Povești din București | BOILER COFFEE SHOP - un coffee shop pe cât de mic, pe atât de mare

Boiler Coffee Shop este o cafenea de specialitate mică, al cărei spațiu interior măsoară doar 19 metri pătrați, însă, pe cât de mică este, pe atât de mare e comunitatea pe care a reușit să o strângă în jurul ei în cele aproape 8 luni de când s-a deschis la Piața Muncii.

Așa cum ne povestește și Daniela Ștefănescu, care se ocupă de comunicare și marketing, a fost un pariu pe care l-au făcut în plină pandemie și pe care l-au câștigat. Și, cu cafeaua bună de aici, au câștigat și inimile oamenilor din cartier.

Cum a apărut Boiler Coffee Shop? Cum ați ajuns la acest concept și cine sunt oamenii din spatele acestui brand? 

Boiler a apărut în vara 2016, din pasiunea lui Paul Ungureanu pentru cafea, o pasiune care pentru el este și job de vreo 15 ani. Venise după o experiență de barista, apoi trainer, consultant, avusese prima școală de cafea din București și revenise la ideea că cel mai mult i-ar plăcea un coffee shop mic, în care să preparea cafea de calitate pentru oameni și să experimenteze cu tot ce înseamnă gust, origini, preparate. Primul Boiler a fost în zona Piața Romană, dar exista de mult ideea extinderii și chiar din 2018 Paul începuse să se gândească să se îndrepte mai mult spre cartiere, spre zone mai puțin centrale, unde oamenii chiar locuiesc, nu doar tranzitează.

Așa a apărut spațiul de la Piața Muncii. Între timp echipa s-a mărit cu Radu Solo: el având de asemenea experiență pe partea de barista și fiind un explorator al cafelei, călătorise mult și acumulase idei pe care am început să le punem în aplicare. Înainte să se deschidă Boiler Coffee Shop de la Piața Muncii s-a alăturat și Răzvan Popa - investitor, care a contribuit și cu multă încredere, suflu și energie tare bună - așa am avut curajul să deschidem un coffee-shop nou în plină pandemie: investiție nouă și provocare nouă.

Cam asta e echipa de bază acum - Paul și Radu pe cafea, Răzvan, colegii noștri barista (Alexandra, Alina), eu (Daniela) pe partea de MK & comunicare, social media. De fapt, e o COMUNITATE mult mai extinsă de oameni care fac niște lucruri să se învârtă (Ruxi ne ajută cu aranjamente florale, ambalare, cu Ariel Constantinof facem acum un mini-serial video despre viața de coffee shop). E aproape amuzant cât de mulți oameni reușește să angreneze un spațiu de 19mp, nu? Dar avem planuri mari!

Prin ce se deosebește cafeneaua voastră de concurență?

Hmm, sincer nu ne gândim atât de mult la concurență în ideea de a ne diferenția, nouă ne place să știm că suntem parte dintr-o comunitate, comunitatea specialty coffee din București. Mergem și bem cafea în alte coffee shop-uri, pentru că împărtășim și din provocările și bucuriile celorlalți antreprenori din domeniul nostru. Și pentru că împreună ducem această „misiune”: de a educa în tot ce înseamnă cafea bună (și de a le transmite oamenilor că este important să susții un ecosistem mic). Pe de altă parte, ce cred că e diferit la noi este fix poziționarea pe harta orașului, faptul că acum suntem chiar în cartier, la Piața Muncii, acolo unde poate nu s-ar fi gândit cineva să deschidă un coffee shop cu cafea de specialitate, unde automat prețurile și calitatea sunt mai mari, te-ai gândi că așa ceva merge în centru. De aici și abordarea noastra mai „personală” a oamenilor care ne trec pragul (chiar sunt vecini, vin cu copii, cu căței, cu familie), e o familie mare mare și încercăm să investim în această prietenie (de exemplu, în luna decembrie am vorbit cu primăria și am făcut fundraising pentru copiii din instituțiile sectorului 2).

Ați devenit un loc care nu duce lipsă de clienți și pe o parte din ei i-ați fidelizat deja. Care e rețeta succesului vostru (e tot timpul plin și voie bună)?

E adevărat că și noi ne bucurăm că locul acesta mic a crescut mult într-o comunitate faină. În primul rând, e vorba de oameni. Oamenii noștri din coffee shop - barista - formează o echipă mică și ne gândim non-stop la cum să creștem calitatea produsului și experiența celor care beau cafea.

Nu ne gândim la „clienți”, ci la „oaspeți și vecini”. Și, pe lângă calitatea produsului din ceașcă (care este pe primul loc), suntem constant preocupați de cum să facem și ce e în jur (cartierul) un loc mai bun.

Care a fost cea mai mare provocare de care v-ați lovit?

Provocarea mare a fost înainte de să deschidem shop-ul de la Piața Muncii. Am ținut spațiul gol 1 an, asigurând chiria, pentru că a venit pandemia și se împuținaseră potențialele surse de investiție pentru amenajare. Nu știam dacă să renunțăm sau să mergem mai departe. Dar în final s-au aranjat lucrurile, am deschis în iunie, all safety measures taken.

Care este impactul pe care v-ați dori să-l aibă cafeneaua voastră asupra orașului sau asupra zonei în care e deschisă?

Chiar vrem să contăm în viața cartierului. Să-l facem mai bun cu tot cu oamenii lui, pornind de la faptul că ne-am asumat să-l „alimentăm” cu cafea din cea bună. Ziceam că de Crăciun am creat campania CUTIA CU BUCURIE, în care oamenii au adus la shop cutii cu jucării și haine pentru copii singuri din Sectorul 2. Am strâns cadouri cu valoare aproximativă de 15.000 de euro. Nu pot să-ți descriu ce mobilizare a fost și ce sentiment frumos. Am pus brazi în fața coffee shop-ului ca să se poate bucura toată lumea de atmosferă.

Din primăvară o să pornim niște inițiative de „regenerare urbană” a zonei în care suntem, cumva, și o să avem niște inițiative frumoase pentru micro comunitățile cartierului - bicicliști, familii.

Prietenii noștri glumesc deja că zona în care este coffee shop-ul se numește acum „BOILER PLATZ”. :)

Ce vă place vs. ce nu vă place la cafenelele din București?

Ne place comunitatea de specialty coffee din București. Suntem fericiți că facem parte din ea. Suntem prieteni și ne vizităm reciproc. Când avem timp, facem tururi de coffee shop-uri în București, bem un espresso, schimbăm o vorbă. Luăm cafea de la prăjitorii mici locale, susținem și noi, la rândul nostru, cum ne susțin alții.

Ce vă place vs. ce nu vă place la București?

Ah, e un subiect așa vast... Ne place Bucureștiul pentru oamenii lui. Și uite, trebuie să vii la Boiler într-un weekend să vezi ce fac niște oameni faini dintr-un mic coffee shop dintr-un cartier. :)

Ne place libertatea și efervescența lui. Nu ne place că ne pune bețe în roate infrastructura, câteodată procedurile administrative greoaie. Una peste alta, suntem aici și vrem să-l facem un loc mai bun. 

Care e cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o în perioada de activitate?

Să nu renunți? Și să ții cu dinții de pasiunea cu care faci o anumită activitatea. Să nu faci compromisuri la calitate, chiar dacă investiția e mare. Treaba cu specialty coffee n-ar avea absolut niciun sens, dacă n-ar fi făcută de niște oameni extrem de pasionați.

Cum v-a afectat pandemia și în ce fel v-ați reinventat în această perioadă?

Ne-a împins să ne cunoaștem limitele și să motivăm maxim, să inventăm constant noi modalități de a fi prezenți în viața oamenilor și de a livra ce știm noi mai bine: cafea bună.

Dacă localurile rămân închise la interior și de acum înainte, aveți în plan să țineți în vreun fel terasa deschisă și pe zăpadă și temperaturi cu minus?

Da, ne gândim să extindem zona de exterior, lucru pe care deja l-am făcut. Oricum, noi suntem un to-go și servim mult la pachet, asta ne-a ajutat.

Ce planuri de viitor aveți? Ce urmează pentru Boiler Coffee Shop?

Să mai deschidem un Boiler! Și să creștem online-ul: boilercoffee.com cu cafea bună și combinații funky pentru pasionați de cafea.

 

  • Text de Gruia Dragomir.

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter