Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 09/12/2020
Lifestyle

Poveste deprima(n)tă cu Moş Crăciun v. 2020

Ioan Big De Ioan Big
Comentarii Poveste deprima(n)tă cu Moş Crăciun v. 2020 Share Poveste deprima(n)tă cu Moş Crăciun v. 2020


După un an întunecat care a început cu un virus şi s-a încheiat cu alegeri pentru un alt parlament – altul decât cel de 300 pentru care “am fost odată ca niciodată” la referendum şi nu altul pentru fauna care îl va popula, care-i tot una “de linia întâi” -, n-am cum să mă raportez la Moş Crăciun ca la cel mai celebru supererou din istorie deşi, în fond, ăsta-i adevărul… căci are un look aparte (îl recunoşti pe Moşu’ în uniformă mai repede decât pe Batman), supraputeri (e nemuritor şi zboară ca Superman, se strecoară prin hornuri ca un mutant din X-Men şi e suspect c-ar avea viteza lui Flash la cum distribuie cadourile), tehnologie cool (sania lui parcă e inventată de Tony ‘Iron-Man’ Stark iar praful magic de Dr. Strange), domiciliază şi face burtă ca Thor într-un loc greu accesibil şi e devotat cauzelor bune ca virtuosul, altruistul şi moralul Captain America. Chestia e că, sincer, n-am habar ce-aş vrea să îi cer lui Moş Crăciun anul ăsta şi să şi poată să-mi ofere, aşa că am decis să nu-i scriu. Oricum, şansele sunt mari ca cererea mea să rămână uitată pe la vreun birocrat din ăia mulţi ce câştigă degeaba un cozonac de pe urma Moşului şi care nu vrea să ştie de digitalizare.

Poveste deprima(n)tă cu Moş Crăciun v. 2020

Că am eu probleme cu buna dispoziţie tocmai de sărbători nu-i vina acestui pionier al livrării la domiciliu, al muncii de-acasă şi al distanţării sociale, dar, totuşi, nu pot să nu mă gândesc la cât de mult ţine la guvernul lui format din spiriduşi, care au ajuns să pună ce vor ei în cadouri şi se folosesc de imaginea Moşului ca să preîntâmpine eventualele reclamaţii de la copii. Plus că n-am cum să uit că Moş Crăciun era un neica nimeni până a descoperit America în 1492, prin mateloţii lui Cristofor Columb, şi că a evoluat spre cum îl ştim şi îl vedem noi acum în reclame la diverse produse sau în producţiile hollywoodiene de-abia din momentul în care a fost transformat în Santa Claus – inspirat de Sinterklaas, numele olandez al Sf. Nicolae -, prin remodelarea inclusiv a imaginii sale de către americanul Clement Moore, devenind de la începutul secolului 20 un positive male cultural icon, practic o veritabilă vedetă Pop cu notorietate globală, susţinută publicitar intens de brand-uri precum Coca Cola sau Ford, de cinema, televiziune, cărţi şi benzi desenate, muzică şi arte decorative.

Poveste deprima(n)tă cu Moş Crăciun v. 2020

Dacă Brifcorul nu era înlocuit de Cola în 1990, pe Moş Crăciun tot Gerilă îl chema şi-acum la noi, iar faptul că a fost inventat de Martin Luther în timpul Reformei sale, inspirat fiind de imaginea şi faptele Sfântului Nicolae, nu mă face să uit originea lui incorectă politic, de când era poreclit în folclor Krampus sau Joulupukki şi nu avea neapărat darul şi misiunea de a-i bucura pe absolut toţi copiii, ba dimpotrivă. Păi pot să mai am încredere într-un personaj care clamează că-i al tuturor dar se comportă ca un influencer doar în folosul copiilor pe care el îi consideră cuminţi? Ce să-i cer, la ce să mă mai aştept? La mulţi ani?

  • Editorial de Ioan Big.

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută