Povești din București | ARTICHOKE - cafeneaua de specialitate de sub porticuri

Plasată lângă biserica Kretzulescu, sub porticurile blocului cu același nume, Artichoke Coffee Shop e un spațiu în care arta, plantele, cafeaua bună și produsele artizanale se îmbină perfect.

Acest mix aparte a făcut ca în jurul acestui loc să se strângă o mică comunitate care este la fel de specială și care te trimite cu gândul la cafenelele cool din Berlin sau Londra. Responsabil pentru această cafenea deosebită sunt Alex Ciomartan și Diana Anghel, cei care sunt și fondatorii primului bar botanic din București FIX me a drink. Diana ne-a răspuns la întrebările pentru acest interviu. 

Diana Anghel by Stefan Gugurel

Cum a apărut Artichoke? Și cum ați ajuns la acest concept și cine sunt oamenii din spatele acestui brand? Prin ce se deosebește cafeneaua voastră de concurență?  

Artichoke e deschis de mine, Diana, fotograf, și Alex, barman pasionat de plante, cu foarte multă experiență în domeniu. Am locuit amândoi în Londra timp de 5 ani unde am și studiat (eu am făcut un master în Fine Art Photography la University of the Arts London, Alex - Herbal Medicine). Artichoke a apărut din fascinația noastră pentru vibe-ul coffee shop-urilor din Londra și ce au însemnat ele pentru noi de-a lungul timpului cât am locuit acolo: un spațiu în care puteam lucra super ușor la proiectele noastre comune sau individuale.

Coffee shop-urile erau spații în care ne simțeam inspirație - fie să scriem, fie să generăm noi idei -, așa că Artichoke a apărut ca urmare a acestei fascinații. Am dorit să creăm un spațiu care să îi inspire și pe ceilalți și care să combine cele două lucruri de care eram noi pasionați, și anume arte vizuale și flavour making. Acestea sunt motivele pentru care Artichoke găzduiește expoziții de fotografie ale artiștilor care au ca subiect în proiectele lor Estul Europei și are în meniu produse cu rețete complexe, făcute de la zero, precum White Trash Cola (o cola făcută de casă, fără cofeină și caramel și care nu are culoarea neagră), Orange & Turmeric (un juice-omagiu pentru tot ce e complex ca arome la albine: polen crud, polen uscat, propolis, miere) și altele asemănătoare.

White Trash Cola

Ați devenit un loc care nu duce lipsă de clienți și pe o parte din ei i-a fidelizat deja. Care e rețeta succesului vostru? 

E super nice că s-a creat o comunitate la Artichoke. Majoritatea celor care vin aici au legătură cu arta într-un fel sau altul, fie că sunt actori, muzicieni, fotografi, designeri sau pasionați de artă. Sunt, cu siguranța, mai multe motive pentru care s-a creat această comunitate - începând de la produsele noastre, apoi mai e design-ul și vibe-ul locului, care e plin de plante și fotografie, până la spațiul în sine, care are o terasa super frumoasă și un view care se găsește rar în București.

Terasa Artichoke

Care a fost cea mai mare provocare de care v-ați lovit? 

Cu siguranță a fost lipsa de oameni care să aibă experiență ca barista. Cafeaua de specialitate necesită multă atenție și pasiune, așa că lipsa de oameni cu experiență în domeniu a fost mereu un struggle pentru noi. A fost o problemă cu care s-a confruntat toată industria pentru o perioadă lungă de timp, însă acum pare că lucrurile stau mai bine.

Care este impactul pe care v-ați dori să-l aibă cafeneaua voastră asupra orașului? 

Mereu ne-am dorit ca Artichoke să ofere diversitate când vine vorba despre produse și să fie locul ăla în care mergi fiindcă te inspiră creativ pentru proiectele tale și de ale cărui băuturi ți se face dor. Credem mult în varietate.

Care e cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o în anii de activitate? 

Au fost o groază de lucruri pe care le-am învățat, dar probabil cea mai importantă a fost că greșelile sunt, în esență, un lucru bun, fiindcă te obligă să găsești soluții mai bune și să evoluezi. 

Cum v-a afectat pandemia și în ce fel v-ați reinventat în această perioadă? 

Nu ne-am reinventat propriu-zis, cât am adăugat componenta de grocery store în care am integrat produsele noastre în varianta home use sau ingrediente de bază (majoritatea bio) pe care le folosim noi în produsele noastre (cum ar fi lapte de cocos). Urmează și un shop online din care se vor putea cumpara produse Artichoke cu livrare în toată țara.

Artichoke home made almondmilk

Dacă localurile rămân închise la interior și pe durata iernii, aveți în plan să țineți în vreun fel terasa deschisă?

Ah, da, asta sigur. Deja ținem terasa deschisă și avem niște încălzitoare eco-friendly de pus sub masă, care nu emană căldura în aer, ci încălzesc doar pe rază scurtă. Practic, când pui mâna pe ele nu te frig, dar simți căldura la picioare (they heat up your legs, not your head). Sunt și children and pet friendly din acest motiv. Cred că urmează o iarnă daneză în estul Europei.

Ce planuri de viitor aveți? Ce urmează pentru Artichoke?

Momentan lucrăm la lansarea shop-ului online (www.artichoke.coffee), care va fi gata în câteva zile și la îmbutelierea White Trash Cola. Acesta e un proiect mai complex, sperăm să fie gata în 2021. 

  • Interviu de Gruia Dragomir.

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter