GURMAND: Pizza noastră cea de toate zilele

Hai să nu ne amăgim că pandemia ne-a făcut mai rafinați culinar sau mai aplecați spre cuptorul de acasă. Tot pizza am mâncat, băi nene.

Un studiu recent vine mănușă pe ceea ce era de așteptat în privința preferințelor culinare ale românilor în vremuri de criză sanitară. Dacă aveați vreun dubiu, pizza, burgerii, shaorma şi sushi au fost cele mai căutate mâncăruri pe internet, în perioada ianuarie 2019 - decembrie 2020. Practic, perioada acestei cercetări de piață arată că și când era vechiul normal, și în izolare, și în perioada de „așterne masa, că te deschizi, pune scaunele pe masă, că te închizi” ne-am comportat la fel: am comandat aceleași preparate de pe Internet. Sigur, se pot găsi multe explicații pentru supremația pizza: e ușor de făcut, ușor de cărat - nu te trezești cu varza peste rață căci curierul face cascadorii pe biclă - ușor de mâncat acasă, fără să cauți tacâmurile alea bune. Și să nu credeți că ne-am dat în vînt după hawaiiene și alte aluate decorate cu ananas: tot Carnivora, Quatro formaggi, Quattro stagioni au fost în top.

pizza

Sigur, produsele enumerate pot indica și o nostalgie față de un lifestyle pierdut - parcă alt gust are pizza la terasă, cu prietenii, decât una semi-rece pe care o înfuleci repede în timp ce stai pe Netflix sau pe HBO Go. Interesant, pe locul trei, după burgeri, vine „meniul zilei” - aici, chiar nu mai e vorba despre obișnuință sau preferințe, ci pur și simplu un calcul destul de prozaic: hai să nu ratăm o promoție. Pe locurile 4-5 sunt shaorma și sushi, clar indicii că ne-a lipsit ieșeala, abia pe șase venind ceea ce de fapt mâncăm cel mai frecvent, fie că suntem corporatiști, fie că suntem tradiționaliști: mâncarea gătită. 

Nici aici nu suntem speciali, ca s-o zic pe aia dreapta. Nu ne deosebim foarte tare de britanici, de exemplu, o piață foarte specială. La ei, în pandemie, tot pizza a luat caimacul la vânzările pe Internet, urmată de meniul zilei, mâncare indiană, mâncare de pub, burgeri și mâncare chinezească. Ceea ce ne deosebește, însă, e ascenisunea, la ei, a mâncării gătite achiziționată din locuri neconvenționale. mai pe șleau, 79% dintre participanții la cercetarea de piață în cauză au luat mâncare gătită de la surse neînregistrate de mâncare - practic, oameni care gătesc acasă la ei și pentru alții sau Chefi din Social Media. Asta nu înseamnă că românii n-au auzit de o mamaie de la etajul trei la care se duc zilnic cu sufertașul, ci doar faptul că mamaia cu pricina, spre deosebire de Marea Britanie, nu și-a făcut încă site. La ei, fiindcă au un mic-mare avans față de noi, mai intervine și o problemă care ține de un anumit progres social. Respectă mamăile de la care luăm mâncare gătită ca la mama acasă, poate și fără bon, normele de igienă ale industriei? În acest caz, e o altă mâncare de pește, chit că e delicioasă și miroase apetisant.

  • Text de Horia Ghibuțiu.

Horia Ghibutiu

  • cover foto Rodolfo Clix pexels.com
  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter