De vorbă cu ŞTEFAN ZAHARESCU (FORM Space/Midi, Cluj)

„Este puțin probabil să revenim la normalitate până la sfârșitul anului”

Ediția online a evenimentului Romanian Music Export 2021 a avut loc pe 31 ianuarie și a fost compusă din 8 panel-uri de discuție live și înregistrate, ce au reunit peste 50 de speakeri români și străini relevanți pentru industrie, iar publicul a putut urmări 9 concerte ale unor trupe românești precum White Walls și Gramofone.  

Cu această ocazia am stat de vorbă cu Ştefan Zaharescu (Booking manager - FORM Space / Midi / Form Days Music and Arts Festival), pentru a afla mai multe despre ce efecte a avut pandemia asupra sectorului în care activează, dar și despre cum arată viitorul evenimentelor live din Cluj, dar nu numai, în anul 2021.

Cum v-a afectat pandemia și cum v-ați reinventat în perioada asta? 

Din punct de vedere profesional a însemnat reducerea activității cu aproape 100%. Singura ocupație, ce a devenit ea însăși o repetiție, este reprogramarea constantă a evenimentelor deja antamate, fie ele cu artiști din țară sau de peste hotare. Îmi iubesc jobul și sunt hotărât să rămân ancorat în această industrie, iar din acest motiv nu pot spune că am căutat să mă reinventez din punct de vedere profesional. Pe plan personal, însă, am încercat să-mi țin mintea ocupată.

Cât de importante sunt evenimentele live pentru businessul vostru și cât ați pierdut din cauză că ele fie au fost anulate, fie nu s-au putut ține decât în aer liber și cu public restrâns? 

Jobul meu este axat aproape exclusiv pe ce înseamnă relația dintre artiști, scenă și public, așadar evenimentele live reprezintă aproape 100% din job, iar 'pierderea' a fost pe măsură. Și acest lucru din păcate este valabil pentru mulți colegi din industrie.

Ați reușit, totuși, să organizați evenimente (online / offline)? Dacă da, au fost ele rentabile?    

Evenimentele organizate în ultimul an au fost mai degrabă create întocmai pentru a păstra o comunitate unită și a oferi un semnal că această industrie este în continuare vie și nu dorește să dispară prea curând. Nu există un 'nou normal', există doar normalul pe care îl cunoaștem și la care vom reveni mai devreme sau mai târziu.

Eu tot ce am reușit să bookuiesc în ultimul an a fost o serie de evenimente în format live streaming cu unii dintre cei mai respectați DJ din Cluj Napoca, dar și o serie de patru evenimente live desfășurate în Piața Unirii din Cluj Napoca, în acord cu toate normele de siguranță impuse.

Povestiți-ne un pic despre Romanian Music Export. Despre ce ați vorbit acolo și ce așteptări aveți de la acest eveniment? 

Prin natura acestor discuții și în special a invitaților săi, cred că RME poate fi mai ales o platformă de înțelegere, conștientizare și comunicare între ce înseamnă sector cultural și Guvern, în scenariul în care să poată exista în sfârșit o relație bine conturată între aceste două entități, pentru că nu mai putem funcționa la fel ca în ultimii 30 de ani, independent unii de alții, fără a înțelege concret ce înseamnă acest sector și ce beneficii poate aduce acesta din punct de vedere social și economic.

Consider că acum este momentul în care cu toții ar trebui să schimbăm metodologia și împreună să găsim un plan pe termen lung pentru a dezvolta o industrie care și-a dovedit constant importanța și potențialele beneficii pe care le aduce. Însă acest lucru trebuie făcut în mod transparent, egal și cu implicarea tuturor participanților în această industrie. Nimeni să nu fie lăsat în urmă. Altfel, riscăm să continuăm aceleași practici de care, probabil, cu toții ne-am săturat.

Cum credeți că va decurge 2021 din punct de vedere al organizării evenimentelor live? Există șanse să revenim la o normalitate în acest sens în 2021?

Este puțin probabil să revenim la normalitate până la sfârșitul anului, însă cred cu tărie că în această vară este foarte posibil să avem evenimente open air și chiar festivaluri la o capacitate restrânsă și fără distanțare, respectând, desigur, toate protocoalele necesare. Deja există discuții avansate în acest sens, cel puțin pe plan european. Iar din toamnă sunt convins că revenim în spații indoor, chiar dacă poate nu la capacitatea completă. 

Glastonbury, unul dintre cele mai mari festivaluri din lume, a anunțat deja că a anulat și ediția din acest an. Cum vedeți acest lucru? Ce mesaj transmite industriei o astfel de decizie?  

Nu cred ca este o surpriză și, în același timp, nici nu trebuie să fie un motiv pentru a ne alarma. Glastonbury este, în primul rând, un festival care în 2019 a numărat 203.000 de participanți. Asta înseamnă totodată o infrastructură a cărei construcție începe cu aproape o jumătate de an înainte. Cine își imaginează că un astfel de eveniment poate avea loc în contextul actual?

Repornirea oricărei industrii pornește de jos în sus. În momentul de față este evident că nu putem vorbi de Glastonbury. Însă, cum am spus, nu ar trebui să luăm anularea unui astfel de eveniment gigant ca un semnal de alarmă, ci ar trebui mai degrabă să ne concentrăm asupra a ce putem face concret și real în 2021. Asta înseamnă evenimente cu capacitate redusă, apoi crescute gradual în funcție de recomandări și de situația epidemiologică. Eu sunt convins că acest lucru se va întâmpla în 2021 și, în același timp, este probabil cel mai logic și rațional pas pentru a reporni industria evenimentelor, într-un mod cât mai sigur și controlabil.

Au fost și lucruri bune pe care le-a adus pandemia, în ceea ce privește business-ul vostru? (în ideea că poate nevoia de adaptare v-a împins să faceți niște lucruri benefice pentru afacerea voastră, pe care altfel nu le-ați fi făcut)

Nu are sens să mint, pandemia nu mi-a adus nimic bun. Atât pe plan profesional, cât și personal mă aflu într-un sistem exclusiv de supraviețuire. 

Ce așteptări aveți de la autorități pentru restul anului?  

Mă aștept ca, în primul rând, să fie puse în aplicare măsurile de ajutor promise, este cel mai important lucru de făcut pe termen scurt pentru că acest sector nu mai poate supraviețui așa. Oricum am pierdut foarte multă forță de muncă, iar o parte considerabilă din aceasta nu se va întoarce la vechiul job - vorbim aici de zeci de mii de firme.

Apoi, ar trebui să ne uităm și câte locații și-au închis permanent ușile, la câte evenimente cu tradiție sunt în prag de dispariție. Pe termen lung este nevoie de elaborarea unui plan concret de comunicare și susținere. Ca să dau un exemplu, UK generează anual miliarde de lire sterline din tot ce înseamnă sector cultural. Sumele sunt la fel de impresionante și pe plan european. Asta dacă vorbim strict de partea financiară. Însă acest lucru se realizează prin investiții și planuri pe termen lung. 

Aveți deja evenimente plănuite pentru 2021? Ne puteți povesti un pic despre ele sau măcar despre unul dintre ele? 

Da, am câteva zeci de evenimente plănuite, în mare parte cu artiști internaționali. Realist, cele mai mari șanse le avem pentru sezonul toamnă/iarnă. Rămâne de văzut și ce putem face în această vară. Eu sunt optimist.

Dacă și 2021 va decurge ca 2020, unde va fi businessul vostru la sfârșit de an?

Fără a exagera, dacă nu vom primi susținerea promisă din partea Guvernului, atunci vom vorbi de un scenariu în prag de faliment. Însă, ca să fim direcți, cultura nu are cum să dispară. Este aici de mii de ani, a trecut prin întreaga istorie a omenirii și prin toate tragediile acesteia.

Omul nu este construit pentru a supraviețui fără cultură și fără interacțiunea socială și umană. Însă ar fi un dezastru ca toate aceste proiecte, munca noastră de o viață, să dispară peste noapte. Ar fi o tragedie să fim nevoiți să reconstruim de la zero.

  • Text de Gruia Dragomir.

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter