Cerbul Acru - probabil cel mai apreciat brand românesc de oțet premium

Cerbul Acru este gama premium din portofoliul Fabricii de Oțet Slatina și se adresează sectoarelor gourmet și HoReCa. El este obținut prin dubla fermentare (alcoolică și acetică) a sucurilor de fructe, care, mai apoi, sunt „înnobilate” cu o „atingere” de oțet din vin. De asemenea, oțetul din gama Cerbul Acru este filtrat „brut” astfel încât buchetul, aroma și componentele fructelor să rămână cât mai intacte. Povestea Cerbului Acru este una de succes din mai multe puncte de vedere: a devenit un brand foarte apreciat și prezent în restaurantele românești care-și propun să pună pe masă doar preparate din produse locale de calitate, dar a reușit să apară și pe rafturile băcăniilor și hypermarketurilor deopotrivă. 

Am vrut să aflăm mai multe despre toată această aventură, așa că la întrebări ne-a răspuns Ştefan Bărbulescu, general manager al firmei Barbix Com SRL, care operează acest business.

Cum a apărut Fabrica de oțet Slatina și Cerbul Acru? 

Fabrica noastră are tradiție încă din anul 1970, aceasta făcând parte, la acea vreme, din ansamblul de fabrici de prelucrare a recoltei legumifere din zona Olteniei. Practic, cu ajutorul oțetului se minimiza risipa alimentară, prin conservarea legumelor. În portofoliul nostru, ea a intrat în anul 2003, iar Cerbul Acru a apărut 12 ani mai târziu, când am simțit că este obligația noastră să împărtășim informațiile dobândite despre versatilitatea acestui minunat produs care este oțetul. 

Spuneți-ne un lucru mai puțin știut despre Cerbul Acru. 

Când cochetam cu ideea unui oțet aromatizat, ne-am lovit de un zid: retailerii nu acordau credit produsului nostru, favorizând produsele ce proveneau dintr-o țară cu puternică tradiție în domeniu și care beneficau si de avantajului unui preț mai mic.

La un moment dat am primit de la colegii de la Slatina, birourile noastre fiind în Râșnov, o mostră de oțet de coacăze, care, spre rușinea mea, a rămas neatinsă o bună perioadă de timp. Asta până când, rămas făra altceva în cămară, am fost nevoit să-l folosesc pentru asezonarea unei salate. Mi-a plăcut atât de mult, încât, în doar câteva luni, Cerbul Acru avea deja un nume, un ambalaj și se afla pe rafturile băcăniilor, pe mesele câtorva dintre cele mai de seama restaurante, dar și într-una din rețelele de hypermarket-uri prezente la noi în țară.

Povestiți-ne un pic despre produsele voastre și prin ce se deosebesc de celelalte de pe piața.  

Îmi place să descriu Fabrica de Oțet Slatina făcând o analogie cu parcursul unui autoturism, de la lansarea lui, și până când ajunge să fie unul de epocă. 

Practic, în anii ’70, Fabrica de Oțet Slatina era una dintre cele mai moderne ale vremii. Apoi, în timp, a apărut uzura morală și fizică, iar procesul de producție lent, generator de randament scăzut, au făcut-o mai puțin importantă. 

Acum, în schimb, aceste aspecte sunt tot mai rar întâlnite și în vogă. Produsele noastre sunt tot mai relevante și mai râvnite, într-o societate definită de lipsa de timp, de răbdare sau de supraexploatarea eficientizarii financiare, de multe ori, în detrimentul calității.

Toate produsele fabricii noastre sunt obținute prin fermentare în acetatoare din lemn, cu intervenție minimă asupra acestui proces natural, care are loc în prezența oxigenului. Astfel, cele 14 zile, care reprezintă timpul mediu petrecut de amestecul fermentabil în acetator, ne fac să avem un randament relativ scăzut al producției, însă, în contrapartidă, ne oferă caracterul distinct produselor noastre.

Cât de greu a fost să ajungeți pe mesele restaurantelor din țară sau în magazine? 

Fiind o companie mică, resursele disponibile promovării se termină de multe ori înainte de a ține în mână prima sticlă din noul produs, darămite să fi reușit să-l faci accesibil consumatorului prin prezenta la raft a acestuia în punctele de vânzare.

Astfel, cel mai important rol în succesul nostru l-a avut Cerbul Acru în sine, care a convins în proporție covârșitoare pe cei care s-au încăpățânat să facă eforturi pentru a-l achiziționa, în ciuda unei rețele de distribuție subdezvoltate. 

Salată de spanac cu morcovi caramelizaţi

Lipie cu omletă şi salată cu oţet Cerbul picnic

Care a fost cea mai mare provocare de care v-ați lovit în anii de activitate? 

Prin Cerbul Acru am creat un produs pentru a umple un gol pe care l-am identificat în piață, însă nu am știut cât de mare este piața din interiorul acestui gol. Ne-am dorit o prezență preponderentă în magazinele de specialitate și în HoReCa, dar am fost nevoiți să abordăm și formatul modern de retail, care ne sprijină, prin rețelele lor de distribuție foarte bine împământenite, în a fi accesibili și la îndemâna clienților noștri.

Provocarea este de a reuși, printr-o politică unitară și coerentă, să permiți ambelor tipuri de revânzători să fie interesați de produsele tale, să coexiste, dar, nu în ultimul rând, să convingi și clientul final că prezența în ambele formate nu vine neapărat la pachet alături de compromisul calitativ. 

De asemenea, îmi amintesc cum răspunsul unui mare retailer la propunerea noastră de a lista oțetul din coacăze este că nu au aceasta categorie de produs și, deci, nu sunt interesați. Este, practic, un stop joc la inovație.

Aveți și comenzi din afara țării, doriți să intrați și pe piețele de afară? 

Până la acest moment am avut doar interacțiuni și discuții cu caracter pasiv înspre o eventuală ieșire în afara granițelor țării. Ne dorim, dar momentan focusul nostru este orientat către piața locală. 

Care este impactul pe care v-ați dori să-l aibă afacerea voastră?

Se vorbește relativ puțin despre produsele noastre în spațiul public, dar aproape de fiecare dată când se întâmpla asta, se pare că stârnim emoție. De cele mai multe ori pozitivă.

Ne simțim incredibil de împliniți să aflăm că suntem singurul brand românesc de oțet care reușește să aducă un strop de dulceață în rândul clienților noștri, paradoxal, printr-o gamă de produse acre.

Ne bucurăm de fiecare dată când, la rândul nostru, descoperim și alți  producători autohtoni de alimente, în special, care militează pentru a îmbunătăți percepția asupra unor categorii de produse aparent banale, dar care sunt fundamentul realității cotidiene.

Care e cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o din perioada în care ați dezvoltat acest brand?

Importanța unui mix în portofoliul de produse, care să conțină atât produse generatoare de volum, cât și produse de nișă. Practic, doar cu produse cu valoare adăugată mare, ajungi să fii relevant pentru marile rețele, iar acestea câștigă cotă an de an.

Cum v-a afectat pandemia și cum v-ați adaptat în această perioadă?

Suntem printre cei norocoși. Producând oțet, aliment de bază, cifrele noastre au păstrat trend-ul sănătos și ascendent din anii trecuți, iar oportunitățile de dezvoltare nu au încetat sa apară. 

Toate acestea au fost posibile în special datorită colegilor mei din Slatina, care nu și-au permis „luxul” muncii de acasă și care au dat dovadă de responsabilitate și disciplină rar întâlnite. Le mulțumesc!

Ce planuri aveți cu Acru pentru restul anului?    

Tot ce vă pot spune este că am „prins gustul” colaborărilor cu alte brand-uri românești care urmăresc, prin produsele lor, ceea ce urmărim și noi prin ale noastre. 

Vă invit să încercați Socata cu Zvâc dezvoltată de prietenii de la Kofi Ti și care ne-au făcut onoarea de a folosi sortimentul de Cerbul Acru de Caise, cine ar fi crezut (!), într-o băutură răcoritoare!

  • Interviu de Gruia Dragomir.

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter