ELIZA LUCA, antrenor personal: „O astfel de meserie vine la pachet și cu multe prietenii”

Eliza Luca practică sportul de la o vârstă fragedă și, așa cum spune și ea, viața ei îi este dedicată sportului. A reprezentat Clubul Steaua în competiţii naţionale şi internaţionale de gimnastică la probele de bârnă, sol şi paralele, unde a și câștigat numeroase titluri. A urmat studiile la Facultatea de Fizică Medicală şi Kinetoterapie şi un masterat în Biosenzori, obţinând apoi titlul de Instructor al Casei Regale a Principesei Margareta. A fost instructor personal în mai multe cluburi de fitness din București, iar acum este director sportiv la Sweat Concept și co-fondator la Sport From Home.  

De ce ai ales acest domeniu și prin ce alte job-uri ai trecut până să ajungi personal trainer?

Eu cred că, în cazul meu, jobul e cel care m-a ales pe mine și nu invers. Nu știu să fi făcut vreodată altceva cu mai multă plăcere și dedicație. Am început gimnastica de performanță la vârsta de 3 ani și, în momentul în care am ieșit din lot, m-am angajat imediat ca instructor sportiv la Radu Fitness Internațional. 

Am lucrat ulterior la One Fitness și după aceea am devenit director sportiv la Club Moving, unde am coordonat activitatea a 9 săli ce au devenit ulterior parte a grupului World Class. În ultimii 5 ani am fost antrenor personal și de grup la World Class și, de curând, am preluat rolul de director sportiv la Sweat Concept. Pot spune, după 36 de ani de muncă și experiență în domeniu, că viață mea este dedicată sportului.

Știu că te antrenezi în mai multe feluri, spune-ne care este tipul de antrenament pe care-l preferi și de ce? 

În general îmi place să diversific antrenamentele, atât pentru mine cât și pentru clienții mei. Combin variantele cardio cu cele de forță și adaug antrenamente funcționale „la pachet”. Am testat în timp și am constatat că în acest fel rezultatele dorite apar mult mai repede. În plus, consider că abordarea unui singur format, dincolo de faptul că poate să devină plictisitoare, nu reușește să ne dezvolte armonios. Se știe că de multe ori fetele preferă să participe la clase în timp ce băieții sunt adepții antrenamentelor cu greutăți. Combinația dintre ele este, însă, singura capabilă să crească rezistența organismului, simultan cu tonifierea acestui, iar asta e valabil atât pentru bărbați, cât și pentru femei. Sigur că poate eu am tendința, datorită faptului că sunt o persoană foarte energică, să pun accent mai mult pe trenul inferior (picioare și abdomen), dar nu neglijez niciodată partea superioară a corpului, astfel încât toată lumea să fie, în final, fericită. 

Spune-ne un lucru pe care foarte puțini oameni îl știu despre job-ul de personal trainer.

Nu știu cum se vede din exterior, dar de la mine, din interior, jobul de antrenor de fitness e extraordinar și oferă multe satisfacții, dar și foarte multe provocări, pentru că te obligă să lucrezi cu mulți oameni și, deci, să te adaptezi la foarte multe tipuri de personalitate, ceea ce nu e deloc ușor. În  primul rând îți trebuie foarte multă dedicare, pasiune și forță de muncă. La prima vedere lucrurile pot părea simple, dar în spatele unui antrenor de top se află foarte multe ore de muncă și investiție în teorie, practică de specialitate și psihologie. 

Există, cu siguranță, și momente în care poate obosești și simți că vrei să renunți, dar dacă îți amintești scopul pe care l-ai avut inițial, când ți-ai ales această meserie, revii imediat „pe scenă”. În definitiv și la urma urmei, ești unul dintre oamenii care îi ajută pe ceilalți să aibă încredere în ei, să rămână sănătoși și să își păstreze capul limpede, ceea ce nu e deloc puțin, mai ales în timpurile de azi. 

O astfel de meserie vine la pachet și cu multe prietenii. Eu am avut șansa să-mi construiesc relații valoroase pentru că, de-a lungul timpului, am întâlnit persoane de la care, la rândul meu, am avut multe de învățat. 

Care este cea mai importantă calitate pe care un personal trainer trebuie să o aibă?

În primul rând cred că e important să vii din zona de sport, să fi fost eventual un sportiv de performanță, pentru că asta te califică cu adevărat să construiești antrenamente de calitate, pe care să le desfășori în condiții de siguranță. 

În plus, cred că e în ADN-ul nostru, al celor cu experiență îndelungată în domeniu, să fim punctuali, să avem respect față de mișcare în sine și față de efortul pe care îl face fiecare dintre clienții noștri ca să-și atingă obiectivele. Cred că e important să știi cu adevărat despre ce este vorba, ca să poți să simți corect ce se întâmplă cu cel din fața ta, astfel încât să reușești să-l ajuți să se ridice, să nu renunțe și să ajungă acolo unde și-a propus.

Care sunt cele mai mari greșeli pe care le fac românii atunci când vorbim despre sport / mișcare? 

La început toată lumea e entuziasmată și mulți pornesc la drum cu toată energia pe care, însă, o consumă până la epuizare într-o perioadă foarte scurtă. Dorința e mare, nerăbdarea și mai și, așa că de cele mai multe ori apare tendința de a intra cu forță în acțiune, ceea ce creează un șoc pe organism din pricina căruia, la câteva săptămâni distanță apare o senzație de oboseală cruntă și cei mai mulți renunță. Acesta este un punct critic pentru orice începător care simte deja că efortul lui este imens în timp ce motivația personală nu e suficient de puternică pentru a-l ajuta să treacă de acest prag. Aici intervine rolul antrenorului personal. Consider că, mai ales în cazul începătorilor, lucrul 1-2-1 este esențial în primă fază, nu numai pentru că în felul acesta antrenamentele sunt adaptate situațiilor individuale, ci și pentru că în acest tip de colaborare este mai ușor de învins senzația de incapacitate, astfel încât să poți ajunge la punctul în care să faci din sport o rutină plăcută și nu o activitate chinuitoare și epuizantă.  

O altă problemă des întâlnită în sălile de sport este legată de execuția incorectă a mișcărilor. Mulți se antrenează singuri, după ureche, cum se spune, sau mai exact, după YouTube, și atunci apar diferite accidentări. Deși pare simplu, modul corect de execuție nu este bine înțeles. Mulți se grăbesc pentru că își doresc rezultate peste noapte și folosesc greutăți mult prea mari, care le fac imposibilă controlarea eficientă și în siguranță a mișcărilor. Antrenamentul începe, în unele cazuri, în lipsa încălzirii prealabile a articulațiilor și nu în ultimul rând, se observă neglijarea părții de streching de la final, care la rândul ei, poate să creeze probleme în timp.

Complicații apar și la clasele de grup, atunci când se optează din prima pentru antrenamentele dificile, fără a avea o discuție introductivă cu instructorul, care să poată recomanda exerciții alternative pentru începători sau poate chiar selecții de programe adaptate situației fiecăruia.  

Care sunt cele mai mari satisfacții pe care ți le oferă acest job?

Satisfacțiile sunt multe. E minunat când vezi că primești recomandări pentru că înțelegi că ai clienți care apreciază ce faci pentru ei și simt nevoia să împărtășească mai departe, prietenilor, experiența lor personală. 

Altfel, îmi aduc aminte cu plăcere și bucurie deosebită de multe evenimente de tip fitness maraton, pe care am avut ocazia să le organizez și la care, cu mare drag, participau frecvent 100 – 150 de persoane. Poate că cel mai emoționant dintre ele a fost „Sport pentru Viață”, pe care l-am pus la cale împreună cu colegii mei din foarte multe săli de sport bucureștene, în urma tragediei de la Colectiv. 600 de oameni au participat la această strângere de fonduri pe care ne-am propus-o în ideea că ajutăm cu ce putem mai bine victimele acelui nefericit eveniment.

Care ar fi cel mai important sfat pe care l-ai da cuiva care-și dorește să se facă personal trainer?

Pare foarte ușor azi să îți alegi orice meserie. În domeniul nostru a existat o creștere în ultimii ani și, din diverse motive, mai mult sau mai puțin personale, multă lume cu pasiune pentru sport a încercat o reconversie profesională. Eu sunt un om de modă veche și cred foarte mult în valoare, educație de substanță și efort. Nu sunt adepta lucrurilor făcute pe repede înainte, pentru că îmi denotă superficialitate. Eu n-aș avea încredere să merg la un stomatolog care a făcut un curs de specializare de un an de zile după ce a decis să renunțe la jobul de director de marketing pe care l-a avut anterior într-un supermarket. Sigur că există și oameni talentați, dar cred că dincolo de pasiune, pentru orice meserie este nevoie și de studiu teoretic și de ore multe de practică pentru a reuși să creezi impact și rezultate de substanță. 

Sfatul meu este să înceapă de tineri și doar dacă le place, pe lângă sport, să aducă bucurie și să facă bine celor din jur, să aleagă să devină traineri. Sportul e, în general, mai mult decât un hobby. E un stil de viață.

Te antrenezi și în aer liber (atunci când vremea permite)? Dacă da, ne poți spune, te rog, câteva locuri din București unde-ți place să faci acest lucru și pe care le recomanzi. 

Da, îmi place foarte mult mișcarea în aer liber și recomand asta chiar și atunci când este zăpadă. E nevoie doar de un pic de atenție la adaptarea echipamentului sportiv, în funcție de temperatură și condiții. Îmi aduc aminte că aveam în jur de 5 ani când am mers în primul meu cantonament la munte, cu echipa de gimnastică. Aveam zăpada până la genunchi și făceam exerciții speciale pentru detentă, rezistență și echilibru. Cred că dacă vrei să faci sport te poți antrena în orice mediu și în orice condiții. 

Ca și recomandare, aș sugera terenurile de atletism, pentru alergare, pentru că au pistă specială de tartan, care protejează articulațiile, spre deosebire de asfaltul din parc, care e un pic mai agresiv pentru genunchi. Alergatul e grozav și la mare, unde se mai pot face și antrenamente în apă. 

În București există multe spații în care oamenii deja au început să iasă ca să facă sport. Mulți aleg parcul Herăstrău, Titan IOR, pista de atletism Lia Manoliu, stadionul Iolanda Balaș, sau parcul Mogoșoaia.

Cum te-a afectat pandemia și cum te-ai adaptat în această perioadă? 

La începutul lockdown-ului am avut un șoc destul de mare, pentru că toată viața mea fusese dată peste cap. Înainte munceam aproximativ 12 ore pe zi în sala de sport și m-am trezit dintr-o dată fără scop și în imposibilitatea de a ieși din casă. Toată sperietura asta mi-a fost însă de folos, pentru că m-a forțat să abordez viața dintr-o altă perspectivă și să încerc lucruri noi. Împreună cu colega mea, Delia Turcoman, am început un proiect online și desfășurăm live clase de aerobic pe pagina noastră de Facebook, Sport From Home. A fost o provocare pentru amândouă, chiar dacă eu aveam deja ceva experiență anterioară dar nu suficientă pentru a crește o astfel de idee de la cap la coadă. Inițial am tratat povestea ca pe o alternativă până la ieșirea din criză. Speram atunci ca lucrurile să dureze mai puțin și să ne putem întoarce firesc la sală, așa cum o știam. Ne-am dat seama pe parcurs că povestea nu era nici pe departe așa de simplă și că va dura și va schimba, așa că am modificat și noi optica la Sport from Home și am început să gândim soluții care să ajute clienții pe termen lung. 

A fost o provocare imensă, mai ales că la început ni se părea un pic ciudat să fim despărțiți de ceilalți printr-un ecran. N-a fost ușor să antrenăm „în orb” și să lucrăm cu accesorii și echipamente puține față de cele existente în sală. Cred că doar creativitatea și experiența ne-au salvat, astfel încât să putem adapta lucrurile, să continuăm să obținem rezultate și să nu devenim rutinante cu programele pe care le propunem. 

Dincolo de orice dificultăți, după un an de trai în pandemie, pot spune că pentru mine această perioadă a fost una benefică. Nu numai că am început acest proiect personal în mediul online, dar am și primit oportunitatea de a deveni director sportiv la Sweat Concept, care are deja două săli în București și planuri de extindere a două noi locații în perioada imediat următoare. 

Când vine vorba de sport, ce-i caracterizează cel mai mult pe bucureșteni? 

Cred că de ceva timp deja mulți bucureșteni au înțeles că e minunat să faci sport. S-a observat asta în perioada anterioară pandemiei, când sălile erau pline și uneori era dificil pentru mulți să prindă o rezervare la clasele de grup. Acum situația e ușor incertă și multora le e teamă să revină la sală, ori pur și simplu renunță la mișcare, pentru că nu se pot adapta la formula online, sau nu au încredere că pot obține rezultate și în alte condiții decât cele cu care se obișnuiseră anterior. Mai sunt și cei care manifestă rezerve față de antrenamentele în aer liber. Sper ca până la urmă să trecem peste asta și să reușim să ne ajutăm unii pe alții și să găsim soluții împreună, pentru că, în final, sportul înseamnă sănătate și oferă o soluție reală în a rezista, din toate punctele de vedere, la stresul la care suntem supuși acum. 

Am încredere că va fi bine. Să ne vedem cu drag online și în sala de sport.

  • Text de Gruia Dragomir.

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter