Artiști urbani | ILUC: „La baza stilului meu stă o selecție de forme geometrice inspirate din folclor”

Cosmin Iluc aka ILUC este născut în Botoșani, iar în trecut a activat ca artist urban sub un alt nume, The Fly. Este unul dintre artiștii vizibili, cu opere în spațiul public din mai multe orașe: București, Iași, Botoșani, dar și în afara țării, în Moldova, Serbia sau Germania. Stilul pe care și l-a dezvoltat ILUC este unul abstract, dar pe care-l recunoști imediat, fiind bazat pe geometrie și folclor. Descoperă mai multe despre el în interviul de mai jos: 

Cum ai ajuns să-ți creezi stilul personal și cât de greu este pentru un artist să se impună, să devină cunoscut, apreciat și căutat în România?

Stilul personal a plecat de la o confruntare între cele două pasiuni, geometria/desenul tehnic și istoria/folclorul. Acest stil, pe care îl vedeți astăzi, a evoluat în timp odată și cu abilitățile și cunoștințele mele. Cred că în orice faci, cheia este constanța. Personal, arta pentru mine reprezintă un hobby, nu simt o presiune pentru a fi căutat și cunoscut, și absolut tot ce fac în domeniu este pentru că îmi face în primul rând plăcere.

Cum decurge procesul tău creativ? De unde te inspiri, de unde începi, cum intri în mind set-ul necesar pentru a crea ceva de la zero?

Cum am spus și mai sus, la baza stilului meu stă o selecție de forme geometrice inspirate din folclor, care pot fi recunoscute în lucrările mele. De cele mai multe ori, sursa de inspirație este dată de locul unde urmează să desenez, fie că vorbim de o pânză sau de un perete exterior.

În ultima perioadă, sursa de inspirație a fost atelierul Fabricate, un atelier în care am descoperit multe materiale necunoscute mie, pe care am încercat să le îmbin cu formele mele.

Cum ți-a schimbat street art-ul felul în care percepi arta și lumea în general?

Cred că street art-ul m-a ajutat să fiu mai relaxat și poate și mai puțin constrâns de reguli decât dacă, să zicem, aș fi urmat o educație artistică. De asemenea, street art-ul te expune mult mai mult la critici, dar și la interacțiunea cu diferiți oameni. De-a lungul timpului, fiind în zona asta de street art, am învățat cum să vorbesc cu cei care mă felicitau sau cu cei care mă înjurau deopotrivă.

Cât de mult te-a ajutat social media în cariera ta? Și cum crezi că influențează social media evoluția și percepția artei?

Social media, cu diferitele sale platforme, ajută foarte mult orice artist, mai ales prin abilitatea social media de a crea „efecte ale bulgărelui de zăpadă”. De asemenea, social media cred că demistifică destul de mult street art-ul și cultura din jurul său și ajută artiștii să fie ceva mai accesibil oricărui om care dorește un mural sau un tablou.

Bacău, Street Delivery Festival

Ești unul dintre artiștii urbani care are picturi murale și mai multe orașe. Povestește-ne un pic cum ai ajuns să faci asta și care e lucrarea ta preferată pe care ai făcut-o într-un oraș din România.

Mediul și prietenii au avut o influență foarte mare asupra mea, dar asta fără să-mi dau seama pe moment. Am avut lângă mine prieteni/colegi care încă din 2005 au adus și dezvoltat fenomenul de graffiti în Botoșani, și aici mă refer la Syhis, Relay, Boer, Byer (R.I.P) și mulți alții, dar culmea a fost că prima linie de vopsea am tras-o de abia în 2008, primul, mult spus, mural l-am realizat 3 ani mai târziu.

În ceea ce privește lucrarea preferată, cred că unul dintre cele mai dragi proiecte este cel realizat în cadrul Street Delivery Bacău în 2018.

Care au fost lucrările care ți-au ridicat cele mai mari provocări?

Cel mai dificil proiect a fost cel din Chișinău, realizat împreună cu Izzy Izvne. Este vorba de un perete de 530 de metri pătrați, pe care l-am realizat în octombrie 2018, pe o vreme nu prea prietenoasă, pe o nacelă sovietică, care era controlată de la sol.

Chişinău - Modova, project with @ IZZYIZVNE

Din punctul tău de vedere, cât de important este pentru un artist să includă în opera sa și un mesaj socio-politic?

Din punctul meu de vedere nu e necesar să ai storytelling în arta convențională sau în street art. Să ținem seama de faptul că graffiti-ul este un stil de bază în street art, care în bună măsură nu are deloc storytelling. Eu sunt un exemplu destul de clar în sensul ăsta, pe mine m-a interesat mereu ca ceea ce fac să arate bine din punct de vedere vizual. Fiind inginer la bază, mă interesează mai mult tehnic totul să iasă bine.

Cu ce ai vrea să rămână cineva care trece pe stradă și vede lucrările tale?

Îmi doresc să las privitorului șansa de a-și imagina și vedea ce dorește în lucrările realizate, cred ca asta e partea frumoasă la arta abstractă.

- PARTITIONS -

Ce urmează pentru ILUC?

Plănuiesc să împing cât mai mult barierele creativității când vine vorba de arta în sine, dar și de modul în care este prezentată, de aceea sunt atât de recunoscător față de cei de la Fabricate, care mă ajută foarte mult în această privință. Tot împreună cu ei am realizat și prima mea expoziție solo - PARTITIONS - ce poate fi vizitată până pe 7 mai la Footshop București.

  • Interviu de Gruia Dragomir.

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter