INSTALAŢII: ARTĂ & MEDIU: Şi arborii comunică, nu-i aşa?

Continuăm să poluăm, să distrugem ecosisteme, să risipim resurse neregenerabile, toate în numele imuabilului confort personal. Încă nu conștientizăm în mod acut că, în loc să ne privim separați de natură, e nevoie să acceptăm că suntem parte a ei, că trebuie să o respectăm și să învățăm de la ea, rațional și emoțional. Iar rolul artei în nuanțarea atitudinii generale, cu speranța minimizării răului deja făcut, este esențial. Pentru că prin artă ni se poate pune clar în față impactul nemăsurabil asupra mediului al „micilor” noastre gesturi și... neglijențe cotidiene. În această vară, artiști reputați din întreaga lume au reacționat parcă la unison prin concepte de comunicare originale, diferite, însă materializate toate cu ajutorul limbajului arborilor.

Maya Lin: Ghost Forest (New York)

 

Ghost Forest - FOTO Dezeen

Manhattan. 49 de trunchiuri complet uscate de cedru atlantic alb, colectate din ecosistemul Pine Barrens, formează până pe 14 noiembrie „pădurea fantomă” din Madison Square Park prin care artista inspirată de arhitectura naturii, Maya Lin, atrage atenția asupra efectelor schimbărilor climatice. Arborii morți distonează prin aspectul de totemuri scheletice și dezolante în mijlocul unui parc metropolitan a cărui vegetație își modifică perceptibil de jur-împrejurul lor culoarea și aspectul odată cu anotimpurile, reamintind zilnic celor aproximativ 60,000 de vizitatori de magnitudinea vulnerabilității planetei noastre, virusată grav de exploatarea sa irațională de către om.

 Maya Lin

MAYA LIN, sculptor și designer american, și-a clădit notorietatea deopotrivă prin proiecte de monumente istorice și instalații complexe cu puternice teme și mesaje ecologiste. (Maya Lin - FOTO Hudson River Museum)

 

Superflux: Invocation for Hope (Viena) 

 

Invocation for Hope 1 FOTO Stephan Lux

Invocation for Hope, Foto Stephan Lux

Până pe 3 octombrie, mai mult de 400 de pini înnegriți de funingine, arși în incendii de pădure, înconjoară sumbru un pâlc de arbori verzi și plini de viață poziționati în jurul unui ochi de apă (utilizat ca suprafață de proiecție pentru imaginile camerelor subacvatice) în centrul instalației Invocation for Hope, create de studioul anglo-indian Superflux la MAK (Muzeul de Arte Aplicate) în cadrul Vienna Biennale for Change 2021, pentru a ilustra tema evenimentului: Planet Love: Climate Care in the Digital Age. "Climate change is not a problem we can 'solve' but rather a predicament we must navigate with responsibility and urgency," a declarat co-fondatorul Superflux, Jon Ardern. Instalația oferă o viziune a unui peisaj post-antropocen în care oamenii învață să trăiască în armonie cu natura.

Jon Ardern & Anab Jain (Superflux)

SUPERFLUX, studio de design multipremiat pentru demersurile sale în registrul militant, este o prezență constantă prin instalații și filme în bienale și muzee de artă contemporană. (Jon Ardern & Anab Jain - Superflux)

 

Es Devlin: Forest for Change (Londra)

 

Vasta curte interioară pietruită al istoricului complex arhitectonic Somerset House s-a metamorfozat în timpul London Design Biennale (01-27 iunie) datorită instalației create de Es Devlin, directoarea artistică a bienalei, care a utilizat 400 de arbori din 23 de specii și un OST compus din song-uri ale păsărilor, curatoriat de legendarul muzician experimentalist Brian Eno. Conceptul, pentru care autoarea a fost inspirată de literatura și teatrul clasic, s-a definit ca „a place for transformation” și s-a materializat printr-o pădure pe care trebuie să o străbați în simplitatea ei aparentă, părăsind perimetrul arhitectural modelat prin design de către om, pentru a ajunge în luminișul central în care, pe piloni viu colorați, sunt expuse contrastant cele 17 obiective complexe ale dezvoltării sustenabile asumate de Națiunile Unite.

ES DEVLIN

ES DEVLIN este celebră ca artist, stage designer și creatoare de sculpturi și instalații performative de mare anvergură, care combină în mod inovativ sunetul și lumina cu feluritele limbaje de expresie artistică. (ES DEVLIN foto LFB)

 

Adrian Damian: IQOS World – Network of Emotions (Bucureşti)

 

Instalația imersivă imaginată de Adrian Damian, inspirată de conexiunile dintre arborii de vârste diferite și de modul în care aceștia comunică în interiorul sistemului vegetal, foarte asemănător unei comunități umane, a reprezentat în iunie atracția principală a festivalului Romanian Design Week (04-13 iunie). Prin suprapunerea rețelei lumii vegetale cu universul social a luat naștere un spațiu contemplativ care oferă o experiență profundă a senzației de a fi împreună, interconectați. În acest ecosistem multisenzorial, rolul tehnologiei este de a ne apropia și de a facilita aceste legături, chiar și atunci când ne aflăm la distanță. „Împreună, suntem mai mult decât vedem. Ne definim prin complexitatea conexiunilor dintre noi, care sunt adesea nevăzute. Acolo unde emoțiile ni se întrepătrund, se dezvăluie adevărata noastră natură. Acești copaci și dinamica relațiilor lor ne învață cine suntem cu adevărat, ne arată urmele emoțiilor noastre și cât de conectați suntem unii cu ceilalți. Mai avem multe de învățat de la ei.” - Adrian Damian 

Adrian Damian FOTO Adi Bulboaca

ADRIAN DAMIAN este scenograf de teatru extrem de apreciat la nivel internaţional şi creator de experiențe multisenzoriale care utilizează tehnologia drept mijloc de exprimare artistică. (Adrian Damian FOTO Adi Bulboaca)

 

  • Text de Ioan Big.

Ioan Big, Publisher Zile și Nopți

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter