ANDREEA MIRONIUC, ilustratoare: “Nu trebuie să ‘cer voie’ de la nimeni ca să fiu creativă”

AndreeaMironiuc

Andreea Mironiuc a fost – și poate a rămas în centrul ființei ei – o fetiță care iubea să deseneze, iubea culorile și modul acesta vizual și vibrant de a se exprima. Pare că de la acea fetiță până la un business deja cu 7 ani în spate ca ilustratoare este un singur pas, dar Andreea a dezvăluit în interviul de mai jos cum a pus cap la cap și a gândit fiecare etapă pentru a-și împlini visul. Fiind o persoană atentă, ponderată și migăloasă, ar vrea să le insufle și altora curajul de a se lansa ca artiști și nu se teme să împărtășească tot ceea ce a învățat cu cei care participă la cursurile susținute de ea la Fundația Calea Victoriei. O găsiți și pe terenul ei de joacă, la andreeaillustration.ro. 

Cum a început pasiunea ta pentru ilustrație? Știai de mică „ce vrei să te faci când o să fii mare”?

De mică mi-a plăcut să desenez, iar părinții mei m-au încurajat și m-au înscris la tot felul de cursuri. Însă nu m-am gândit să fac acest lucru full-time până când nu am terminat master-ul. Am decis să îmi acord 6 luni în care să încerc marea cu degetul și să văd ce ar însemna să lucrez pe cont propriu în acest domeniu. Și iata-mă tot aici, 7 ani mai târziu.

Există o idee preconcepută conform căreia artiștii sunt personalități boeme, cu capul în nori, nu se pricep la treburi practice. Dar tu ai un business ca ilustratoare. Cât de greu sau cât de natural a fost pentru tine să-ți transformi talentul în business?

Într-adevăr, acest lucru există și cred că face mult rău, împreună cu ideea că artiștii „mor de foame”. Este trist pentru că mulți oameni talentați nu au curajul să își valorifice cunoștințele și abilitățile din acest motiv. Suntem creativi, poate boemi, însă asta nu înseamnă că nu trăim în lumea reală, unde trebuie să plătești facturile la sfârșit de lună. Cred că cel mai dificil pas este să îți pui la punct un portofoliu și să începi. Apoi vei vedea că în funcție de ceea ce oferi, există și o cerere. Eu am început cu ilustrație pentru branduri, design grafic, dar și cărți pentru copii. La început nu refuzam niciun proiect, însă pe parcurs am reușit să ajung în punctul în care pot să îmi aleg eu clienții.

Care sunt cele mai importante trei lecții pe care le-ai învățat în anii de după terminarea studiilor?

Prima, cum spuneam și mai sus, este să începi! Pare simplu, însă nu este. Mai ales într-un domeniu atât de subiectiv, este ușor să credem că nu suntem „suficient de buni” ca să reușim. Însă cu dăruire, pasiune și multă muncă, se poate.

A doua lecție ar fi despre promovare: vorbește tuturor despre afacerea ta! Prieteni, cunoștințe, chiar și membrii familiei pot fi primii clienți. Cu cât spui mai multor persoane, cu atât cresc șansele să primești și comenzi.

O altă lecție importantă are de-a face cu ceea ce înseamnă succesul pentru tine. Când lucrezi pe cont propriu, este ușor să te lași influențat de alte persoane și mai ales de social media, unde toată lumea pare să se descurce mult mai bine decât tine. Fă-ți o listă clară cu parametrii după care calculezi succesul activității tale. Poate fi vorba de o suma de bani pe care ți-o dorești pe lună, un număr de proiecte finalizate, un număr de review-uri pe site și așa mai departe. Apoi, o dată la câteva luni, verifică dacă te încadrezi și vezi ce trebuie să mai îmbunătățești. Așa te raportezi la un succes real pentru tine, nu la ceea ce ar însemna succesul pentru altcineva.

Cum ți se pare domeniul antreprenoriatului creativ în România: atât colegii de breaslă cât și publicul?

De când am început această aventură în antreprenoriatul creativ, am cunoscut o mulțime de oameni talentați, care mă inspiră și mă încurajează prin exemplul lor. Cu toate acestea, mi-ar plăcea să punem mai mult accentul pe comunitate, față de competiție. Ca mici antreprenori, avem mai multe lucruri în comun decât diferențe și putem să ne ajutăm ca să creștem cu toții împreună. În ceea ce privește publicul, am obsevrat că din ce în ce mai mulți oameni își doresc să cumpere produse unice, personalizate, create local. Atunci când alegi o afacere independentă, susții valorile noastre și ajuți acel antreprenor să investească la rândul lui în comunitate.

Crezi în mentoratul în artă? Ai avut mentori? Pe cine te sprijini?

Cred că este important să ne alegem cu atenție mentorii și să nu uităm „de ce”-ul nostru. De exemplu, am avut o profesoara de desen care îmi spunea de fiecare dată că ceea ce fac nu este corect și că nu voi reuși în domeniu, pentru că nu puteam să urmez regulile impuse ea. Ajunsesem să evit să pun mâna pe creion pentru că știam că rezultatul nu va fi cel așteptat. Din fericire, mai apoi am dat și peste profesori care mi-au spus că dacă vreau să fac un lucru, să mă apuc de el pur și simplu. M-au învățat că nu trebuie să „cer voie” de la nimeni ca să fiu creativă. De aceea, cred că este important să avem mentori, dar și mai important este să găsim persoane cu care suntem pe aceeași frecvență, care ne inspiră și ne încurajează.

Cum ai procedat ca să-și definești stilul de ilustraţie? Și cum ai caracteriza acum acest stil?

Stilul meu este vesel și colorat: îmi plac personajele cu ochii mari, liniile negre de contur și aspectul 2D, digital. În afară de aceste caracteristici care au ramas constante de-a lungul timpului, stilul se dezvoltă. Acum desenez diferit față de cum desenam acum câțiva ani. Am început desenând lucruri care îmi plac: personaje și obiecte sau mâncare. Apoi, prin exercițiu, am dezvoltat aceste teme. Acum ilustrez portrete personalizate, rețete sau produse de papetărie.

- Să vorbim puțin despre cursurile pe care le susții la Fundația Calea Victoriei - Cum să începi o afacere creativă? și Atelierul de jurnal ilustrat. Cum ai descrie experiența ta ca lector? Și ce te-a atras spre ideea acesta de a susține cursuri?

Experiența de a fi lector este incredibilă! Cu atât mai mult cu cât nu mă vedeam în poziția de profesoară, ci pur și simplu s-a întâmplat din dorința de a împărtăși cu alții lucrurile pe care le-am învățat și eu la rândul meu.

„Atelierul de jurnal ilustrat” este un curs pentru cei creativi, care însă au nevoie de un imbold. Mulți dintre noi am uitat ce înseamnă timpul petrecut cu noi înșine, lucrând la un proiect ce ne aduce bucurie. Este un curs practic de mindfullness prin artă, în care ne descoperim pe noi printr-o mulțime de exerciții creative. Tot în acest curs învățăm să creăm un obicei din a lucra zi de zi și de a aduce culoare în viața noastră.

Cursul „Cum să începi o afacere creativă” este gândit tot de mine de la zero, pe baza informațiilor pe care aș fi vrut și eu să le am la început. Sunt atât de multe lucruri de care să ții cont: de la concept, la identitatea de brand, la crearea produselor în sine și discuțiile cu potențialii furnizori, la crearea unui site și apoi promovarea acestuia pe social media. De multe ori, din cauza lipsei unui buget, antreprenorul se ocupă singur de toate aceste aspecte. Eu îmi doresc cu acest curs să ofer sfaturi practice, pe care le poți pune în aplicare chiar de a doua zi. În plus, ofer feedback personalizat cursanților, fix pe ideea lor de afacere.

Ce te inspiră pentru a crea o nouă ilustrație sau un nou produs pe site?

Orice mă poate inspira: experiențele mele, natura, o convesație pe care o am cu o prietenă. Uneori îmi vin idei pur și simplu și le pun în practică. Este una dintre părțile cele mai frumoase ale unei afaceri pe cont propriu: pot să creez orice produs vreau, fără să cer vreo aprobare. La fel și cu produsele de pe site. De exemplu, de curând am creat o colecție de produse textile. Îmi doream să port ceva vesel, colorat, care mă binedispune instant, așa că acum sunt și de vânzare în magazinul meu Andreeaillustration.ro.

Ai avut sau ai blocaje creative? Cum le depășești?

Da, cred că este o parte normală a procesului creativ. În primul rând, încerc să mă gândesc că este o perioadă care va trece, nu durează la infinit. Apoi, dacă tot nu pot sa creez, încerc să fac ceva util cu timpul meu: ies în natura, mă apuc de un hobby nou de care nu am avut timp până atunci, citesc o carte. E ca și cum mi-aș lua o vacanță din care mă întorc plină de energie creativă.

Să fii propriul angajat poate părea de vis pentru unii dintre noi. De aceea te rog să ne spui cum arată o zi obișnuită de muncă pentru tine.

Da, într-adevăr este foarte frumos, însă în același timp este și dificil. Nu vine nimeni să îți spună ce ai de făcut, trebuie tu să îți stabilești obiectivele și să te ții de ele. O zi obișnuită începe în jur de ora 9. În prima parte a zilei răspund la e-mail-uri, plasez comenzile către partenerii mei de la print, verific statusul comenzilor de pe site. Tot dimineața încerc să fiu activă și pe social media. După amiaza lucrez la portretele personalizate sau la alte proiecte pentru clienți. Îmi place să ascult podcast-uri când lucrez și am mereu o cană de ceai sau de cafea lângă mine. Alte zile arată complet diferit: uneori filmez conținut pentru social media, alteori am o ședință foto pentru noile produse sau lucrez la partea de administrare a site-ului. Cu siguranță nu mă plictisesc. 

  • Interviu de ANDREEA CHEBAC
  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter