DRAGOŞ ANASTASIU despre apariția în emisiunea „Șef sub acoperire”

Noul sezon al reality show-ului „Șef sub acoperire” a revenit cu un nou sezon la PRO TV, oferind publicului ocazia să vadă cum manageri de top din România intră în propria companie, sub o altă identitate, și merg să lucreze cot la cot cu proprii angajați.  

După Ștefan Mandachi, a venit rândul lui pe Dragoș Anastasiu, fondatorul Eurolines Group, să să încerce o serie de job-uri deloc ușoare, precum cel de chelner sau ajutor în bucătărie, într-unul dintre resorturile sale.

Dragoș Anastasiu este unul dintre cei mai cunoscuți oameni de afaceri de la noi, iar în ultimii 5 ani și-a îndreptat atenția către industria ospitalității. Business-ul lui are acum ca obiect principal de activitate ospitalitatea de nișă și este o afacere de peste 8 milioane de euro. Grupul Eurolines se ocupă chiar și de administrarea casei din Transilvania a Prințului Charles. 

Șeful nu a fost dintotdeauna antreprenor, ci și-a început cariera ca medic, în Germania, unde a studiat, a lucrat și a locuit o vreme. El a decis să renunțe la această profesie în favoarea antreprenoriatului, s-a întors în România, și a pus bazele propriei afaceri. Activează în turism de peste 20 de ani și crede cu tărie în turismul din România, considerând că noi excelăm la turismul tradițional, agroturism și turism rural. 

Ce te-a determinat să iei parte la „Șef sub acoperire”? Ce anume ai vrut să descoperi în ceea ce-i privește pe angajații tăi?  

M-a atras provocarea de a coborî la firul ierbii, fără să fiu recunoscut. Nu aș fi putut niciodată să interacționez cu colegii mei în acest fel, să îmi vorbească liber, să îmi spună ce visuri au, ce îi supără, dacă m-ar fi recunoscut. Am vrut să descopăr cum îi pot ajuta, cum le pot ușura munca și cum le pot îndeplini câteva dorințe sau cum le pot lua câteva probleme de pe cap.

Cum a fost întreaga experiență? Cum ai descrie-o?

Întâi, am fost extrem de stresat că mă vor recunoaște. În al doilea rând, a fost o experiență extrem de instructivă. Munceam din greu și mă gândeam cum pot să simplific fluxurile, cum pot să-i ajut să nu se mai chinuie atât cu unele operațiuni. În al treilea rând, a fost o muncă grea și căldura mare, iar „echipamamentul” nu te ajută să respiri, ci te sâcâie și ajunge să te și enerveze.

Care a fost cel mai surprinzător lucru pe care l-ai descoperit prin experiența „Șef sub acoperire”?

Oamenii și poveștile lor nemijlocite. Eu îmi cunoșteam colegii, știam lucruri fascinante despre Marcel din Deltă sau despre Ildiko din Valea Verde, dar nu știam atâtea lucruri profunde despre ei. Oamenii s-au deschis firesc, simplu, au povestit ce își doresc, ce îi doare. Fiecare om are o pasiune, își dorește ceva, luptă pentru un vis. Și noi îi putem ajuta să și le atingă foarte ușor, de multe ori.

Dragoș Anastasiu Șef sub acoperire

Cum a reacționat familia când a aflat că vei participa la acest reality show? 

Cred că s-au amuzat. Abia așteptau să vadă emisiunea, să vadă toate ipostazele în care m-am aflat.

Au existat și lucruri neplăcute pe care le-ai descoperit la angajați sau la afacerea ta? 

La oameni, nu. Dar am descoperit zone în care pot îmbunătăți experiența lor la munca de imediat. Și o nevoie constantă de training, de dezvoltare personală.

Cum se va schimba business-ul tău în urma acestei experiențe?

O să știu mereu că am lucrat efectiv acolo, cum n-aș fi făcut-o altfel, și că am învățat lucruri de la angajații mei. Mereu poți învăța ceva nou și schimbarea, îmbunătățirea vin de la ei, de la cei care în fiecare zi sunt acolo, în linia întâi, cel mai aproape de oaspeții noștri. O legătură mai scurtă, așadar, între mine și ei.

Cum te-a afectat pandemia, ce măsuri ați luat și cum v-ați reinventat?

Am pierdut o lună și jumătate de operare plus grupurile de turiști, unele care veneau de ani de zile. Din fericire, Delta a devenit o destinație căutată de români și am avut creșteri „individuale”, rezervări în lunile octombrie și noiembrie, când, de obicei, aveam multe grupuri și business travel. Ne reinventăm în permanență, iar pentru 2021 avem câteva modificări de anunțat, de exemplu, o zonă din resort va fi destinată exclusiv adulților, în așa fel încât toată lumea să se simtă cât mai bine la noi. Dar cred că în 2020, pe lângă toate neajunsurile, pierderile financiare și climatul de incertitudine medicală, românii ne-au descoperit și s-au simțit mai protejați într-un loc izolat natural.

De ce ai renunțat la meseria de medic pentru antreprenoriat și ce sfaturi i-ai da unui tânăr care vrea să renunțe la job și să devină antreprenor?

Să o facă doar dacă este 100% decis să se dedice unei idei, unui business. Antreprenoriatul nu funcționează, nu pornește, mai ales, dacă nu te gândești la afacerea ta zi și noapte și dacă nu îi dedici întreaga ta concentrare. După ce a pornit și lucrurile merg, să fie mereu atent la mediul de business, economic, la concurență și cum se schimbă industria în care el activează.

Care crezi că sunt atuurile turismului în România? Ce avem de oferit turiștilor străini?

Suntem încă atât de aproape de natură și încă facem unele munci complet neautomatizat, încât pentru străinii care vin cu așteptări mici în România, dar care caută experiențe de negăsit în lumea occidentală contemporană, noi reprezentăm o surpriză foarte frumoasă. Încet-încet învățăm să livrăm și servicii mai bune, o să avem și infrastructură, sunt optimist că România va crește în topul destinațiilor de vizitat în Europa.

De ce v-ați axat pe ospitalitatea de nișă și ce presupune exact asta?

Pentru că turismul acesta, făcut cu și prin cele mai bune locații din România (Romanian Best Locations sau RoBeLo, cel mai nou proiect al nostru), este unul în care experiența primează. Oamenii aleg astfel de locuri pentru că sunt amplasate în natură, sunt construite cu multe elemente naturale, pentru mâncare și pentru servicii, pentru că pot evada și pentru că se simt bine. Ești foarte atent la produs, la angajat, la client, totul trebuie să funcționeze și să se încadreze în conceptul decis pentru locația respectivă. Și, pentru că nu sunt foarte mari, te poți dedica mai ușor oaspeților aici și poți oferi experiențe minunate.

  • Text de Gruia Dragomir.

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter