Povești de succes | Cidru Clarks - primul producător de cidru autorizat din România

Scoțianul Alan Clark a venit pentru prima dată în România în 2001 și s-a îndrăgostit de țara noastră, dar și de o româncă cu care s-a căsătorit. Așa a început să prepare cidru pentru consum personal în Argeş, unde el şi soţia lui au o casă şi o livadă de meri. De aici până la o afacere cu cidru a mai fost doar un pas.

A început să lucreze la acest proiect din 2012, iar în toamna lui 2015 au fost livrate primele sticle de cidru, asta într-o perioadă în care această băutură nu era foarte populară în barurile din România. Acum, la 5 ani distanță, Cidrul Clarks se regăsește în multe magazine, lanțuri de magazine, baruri și restaurante din România și i-a inspirat și pe alții să-i urmeze exemplu.

Cidru Clarks

Cum a apărut Cidrul Clarks? Și cine sunt oamenii din spatele acestei afaceri?

Alan Clark, fondatorul Clarks Cider SRL, locuiește în România din 2002 și făcea 50-100 de litri de cidru în fiecare an ca hobby, din livada proprie. Devenise o tradiție ca prietenii să vină toamna  în weekend la țară, să culeagă merele, să facă must de mere și, cu ce a rămas, să facă cidru.  Pentru că cidrul așa făcut a ieșit chiar bine, după câțiva ani, lui Alan i-a venit ideea să facă cidru ca afacere. Așa că în 2013-2014 am decis să facem și am pregătit cidru pentru producție, în Lerești, lângă Câmpulung Muscel. Clarks a devenit primul producător de cidru autorizat din România, nu a existat așa ceva până atunci.

Cum se face că nu s-a mai gândit nimeni să facă asta până acum și care este rețeta succesului vostru?

Oamenii din Argeș știu ce înseamnă cidrul de mere, unii fac acum cidru din livada proprie, dar românii în general nu au fost obișnuiți cu cidrul, până mai recent, și nu a fost cerere de cidru. Deci, nu s-au gândit antreprenorii români la cidru până când s-a creat piața, începând cu 2015.

Cidru Clarks

Cu ce se deosebește cidrul vostru de celelalte din comerț?  

Cidrurile Clarks artizanale sunt făcute doar din fructe de origine română, de preferință locale, adică din Argeș. Excepție fiind cidrul cu ghimbir, pentru că nu am găsit până acum ghimbir de origine română. Sunt făcute fără adaos de coloranți, de zahăr, de apă, de conservanți, de potențiatori de gust etc. Variantele mai dulci sunt îndulcite tot cu suc de mere.

Cât de greu este pentru cidrul artizanal românesc să se impună pe o piață dominată de marii jucători?

În România sunt multe produse numite cidru sau ceva similar care sunt făcute altfel.  Cidrul Clarks reprezintă o mică proporție din piața națională de aceste tipuri de produs. O mare parte din piață este închisă la Cidru Clarks, din cauza contractelor exclusive etc. Noi livrăm mai mult de 10.000 de sticle anual, dar piața se măsoară în zeci de milioane de sticle. Cidrul Clarks are 5 angajați permanenți. 

Care a fost cea mai mare provocare de care v-ați lovit? 

Supraviețuirea în perioada de pandemie a fost, de departe, cea mai mare provocare până acum.

Care este impactul pe care vă doriți ca business-ul vostru să-l aibă?

Cidrul Clarks este un exemplu foarte bun de produs local, care poate ajuta economia locală și mai mult decât acum. Este făcut din fructe locale, care sunt curățate, îngrijite, culese și transportate la noi la cidrărie de către localnici. România produce mere în mari cantități, dar mare majoritate de cidru consumat în România este importat.

Cidru Clarks

Ce vă place vs. ce nu vă place la consumatorii de cidru din România?

Îmi place că, în România, consumatorii de cidru artizanal Clarks sunt, în general, oameni foarte simpatici și deschiși la minte, care sunt interesați de produse naturale și de calitate.

Ce ne puteți spune despre produsele și sortimentele voastre?

Noi am început cu cidru de mere în 3 sortimente: sec, demisec și demidulce, care este puțin mai îndulcit cu suc de mere. Apoi am testat multe produse locale și am făcut cidru pe baza de mere cu adaos de cele mai potrivite fructe: mure, vișine sau flori de soc. 

Cidru Clarks

Știu, de exemplu, că ați avut și o colaborare cu cei de la Hop Hooligans?   

Ne cunoșteam bine cu berari de la Hooligans și cu ceilalți, pentru că am făcut împreuna festivaluri de bere și cidru artizanale în orașele mari din România. Ideea de a crea un cidru de mere aromatizat cu hamei a venit în 2019 și am colaborat cu prieteni de la Hooligans, care au fost consilierii noștri pentru alegerea hameiului potrivit.

Ce planuri de viitor aveți? Ce urmează pentru Cidru Clarks?

Vrem ca cidrurile Clarks să fie din ce în ce mai disponibile pe plan național, în toată România.

 

  • Interviu de Gruia Dragomir.

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter