Un musical (ne)normal

Puteți renunța la ideile preconcepute pe care, poate, le aveți despre musical cu "Next to Normal/(a)normal", musicalul-fenomen adus acum și în România de către Asociația Creas, în parteneriat cu Teatrul Național de Operetă și Musical "Ion Dacian", cu sprijinul AFCN. Spectacolul montat la București la inițiativa actorului Victor Bucur – care intră astfel cu siguranță și hotărâre pe ușa din față a regiei de teatru muzical – nu a fost doar premiat pentru profunzimea explorării teatrale a tulburărilor depresive (Premiul Pulitzer în 2009), ci a accentuat virajul musicalului occidental dinspre divertisment spre subiectele spinoase ale societății contemporane.

Foto © Creas / Maria Ştefănescu

Mamă a unei familii cu o aparență perfectă, Diana Goodman se luptă cu bipolaritatea. Ea trăiește zilnic între exaltare și abisurile depresiei, în care a aruncat-o decesul prematur al fiului său, Gabe, al cărui spectru nu-i dă pace nici la 18 ani de la moarte. În ciuda eforturilor sale disperate, soțul ei, Dan, asistă neputincios la degradarea stării soției sale, iar fiica, Nathalie, se simte invizibilă în fața mamei sale, trebuind să se lupte pentru întâietate cu un frate pe care nici măcar nu l-a cunoscut. Cum sună spirala în care se afundă Diana? Rock. Hard.

Foto © Creas / Maria Ştefănescu

Pe un libret de Brian Yorkey (admirabil tradus în limba română de Geanina Jinaru-Doboș), compozitorul Tom Kitt transpune în riffuri și percuții tăioase fricile personajelor de a nu se pierde pe sine si pe ceilalți, zbaterea lor de a-și depăși condiția, de a se salva individual, pe cât posibil, nu ca grup. Sub conducerea lui Alexandru Burcă, orchestra redusă a TNOM este un personaj în sine al spectacolului, ieșind din postura de acompaniator și intrând într-un joc activ – chiar  agresiv, uneori – cu cei șase performeri (Anca Florescu, Adrian Nour, Lucian Ionescu, Sidonia Doica, Cătălin Petrescu, Andrei Miercure). Aceștia se ridică fără dificultăţi la înălțimea mizei subiectului și a spectacolului – Victor Bucur aliniază pe scenă și aduce la același nivel o foarte omogenă echipă de actori-cântăreți, a căror stăpânire a tehnicilor de canto le permite să se concentreze total pe dramatismul jocului.

Pe scenă nu e o istorioară pe care să o privești cu un aer blazat, confortabil în propriul scaun – aici e secretul încă nu pe deplin elucidat al genului: textul, performanța actoricească te absorb în poveste, iar muzica te ține captiv acolo. Intr-adevăr, în sală se aud doar bătăi de inimă! Pentru că, "Next to Normal/(a)normal" este, și în România, argumentul fără tăgadă că musicalul secolului 21 este întâi de toate teatru, nu show. Un spectacol care iese, de altfel, de pe scenă pentru a se prelungi - în colaborare cu organizații specializate, cu o campanie de sensibilizare în favoarea depistării precoce a depresiei și a problemelor de sănătate mentală - în spațiul social.

Foto cover articol © Ana Călin

Text de ANDREI POPOV

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter