PERFORMING ARTS | 2020 nu ne-a putut opri din... dans

Poate nu am avut posibilitatea să interacționăm prea mult unii cu alții în 2020 și probabil nu am dansat pe cât ar fi trebuit, dar măcar profesioniștii din lumea dansului contemporan au avut inițiative îndrăznețe și au dovedit că pandemia nu poate bloca izvoarele creației, ba din contră, i-a împins să găsească noi căi de exprimare a emoțiilor, iar rezultatul, în unele cazuri, a fost uluitor.

Festivaluri, live sau online, realitate virtuală și dans, roboți industriali, epidemia de dans, video-dance, workshopuri și multe căutări artistice, iată o serie de evenimente care au marcat scena dansului contemporan de-a lungul anului 2020.  

Bucharest International Dance Film Festival este singurul festival din România dedicat filmelor de dans. Festivalul, ale cărui filme au fost proiectate la Muzeul Țăranului, a cuprins trei secțiuni concurs: competiția internațională, cea națională  și competiția de musicaluri avangardiste.

BLOT - Body Line of Thought, un proiect coregrafic internațional, creat și interpretat de Simona Deaconescu și Vanessa Goodman, a avut loc în perioada 13-15 noiembrie, sub o formă hibridă. Evenimentele expoziționale cu caracter documentar de la Switch Lab, din București, s-au desfășurat în paralel cu cele de la Left of Main, Vancouver.

BLOT

Alienare, dorință și intimitate sunt trăirile care stau la baza proiectului produs de PETEC, ALIENATION or the desire of intimacy, o colaborare între artiști din România (Cristina Lilienfeld, Simona Baciu, Smaranda Găbudeanu), Suedia și Irlanda de Nord, coregrafia aparținându-i lui Benno Voorham. Un performance multimedia sub forma a trei metode diferite de reprezentare ale aceleiași teme. 

ALIENATION, foto Cristina Matei

Stagiunea CORP este un proiect colectiv, marca AREAL, ce își propune să relanseze scena de dans contemporan. Urban Gif Show, Roots and routes shorts special și Daughters au fost doar câteva dintre spectacolele de dans contemporan difuzate online în cadrul proiectului. În cadrul Stagiunii CORP a avut loc premiera Eighty Percent Of What You Remember, spectacol creat de Cristina Lilienfeld.

virtual (living) room, un performance conceput și realizat de Simona Deaconescu împreună cu dansatoarea estoniană Kadri Sirel, a fost prezentat public sub forma unei experiențe VR individuale. 



înLOCUIT/ inHABITED, creat de Smaranda Găbudeanu (PETEC), este un continuu dialog între trei medii artistice diferite: dansul, filmul și muzica. Tema filmului de dans este (în)locuirea.  

Solo-ul coregrafic din ’97 al Vavei Ștefănescu a căpătat diverse forme odată cu trecerea timpului, ajungând până la stadiul de spectacol experiment. În 2020, lucrarea se numește Making of Despre tine (o versiune). 

Coreomaniacii, creat de Simona Deaconescu sub forma unui docufiction performativ, abordează curiosul subiect al „epidemiei de dans” din Strasbourg, când în 1518, sute de oameni dansau neobosiți pe străzi. Accentul cade pe felul în care s-a documentat răspândirea epidemiei.  

În octombrie s-a organizat cea de-a 15-a ediție eXplore festival-Bucharest International Dance and Performace Festival, care își propune noi căutări, explorări, noi moduri de existență artistică, reală, autentică. Au fost prezentate, din perspectiva unei relații dintre corp, imagine și sunet, o serie de incursiuni asupra raportului dintre mișcare, spațiu și timp.

Stagiunea Dans la MARe a fost deschisă cu proiectul coregrafilor Andreea Belu și Cosmin Manolescu, Eventually, in the end everything will make sense, în care cei doi au performat în muzeul închis pentru public, au interacționat performativ cu lucrările de artă expuse în muzeu și au avut sesiuni de improvizație și de dans în spațiile muzeului. Activitățile lor au fost documentate prin materiale foto și video, care au fost publicate în mediul online. 

Tot la Muzeul de Artă Recentă, Alexandra Bălășoiu și Andra Nedelcu s-au văzut timp de două săptămâni, întâlnirile lor luând forma unui laborator interdisciplinar, din care a rezultat un duo performativ, Tandem. Meeting Rom, pe care l-au prezentat în spațiile expoziționale ale muzeului. Un nou limbaj artistic este creat prin abordarea sinergetică dintre desen, fotografie și voce, potențate de dans și veselie.

M de la Murphy, spectacolul creat de Andrea Gavriliu pus în scenă la Teatrul Național București, este un puzzle coregrafic ce aduce în discuție legile lui Murphy. Este despre micile paradoxuri din viața fiecăruia, despre ceea ce ne îndepărtează sau ne apropie. Principalele instrumente sunt corpurile și vocile performerilor, devenite un limbaj universal ce poate transmite ceea ce cuvintele nu sunt capabile.   

M de la Murphy, foto Florin Ghioca

Coregrafia spectacolului Who Am I, descris drept o experiență multisenzorială imersivă asistată de tehnologia realizată de H3, este semnată tot de Andrea Gavriliu. Performance-ul s-a născut din tragedia care a venit odată cu pandemia când, în mai, membrii echipei de creație s-au întâlnit și și-au pus întrebările: cine suntem noi? Ce putem face de acum încolo? Who Am I este primul spectacol din România care introduce un robot industrial în coregrafie și este jucat într-o instalație de artă. 

 Who Am I, foto: Adi Bulboaca

Outfitul Șearpelui este producția Naționalului craiovean, un spectacol poeticoregrafic realizat de Andrea Gavriliu, bazat pe versurile lui Marius Aldea. Povestea care urmărește diversele presiuni din viața unui bărbat, manifestate diferit de la o vârstă la alta, este învelită în straturi plastice, dinamice și autoironice.

În perioada septembrie-decembrie, Centrul Independent Coregrafic Linotip a lansat o serie de cursuri de dans pentru amatori, Playing with Movement, coordonate de Andreea Novac, Ioana Marchidan, Andrea Gavriliu, Arcadie Rusu, Attila Bordás, Ștefan Lupu și Răzvan Mihai Rotaru. Poți învăța să elaborezi o tehnică prin care vei putea jongla cu mișcarea, ritmul și spațiul, într-un mod creativ si divers.  

  • Text de Delia Mitrache.

Delia Mitrache

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter