ALEGERILE CLAUDIEI | Constellation, avionul stelelor

Pe 27 octombrie 1949, avionul Air France Lockheed Constellation pornește din Paris în călătoria sa spre New York. În noaptea de 27 spre 28, la ora 2:51, ultimul mesaj al turnului de control rămâne fără răspuns. Bărcile de salvare din insula Santa Maria pornesc pe ocean, alături de sunetul sirenelor, iar a doua zi sunt însoțite de 8 avioane de căutare. Între Santa Maria și São Miguel, un nor de fum se înalță din muntele Redondo, aflat în largul arhipelagului Azore. Avionul s-a prăbușit fără supraviețuitori.

Cartea a fost tradusă la editura Humanitas

„În Almageste, savantul grec Ptolemeu propunea prima reprezentare cartografică sistematică a bolții cerești și înregistra 1022 de stele și 48 de constelații. În Azore, pe înserate, pasagerii unui avion cu nume de asterism, 48 de persoane, sunt dați dispăruți. Ora două, trei, patru, cinci dimineața, nimic nu deșteaptă Atlanticul. În infinita întindere de apă se reflectă Ursa Mare și Ursa Mică, Orion și Scorpionul.”

Pentru debutul său literar din 2014, jurnalistul francez Adrien Bosc a (re)scris povestea celor 48 de pasageri aflați la bordul avionului F-BAZN, oferind astfel tuturor stelelor din Constellation propria voce. Folosind o tehnică narativă inspirată de scriitoarea Charlotte Delbo, cartea este structurată în mai multe capitole scurte, fiecare spunând povestea unui pasager, în combinație cu detaliile tehnice ale accidentului (formând iluzia unui reportaj în timp real), ficțiunea și non-ficțiunea îmbinându-se pentru reconstituirea tragediei. În Constellation se aflau o serie de personalități din lumea artei, muzicii și sportului, care au făcut ca avionul să fie amintit împreună cu poveștile lor până în ziua de azi.

 Marcel Cerdan, via BoxingNews

Pentru început, campionul mondial de box la categoria mijlocie, Marcel Cerdan, mergea la New York pentru ultima sa luptă de recucerire a titlului, împotriva campionului Jake LaMotta, amânată pentru data de 2 decembrie 1949. Boxerul trebuia să ajungă în New York cu vaporul, doar că, dorind să o vadă pe cântăreața Édith Piaf mai devreme, a decis să ia avionul Constellation împreună cu prietenul său, Paul Genser, și cu impresarul Jo Longman. Pentru că toate scaunele erau ocupate, cei trei au reușit să primească locurile unor pasageri (un cuplu aflat în luna de miere și o anumită doamnă Erdmann), care au fost nevoiți să ia un alt avion. Legenda spune că sportivul a citit, cu câteva zile înaintea zborului, o scrisoare în care un clarvăzător pe care îl întâlnise în Paris îl avertiza să evite călătoriile pe calea aerului, „mai ales vinerea”. De asemenea, în ultimul mesaj primit de la Piaf, aceasta îi spunea: „De fiecare dată când suntem despărțiți, ți se întâmplă ceva rău.” Adrien Bosc descrie toate coincidențele și legăturile pe care le-a descoperit când se documenta pentru cartea sa într-un mod foarte simplu: „Cu cât este mai exact oracolul, cu atât îl luăm în seamă mai puțin. Nimeni nu poate fugi de destinul său.”

Ginette Neveu, via TheViolinChannel

În „avionul vedetelor” (cum a fost numit de presa anilor '50), se afla și violonista Ginette Neveu, studenta lui George Enescu. Alături de cele două instrumente ale sale, o vioară Stradivarius și una Guadagnini (luată cu câteva zile înainte), artista se îmbarcase la bordul Constellation împreună cu fratele ei, Jean Neveu, pentru a-și începe turneul din Statele Unite ale Americii. După accident, lutierul Étienne Vatelot, care a lucrat la cea de-a doua vioară și care trebuia să meargă împreună cu violonista în State (schimbându-și biletul de avion, în ultimul moment, pentru unul de vapor), a fost cel care i-a recunoscut arcușul din aur, marca „Hill & Sons”, adus în atelierul său după ce a fost recuperat dintr-o casă țărănească aflată pe muntele Redondo. După 33 de ani de la accident, în emisiunea „Sunetul viorilor”, a postului Antenne 2, Vatelot a fost invitat pentru a primi melcul („capătul”) care făcea parte din vioara Guadagnini, vândută de tatăl său pe vremea când el era ucenic, povestea devenind astfel cunoscută în întreaga lume. Totuși, misterul primului instrument, vioara Stradivarius construită în 1730, de Omobono Stradivari, fiul lui Antonio Stradivari, rămâne nedeslușit. Când au găsit arcușul din aur în mâinile pescarului din Azore, anchetatorii nu au băgat de seamă obiectul la care cânta, iar, după ce au ajuns în Franța, fiind întrebați de vioara bătrânului, aceștia au răspuns: „Ah, știți, părea așa de veche!”.

Kay Kamen și Walt Disney, 1934, via Tomart's Illustrated Disneyana, Tom Tumbusch

Alături de cei doi, într-o călătorie de afaceri se afla și Kay Kamen, cunoscut ca „zâna bună a fraților Disney”, cel care a gândit sistemul de vânzare pentru produsele asociate desenelor animate, rol pe care l-a dobândit atunci când a pus pe biroul lui Walt Disney 50.000 de dolari, în 1932. Acesta a înființat Kay Kamen Company, cu care a făcut, pentru prima sa creație, cornetele de înghețată Mickey Mouse, 2 milioane de dolari. Următoarea sa idee a fost revista lunară Mickey Mouse, urmată de produsul care a rămas în istoria studiourilor, ceasul Mickey Mouse, prin care a transformat Disney într-un imperiu comercial. Anul 1949 marca vânzarea ceasului cu numărul 5 milioane, iar omul de afaceri se afla în Paris, alături de soția sa, pentru a promova produsele asociate cu filmul animat „Cenușăreasa”. După accident, Walt Disney a construit o divizie internă a produselor de tip merchandise, numită Disney Consumer Products, lucru care s-ar fi negociat oricum în anul 1950, la întoarcerea lui Kamen din Paris.

Cele trei povești aflate la bordul avionului Constellation în noaptea de 27 spre 28 octombrie nu sunt singurele. În cartea sa, Adrien Bosc construiește și istoriile celor care nu au reprezentat un subiect de interes atât de mare pentru presa momentului, cititorul având șansa de a asculta fiecare poveste în parte. Îl avem pe pictorul Bernard Boutet de Monvel, care își oferise locul din avionul care pleca pe 26 octombrie bagajelor actriței Françoise Rosay, pe comandantul de bord Jean de La Nouë, care participase la Conferința de la Casablanca din 1943 (unde s-au întâlnit Winston Churchill și Franklin Roosevelt) și care avea 60.000 de ore de zbor la activ atunci când s-a urcat în avionul F-BAZN, piloții de vânătoare Charles Wolfer și Camille Fidency, născuți la aceeași oră, în aceeași zi, Amélie Ringler, o muncitoare dintr-o fabrică de textile care urma să moștenească averea nașei ei, 5 păstori plecați de acasă pentru a-și găsi locuri de muncă, mici afaceriști care sperau să dea lovitura în State... 48 de stele diferite, descrise de autor în detaliu și unite, într-o noapte de octombrie, printr-o singură constelație.

  • Recomandare de Claudia Aldea.

Claudia Aldea, colaborator Zile și Nopți

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter