntenia și Banat: Cluj-Napoca, Alba Iulia, Timișoara, Sinaia, Deva, Sibiu și Târgu Mureș. Și chiar dacă nu a fost un turneu ușor de organizat dat fiind situația pandemică, peste 800 de persoane au luat parte la cele opt concerte din turneu.

Cluj

Ce înseamnă acest turneu pentru pianistul Bogdan Vaida și care este relația lui cu publicul și, mai ales, cu muzica, aflați în interviul de mai jos:

Este al patrulea an în care Classic Unlimited are loc în România. Cum simți că a evoluat turneul de-a lungul acestor ani? Dar publicul?

Cred că turneul a evoluat în multe privințe. Am impresia că, pentru membrii echipei Classic Unlimited, a devenit din ce în ce mai personal. Fiecare dintre ei pune suflet în acest proiect la fel de mult ca mine. Bineînțeles că, din punct de vedere organizatoric, experiența anilor trecuți ajută mult, cu atât mai mult în situația dificilă de anul acesta. Personal, eu am avut foarte mult de învățat, atât ca muzician, cât și ca om, din acest proiect, și sper să am șansa de a mai învăța și din edițiile viitoare. Există deja oameni care vin an de an la concertele noastre și ne urmăresc, un public fidel Classic Unlimited, ceea ce mi se pare foarte fain. Am întâlnit foarte mulți oameni interesanți pe unde am avut concerte în cadrul turneului, oameni de la care am luat idei și inspirație. 

Sibiu

Classic Unlimited este varianta românească a turneului Klassik Mittendrin pe care l-ai inițiat în Germania. Există vreo diferență între publicul român care vine la concertele Classic Unlimited și cel german care merge la Klassic Mittendrin? Cum vezi publicul român în relația cu muzica?

La fiecare concert din acest proiect, fie ca a fost în Germania, fie în România, oamenii din public au fost aparte. Cred că concertele Classic Unlimited se adreseaza fiecărui om în parte. Fiecare spectator se raportează la muzică în mod diferit, în funcție de personalitatea sa. Faptul că e german sau român mi se pare mai puțin relevant. Am întâlnit în ambele țări oameni foarte calzi, deschiși. În România cred că sunt mai mulți tineri la concerte. Probabil că acest lucru se datorează în special echipei organizatorice și a modului in care sunt promovate concertele, dar, bineînțeles, și curiozității și deschiderii celor care vin la concerte, lucru care mă bucură foarte tare. 

Ce amintire ți-a rămas cel mai pregnant în minte din toți acești patru ani de Classic Unlimited?

Am foarte multe amintiri faine de tot din Classic Unlimited. Multe din concertele din cadrul proiectului au fost pentru mine experiențe de neuitat. Am cunoscut mulți oameni interesanți și am avut multe discuții de care îmi aduc aminte cu plăcere. Într-o nota mai personală, când mă gândesc la Classic Unlimited îmi aduc aminte cu mare drag de călătoriile împreună cu cei din echipa proiectului, discuțiile, glumele, aventurile pe care le-am trăit împreună și sper să se mai adune încă multe. 

‘’Intermezzo’’ de Brahms este piesa cu care se deschide fiecare concert Classic Unlimited. De ce această piesă și nu alta? Și de ce ai ales să deschizi turneul mereu la fel?

La inceputul proiectului m-am gândit că ar fi bine, având în vedere faptul că aveam concerte în locuri neobișnuite pentru așa ceva, în care, mai ales din punct de vedere acustic, nu știai la ce să te aștepți, să am la început o piesă care să introduca și publicul, și pe mine însumi, în lumea muzicii, cu căldura și prietenie. În timpul studenției am învățat câteva cicluri de piese scurte de Brahms, care mi-au fost foarte dragi. Mi s-au părut cele mai potrivite pentru introducerea concertelor și au rămas așa până acum. În fiecare an am cântat un alt intermezzo de Brahms în deschiderea concertelor. Anul acesta am ales unul din Fanteziile op. 116, pentru că mi s-a părut că are la bază o idee asemănătoare cu cea a lui Bach din coralul pe care l-am inclus în repertoriu, amândouă având o linie melodică în bas care evocă un soi de plimbare meditativă. 

Sinaia

Cum gândești repertoriul fiecărei ediții Classic Unlimited în parte? De la ce pornești când îți alegi piesele și cum se completează ele?

Nu e de fiecare dată la fel. Încerc să îmi alcătuiesc un program cât mai variat, de obicei în jurul unei piese pe care îmi doresc tare s-o cânt. Anul acesta a fost Fantezia ”Dante” a lui Liszt. Din cauza caracterului mistic al piesei, și al faptului că se inspiră din ”Divina Comedie” a lui Dante, în special ”Infernul”, m-am gândit să creez un contrast printr-o piesă de Bach. Am ales un coral în prelucrarea lui Ferruccio Busoni. Piesele lui Ciprian Pop sunt deja de neînlocuit in programul Classic Unlimited. Anul acesta a scris special pentru noi piesa ”Viking Ants”. În fine, de câțiva ani, de când am cântat pentru prima oară miniaturi de Schubert, nu am mai avut concerte fără el, pentru că îmi place tare, astfel încât am inclus anul acesta ‘’3 Moments musicaux’’ în program. 

Cât de tare te influențează spațiul în care cânți și cum?

Spațiul în care cânt are o influență puternică asupra concertelor. Din punct de vedere acustic, de fiecare dată e altfel. Apoi, multe din spațiile în care au loc concertele Classic Unlimited au o energie specială, care influențează muzica. Eu cred însă că asta se datorează mai mult oamenilor din locurile respective. Îmi place mult să cânt în locuri în care am sentimentul ca oamenii își doresc tare să asculte aceste concerte, chiar dacă spațiile nu sunt spectaculoase în sine, și chiar dacă apar anumite dificultăți legate de locul respectiv. 

Cum vizualizezi muzica în momentele în care ești în fața pianului, fie că e vorba de studio sau de concerte? Faci analogii cu imagini, amintiri sau orice altfel de senzații în acele momente sau nu?

Este diferit de fiecare dată. Părerea mea e că muzica se inspiră și izvorăște din viață, cu tot ceea ce este în aceasta. De aceea, imagini, amintiri, senzații fac parte din muzică, așa cum fac parte din viață, în general. Îmi amintesc că am povestit odată cu o profesoară de-a mea despre ceea ce simți când cânți. Am întrebat-o dacă crede că ar trebui să simți același lucru când cânți o anumită piesă, în fond e vorba de aceleași sunete, aceleași idei. Mi-a răspuns cu o întrebare: ‘’Când îți săruți iubita, simți de fiecare dată la fel?’’ 

Bogdan Vaida

Cum asociezi aspecte din viața de zi cu zi cu aspecte din muzică? Cum îți influențează muzica viața de zi cu zi?

Pentru mine muzica nu e separată de viața de zi cu zi. Cred că muzica își are rădăcinile în viața de zi cu zi și cred că, de multe ori, auzim în muzică ceva ce ni se pare minunat și nu ne dăm seama că poate trecem de multe ori pe lângă un lucru banal în viața de zi cu zi, care de fapt poate să fi inspirat acea muzică minunată. Tot așa, cred că muzica are capacitatea de a ne schimba viața de zi cu zi, de a ne face mai buni, prin gândire și simțire. 

Dacă ar fi să recomanzi o carte și un film care să fie pe linia turneului Classic Unlimited din acest an, care ar fi acelea?

Ar fi o carte de poezie, poate chiar „Divina comedie” a lui Dante. Filmul ar fi un desen animat, poate cu Tom și Jerry, din alea cu pian.

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter