Marius Manole și Radu Afrim încheie seria celor 100 de episoade ale Hektomeron-ului

Unul dintre cei mai titrați actori români ai ultimilor ani, Marius Manole joacă pentru prima oară pe scena Teatrului Național “Marin Sorescu” din Craiova, într-un performance inedit în regia lui Radu Afrim. Cu acest one-man show, cei doi vor închide seria celor 100 de episoade ale Hektomeron-ului, un amplu proiect teatral urmărit online de spectatorii din întreaga lume. Evenimentul se va desfășura sâmbătă, 24 aprilie 2021, ora 21:30 și va putea fi urmărit online, gratuit, pe www.hektomeron.com.

Pornind de la Decameronul scris de Giovanni Boccaccio acum mai bine de 650 de ani, Hektomeron a prezentat cele 100 de povești ale autorului într-un moment în care izolarea, teama și moartea sunt prezente în lumea de acum, așa cum au fost prezente și în Florența anilor în care Decameronul a fost scris. 

Hektomeron a debutat la jumătatea lunii ianuarie a acestui an și a fost urmărit online de mai bine de o jumătate de milion de spectatori din 147 de țări. În fiecare zi, de la debutul proiectului, pe website-ul dedicat proiectului s-a transmis în regim de live streaming din Sala “I.D. Sîrbu” a Teatrului Național “Marin Sorescu” din Craiova câte o poveste din cele 100 ale Decameronului lui Boccaccio, fiecare fiind regizată de către un alt artist dintr-o țară diferită. 100 de regizori din 100 de țări au fost implicați în acest proiect grandios, unic în lume. 

Cu toții ne întrebăm poate care este cea mai bună definiție pentru această formă de artă, în astfel de timpuri, în vremuri care sunt atât de stranii, încât unii cred există alte priorități ale societății. Și totuși, trebuie să amintim mereu tuturor și nouă înșine că teatrul nu este un capriciu, ci o nevoie absolută a ființei umane. De ce? Pentru că ne aduce împreună. Așadar, prin Boccaccio, prin această minunată companie de actori români, prin implicarea atâtor artiști din atât de multe țări din toată lumea, putem să fim cu toții împreună, să visăm împreună: acesta este mesajul pe care teatrul ar trebui să-l transmită. Așa că fiți pregătiți, conectați-vă și începeți să sărbătoriți, uitându-vă la Hektomeron, comuniunea prin teatru! 

Octavian Saiu, profesor, cercetător și critic de teatru 

Marius Manole și Radu Afrim sunt artiștii români care vor încheia, așadar, seria celor 100 de episoade ale Hektomeron-ului, cei doi pregătind episodul cu numărul 100: ziua 10, poevestea 10, din Decameron-ul lui Boccaccio. 

Marius Manole. foto Alex Gâlmeanu

Marius Manole. foto Alex Gâlmeanu

De-a lungul timpului, cei doi artiști au avut o colaborare prolifică, lucrat împreună nu mai puțin de 8 spectacole, toate relevante în peisajul teatral, de la Plaja de Peter Asmussen, la Teatrul “Maria Filotti” din Brăila, LAV (lectură) de Stefan Lindberg la Teatrul Act, și America-ştie-tot de Nicole Duţu, la Teatrul Luni de la Green Hours, în 2004,  Avalanşa de Tuncer Cücenoğlu (2010), Năpasta de I.L. Caragiale (2012), Hoți de Dea Loher (2014), până la spectacolele cele mai recente: Pădurea spânzuraților după Liviu Rebreanu (2018), Trei surori - un scenariu (ne) firesc de liber după Cehov (2019), Între noi e totul bine de Dorota Masłowska, toate făcute la Teatrul Național “I.L. Caragiale” din București.

Coincidență sau nu, în anul 2016, atât Marius Manole cât și Radu Afrim au fost decorați de către Președintele României cu Ordinul Meritul Cultural în rad de Cavaler, categoria D Arta spectacolului.

Pentru rolurile Bătrânica apatică, Actorul din Între noi e totul bine, Marius Manole a primit primul Premiu UNITER din carieră, Manole având în palmares, până la acel moment, 4 nominalizari: Premiul pentru debut, pentru rolul Paulie din Drept ca o linie, regia Radu Apostol, la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila (2003), Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal pentru rolul Șarik din Inimă de câine, regia Yuri Kordonsky (2006), Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal pentru rolul Lopahin din Livada de vişini, regia Felix Alexa (2011), Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar pentru Povestitorul din Două loturi, regia Alexandru Dabija (2013), roluri create la Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București.  

Radu Afrim. foto Cristian Floriganță

Radu Afrim. foto Cristian Floriganță

Radu Afrim este unul dintre cei mai importanţi regizori de teatru români. A câștigat 3 Premii UNITER pentru cea mai bună regie, pentru spectacolele Plastilina de Vasili Sigarev la Teatrul „Toma Caragiu”, Ploieşti (2006), joi.megaJoy de Katalin Thuróczy, la Teatrul Odeon (2007), Tihna de Attila Bartis, la Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklós” (2016). Pe lângă acestea se adaugă și alte 3 nominalizări la aceeași categorie, pentru spectacolele Alge – Bernarda’s House Remix, după o idee de F. G. Lorca la Teatrul „Andrei Mureşanu”, Sfântu Gheorghe (2003), Omul Pernă de Martin McDonagh la Teatrul „Maria Filotti”, Brăila (2009), Năpasta de I.L. Caragiale  la TNB (2013). De altfel, spectacolele create de Radu Afrim se bucură constant de aprecierea publicului de specialitate, mărturie fiind numeroasele premii și nominalizări obținute de-a lungul timpului. În anul 2008 i s-a decernat Premiul Coup de Coeur de la Presse la Festivalul de la Avignon (Off), pentru spectacolul Mansarde à Paris/ Les détours Cioran de Matei Vișniec montat la Luxemburg.

La Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova, Radu Afrim a montat până acum 3 producții: Dacă am gândi cu voce tare de Adnan Lugonić (2017), Casa cu suricate de David Drábek (2019) și, în octombrie anul trecut - Inimă și alte preparate din carne de Dan Coman, despre care jurnaliștii culturali au scris că este „cea mai bună cronică a pandemiei” - Horia Ghibuțiu. 

Universul său scenic e totdeauna recognoscibil. Spaţiul imaginat de el, cu fine alunecări în afara realului, de fapt «cu un supliment de realitate», cum îi place artistului să spună în interviuri, e inconfundabil. Comicul său uşor grotesc, cel mai adesea unul al retardului, cu infuzii de aburi suprarealişti, se vede dublat tot timpul de vulnerabilitatea neexprimată, dureroasă a (anti)eroilor. Jucăuş – alăturând inocenţa – în amestec neprecizat –, cu derizoriul, teatrul său garantează evadarea din cotidian. Cele două trăsături se mulează perfect pe sensibilitatea publicului de acum. Ca şi faptul că regizorul montează – un credo asumat şi repetat –, numai texte din dramaturgia de azi. Universul lui recompune, în notă relaxată, un corpus al temelor şi tonurilor recente, al modurilor de reprezentare a lumii în arta contemporană. Radu Afrim oferă date despre zeitgeist-ul european cu abrupte infiltraţii româneşti.

Cristina Rusiecki, Țesuturile fragilitățiiEd. Tracus, 2012, 2016 (versiunea în limba engleză)

TEATRUL NAȚIONAL „MARIN SORESCU”

TEATRUL NAȚIONAL „MARIN SORESCU” CRAIOVA este o instituție culturală românească de prestigiu a cărei lungă și bogată istorie de 170 de ani a culminat cu spectacolele legendare ale lui Silviu Purcărete, prezentate în cadrul celor mai importante festivaluri de teatru din întreaga lume dar și cu imensul succes internațional al Festivalului Shakespeare, care aduce în România spectacole de pe cinci continente, la fiecare doi ani. 

Acum, cu o viziune contemporană, Naționalul craiovean abordează perspectivele prezente și viitoare, adresându-se unui spectru din ce în ce mai larg de public, în conformitate cu provocările actuale. 

https://tncms.ro / https://www.facebook.com/tncms.oficial / https://www.instagram.com/teatrul_national_craiova

  •  Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter