Artiști urbani | LIVI PO: „Mi-ar plăcea să fie mai ușor pentru oricine să consume artă”

Livi Po este o artistă pe care sigur o știi, chiar dacă nu o știi, pentru că are una dintre cele mai pozate picturi murale din București: Unicornul cu mesajul „Fă Rai din ce ai” de pe strada Arthur Verona. Livi este absolventă a facultății UNARTE și lucrează ca UX/UI designer. A ajuns să facă artă prin caligrafie și lettering, iar când a început să picteze murale s-a îndrăgostit de acest lucru și cele mai mari dorințe pentru 2021 se leagă de această pasiune.

Cum ai ajuns să-ți creezi stilul personal și cât de greu este pentru un artist să se impună, să devină cunoscut, apreciat și căutat în România?

Mi-am creat un stil încercând constant să descopăr ce îmi face plăcere să desenez. Să găsesc un mod accesibil de a-mi exprima gândurile. Înainte mă chinuiam cu tot felul de idei crețe, ajungeam să regret ba că nu știu să desenez corect anatomic, ba că nu am studiat fizica cuantică. Pana la un moment dat, când mi-am permis eu mie să-mi fie ușor să fac lucruri.

Unicorn de pe Arthur Verona

Dar, ca artist, încă mă caut. Și stilul acesta personal este, oricum, un fenomen aflat într-o continuă metamorfoză. Se schimbă odată cu omul și cu trăirile lui. Și mi se pare important să experimentez. Am început să fac artă, ca să zic așa, prin intermediul lettering-ului. De fapt, am început cu caligrafia, apoi lettering, iar în 2019 am introdus și ilustrația în lucrările mele. Completează mai bine mesajul.

Ca să te impui, să devii cunoscut - în orice domeniu - trebuie mai întâi să exiști, să faci lucruri. Să reușești să faci lucruri, bune, rele - cheia succesului este să aduci idei la viață în realitatea colectivă.

Mai cred și că nu este suficient să ai talent și să muncești  - trebuie și să fii sociabil, să știi să faci networking, online sau față în față, când se poate. Să faci parte dintr-o comunitate. Din păcate/din fericire, la noi încă se dezvoltă lucrurile astea. Am mai multe teorii despre situația din România, însă nu vă plictisesc cu ele acum.

Lettering mural Verona (2018)

Cum decurge procesul tău creativ? De unde te inspiri, de unde începi, cum intri în mind set-ul necesar pentru a crea ceva de la zero?

În fiecare zi îmi vin 1000 de idei și încerc să aleg una pe care să o duc mai departe. Mă inspiră viața, natura, orașul, oamenii; ce trăiesc și ce cărți se întâmplă să citesc în perioada respectivă. Alteori văd o haină mișto, creată de un designer local sau vreun fashion guru și simt un impuls să creez ceva pe baza ei.

În general, totul pornește de la un mesaj pe care îmi doresc să îl transmit și apoi încerc să găsesc modul potrivit de a-l comunica.

Mural pe calcanul de pe Verona (2018), care a fost dăramât de curând

Ești și street artist. Cum ți-a schimbat acest lucru felul în care percepi arta și lumea în general?

Cred că am ajuns să fac street art tocmai pentru că percepeam arta într-un anume fel și anume - pentru toată lumea. Mi-ar plăcea să fie mai ușor pentru oricine să consume artă - nu neapărat din punct de vedere financiar, ci ca accesibilitate. Să te împiedici de ea pe stradă, nu să o cauți în muzeu.

Faptul că am pictat și eu murale m-a făcut să le văd mai repede pe unde călătoresc. Știi cum e, când îți dorești o bicicletă albastră, începi să vezi peste tot biciclete albastre. E un human bias. Așa sunt și eu cu muralele, mi se pare că toate capitalele europene au mai mult și mai bine.

Pereți urâți am avea destui și noi.

Cât de mult te-a ajutat social media în cariera ta? Și cum crezi că influențează social media evoluția și percepția artei?

Oh, social media. Cred că nu ni s-a adaptat creierul încă la toată tehnologia de care avem parte acum. Și îmi este teamă pentru cei care au crescut cu nasul în Instagram. E dificil să navighezi mental prin toată abundența aceasta de informație, fără să ai niște repere sănătoase.

Dar, ca să-ți răspund la întrebare - m-a ajutat, pentru că mi-a deschis calea către idei și oameni pe care altfel nu aș fi avut ocazia să-i întâlnesc. Dar m-a și frustrat. Este un tool al cărui potențial nu l-am folosit încă la maximum.

Legat de influența pe care o are social media asupra artei: e o sabie cu 2 tăișuri. Pe de-o parte, aduce arta de toate felurile mai aproape de oameni de toate felurile. Ceea ce este super. Pe de altă parte - te blochează creativ. Faptul că ai acces 24/7 la ce fac alții, cum fac alții, de ce fac alții etc., este un bruiaj pe care trebuie să înveți să-l oprești ca să te descoperi.

Noi facem viitorul, Ideo Ideis

Ești unul dintre artiștii urbani care au picturi murale și prin mai multe orașe din țară. Povestește-ne un pic cum ai ajuns să faci asta și care e lucrarea ta preferată pe care ai făcut-o într-un oraș din România.

Mi-ar plăcea să am mult mai multe desene prin România, dar n-am fost chemată încă. Momentan am un mural realizat în afara Bucureștiului, în Alexandria. L-am făcut în cadrul festivalului Ideo Ideis 2020 și este unul din preferatele mele de până acum. A fost făcut în pandemie, pe unul din cele mai mare ziduri pe care am lucrat până acum, pe căldură mare mon cher și cu tot felul de întreruperi de la curioși.

Îmi place în primul rând, datorită mesajului, „Noi facem viitorul”. Cred că avem toți nevoie să ne reamintim din când în când că și gesturile mici contează.

Care au fost lucrările care ți-au ridicat cele mai mari provocări?

În 2018 am pictat la Street Delivery cel mai mare lettering pe care l-am făcut până acum. Am făcut parte dintr-o gașcă de doamne, creată de Wanda, și fiecare a lucrat pe treaba ei. Tema din anul acela parcă a fost smart cities - iar muralul nostru era și el smart, putea fi scanat și-ți apăreau tot felul de animații și detalii despre plantele din desen. Dar romanii sunt cam ignoranți la capitolul acesta, mulți nu cred că au înțeles că era mai mult decât un desen, avea o întreagă poveste în spate. Tot atunci a fost prima dată când am lucrat pe schele. A fost...interesant.

Cea mai mare provocare sunt muralele pe care încă nu am avut ocazia să le pictez. Mi-ar plăcea să colaborez cu niște branduri mai open-minded, cu viziune, care să abordeze artistul pentru că îi cunosc munca și îi apreciază stilul. La noi încă se umblă cu concursuri triste și voturi pe interneți.

Mural Magazinul dizainar

Din punctul tău de vedere, cât de important este pentru un artist să includă în opera sa și un mesaj socio-politic?

Mi se pare important ca fiecare să creeze ce simte. Nu toată lumea este pasionată de politică. Dar cred că fiecare om trebuie să fie cât de cât informat despre mediul în care trăiește, să nu fie ignorant. Noi facem viitorul, cum ziceam mai devreme.

Cu ce ai vrea să rămână cineva care trece pe stradă și vede lucrările tale?

Cu un selfie mișto, voie bună și gânduri deep.

Ce urmează pentru Livi Po?

Dau sfoară-n țară, lansez dorințele în Univers - în 2021 vreau să fac 3 lucruri:

  • Un mural mare; cam de dimensiunea fostului calcan de pe Verona.
  • Să primesc un perete prin centrul orașului, pe undeva, pe care să-l pictez când vreau, cum vreau, de câte ori vreau.
  • Să pictez un mural în străinătate.

  • Text de Gruia Dragomir.

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter