Artiști urbani | CRISTIAN SCUTARU: „Cumva, peretele își alege pictura, nu invers.”

Cristian Scutaru are 38 de ani și s-a născut la Galați. A studiat la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași, iar de 10 ani are propria sa școală de pictură „Atelier Cristian Scutaru”, prima școală de pictură din București care se desfășoară cu numele artistului care chiar lucrează în atelier. De asemenea, el este și autorul mai multor picturi murale impresionante, atât prin dimensiune, cât și prin execuție, din mai multe orașe din România: București, Târgu Jiu, Galați, Bacău etc.  

Cum ai ajuns să-ți creezi stilul personal și cât de greu este pentru un artist să se impună, să devină cunoscut, apreciat și căutat în România?

La început mi-a fost destul de greu să mă opresc asupra unui stil de reprezentare, pentru că aveam și am o grămadă de idei, iar în demersul meu artistic contează cum reușesc să transmit mesajul prin mijloace de limbaj plastic și prin reprezentarea cea mai potrivită. Am început să lucrez pe colecții pentru a nu renunță la idei și pentru a obișnui publicul cu stilul meu.

Cum decurge procesul tău creativ? De unde te inspiri, de unde începi, cum intri în mind set-ul necesar pentru a crea ceva de la zero?

Temele sunt inspirate din căutările mele spirituale sau conceptuale. În general pornesc de la un portret în colecția „Openness”, după care intervin cu diferite texturi sau culori. În colecția „Openness” vorbesc despre copilăria pierdută. Folosesc portrete de copii, chiar și portretul copilului meu pentru un impact vizual puternic.

Openness - Alexandria

Ești și street artist. Cum ți-a schimbat acest lucru felul în care percepi arta și lumea în general?

Sunt absolvent de Facultate de pictură murală Iași și absolvent master în arte aplicate, în liceu am fost la secția de pictură murală. Street art-ul a venit cumva ca o continuare a căutărilor mele artistice. Demersul constă în conștientizarea societății prin crearea unui dialog artist-privitor asupra problemelor actuale. Lucrările de street art trebuie să aibă un mesaj puternic pentru oamenii din spațiul urban unde este poziționat muralul. Consider că noi avem această datorie de a comunica mesaje mai greu digerabile către societate.

Cât de mult te-a ajutat social media în cariera ta? Și cum crezi că influențează social media evoluția și percepția artei?

Social media are rolul de ajuta să ajungă arta la toată lumea sau la cine își dorește să ajungă. Practic, doritorul este la un click distanță de artă. Pe mine m-a ajutat să arăt ce fac celor care erau interesați de mine, ca și portofoliu.

Ești unul dintre artiștii urbani care au picturi murale și prin mai multe orașe din țară. Povestește-ne un pic cum ai ajuns să faci asta și care e lucrarea ta preferată, pe care ai făcut-o într-un oraș din țară.

Acum 13-15 ani ajungeam în alte orașe cu picturi murale de mari dimensiuni prin intermediul clienților care-și doreau o pictură la interior. Pub-uri, restaurante, case și apartamente fac parte din portofoliu meu, unele chiar câștigătoare ca Best Location of the Year. Cumva am început din interior, iar după am ieșit în exterior, în spații publice. Prima lucrare a fost la Sibiu Street Art Festival, în urmă cu 3 ani, iar după m-am înscris sau am fost invitat la toate festivalurile din țară. Lucrarea mea preferată este „The End Is Now” de la Zid Art Bacău 2020, are un mesaj puternic și e o lucrare meditativă, ca o introspecție personală valabilă pentru toți privitorii.

The End Is Now - Bacau

Care au fost lucrările care ți-au ridicat cele mai mari provocări?

Fiecare lucrare este o provocare și o asumare. Reacția oamenilor de pe stradă o primești instant, fie că este o apreciere sau nu. Provocarea constă în a realiza o pictură murală care să te reprezinte și care să fie reprezentativă pentru locul respectiv și pentru societate. Cumva, peretele își alege pictura, nu invers.

Cât de important este pentru un artist să includă în opera sa și un mesaj socio-politic?

Mesajele sunt cumva obligatorii. Când faci o lucrare în spațiul public, ai ocazia și responsabilitatea de a lăsa un mesaj și o stare la care privitorul sa mediteze, să-și pună niște întrebări despre el, despre ce simte și unde se poziționează în spațiu.

Ai și o școală de artă pentru copii și adulți cu peste 2000 de absolvenți. Povestește-ne un pic despre acest proiect al tău, dar și despre ce urmează pentru Cristian Scutaru?

Atelier Cristian Scutaru s-a născut acum 10 ani. Este cumva copilul meu, chiar dacă în prezent ajung mai rar acolo. Proiectul a demarat din dorința de a împărtăși din experiența pe care am acumulat-o în domeniul artelor. Consider că artiștii trebuie să-i formeze pe cei mai tineri, să-și lase în urmă niște persoane care să le calce pe urme. Cursurile de pictură și desen de la atelier se adresează copiilor și adulților de orice vârstă care vor să învețe artă, să se pregătească pentru liceu, facultate sau pur și simplu să se relaxeze pictând. Am început atelierul cu un cursant copil, iar după am reușit să strâng persoane care-și doreau o abordare personală a artistului. Practic, este prima școală de pictură din București care se desfășoară cu numele artistului care chiar lucrează în atelier. A fost o asumare și o garanție a calității serviciilor pe care le ofeream cu toate că nu eram așa vizibil în societate. Am crescut împreună cu copiii de la cursuri, care acum sunt adolescenți. 2021 nu știu cum o să fie... Am să încerc să continui proiectele de suflet, adică atelierul și pictura murală. Pandemia m-a învățat să nu îmi fac planuri pe perioade lungi.

  • Interviu de Gruia Dragomir.

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter