POINT OF VIEW: Judas and the Black Messiah - Iago și Othello între F.B.I. și Panterele Negre -

Deși poate că la prima vedere poate părea mai mult un joc interesant de cuvinte, o asociere inteligentă cu două dintre cele mai recognoscibile figuri biblice, titlul filmului reușește să fie propriul său “logline” (en. rezumat al acțiunii unui scenariu de film de una sau două propoziții).

 “Mesia” este Fred Hampton (Daniel Kaluuya), lider al organizației “Black Panthers”, orator, un susținător puternic al mișcării de eliberare a afro-americanilor care a pus prea multe probleme societății capitaliste a vremii și care la vârsta de doar 21 de ani a fost ucis de către poliția din Chicago.

De partea cealaltă, “Iuda”, acest Iago din universul shakespearian al piesei de teatru “Othello”, este Bill O’Neal (LaKeith Stanfield), un hoț de mașini care pentru a scăpa de închisoare alege să devină informator F.B.I. Acesta își croiește drum printre oamenii apropiați ai anutrajului lui Hampton și devine o personalitate respectată și importantă din ramura din Chicago a celor de la “Black Panthers”. Exact ca și echivalentul lui din Biblie, O’Neal alege banul în detrimentul prietenului său, dând informații și într-un final alegând să îl “vândă” de-a dreptul, oferindu-le celor din F.B.I. locația în care se afla în acea noapte pentru ca aceștia să poată interveni.

Hampton este construit ca un personaj ale cărui țeluri și ambiții sunt lipsite de orice urmă de egoism sau duplicitate. Se îndrăgostește, urmează să aibă un copil și deși este un excelent vorbitor în public, demn și convingător, adesea lasă capul plecat pentru a nu pune în pericol pe cei din jurul său. Are o aură “cristică”, și deși “Black Panthers” sunte departe de a nu fi mânjiți pe mâini de sânge, Hampton pare să fie un lider exemplar, aproape perfect. Este cu atât mai greu de suportat atunci când o serie de oameni cu o moralitate incertă și lipsiți de orice fel de simț al dreptății îl elimină de tot din peisaj. O’Neil trece peste orice pentru a-și face o situație și cu frica constantă de a fi băgat în închisoare, este dispus să calce pe cadavrele celor apropiați lui. La propriu. Este însă un joc de putere ce pornește și mai de sus, de la J.Edgar Hoover (directorul F.B.I.), și care asemeni unui joc de domino se răsfrânge asupra tuturor celor implicați, iar atât Hampton cât și O’Neil sunt doar niște piese mici ale unui puzzle mult, mult mai mare și mai complicat.

Având la bază o poveste reală, cineastul Shaka King nu ezită să spună lucrurilor pe nume cu acest film. Mai mult decât o realizare cinematografică, “Judas and the Black Messiah” e un “statement” cu puternice ramificări politice a căror ecou se poate resimți și astăzi în poporul american. Asasinarea lui Fred Hampton de către poliție este un eveniment major din istoria recentă a Statelor Unite despre care nu s-a discutat însă suficient, iar oamenii au dreptul să știe ce s-a întâmplat.

  • Text de Ştefan Iancu

Născut pe 26 decembrie 1997, Ştefan Iancu a interpretat roluri în peste zece producţii româneşti şi străine, lungmetraje şi filme de televiziune. A făcut parte din distribuţia unor filme precum Kyra Kyralina de Dan Piţa, Walking with the enemy de Mark Schmidt şi Amintiri din epoca de aur, proiect de Cristian Mungiu. A împărţit, la vârsta de cinci ani, platoul de filmare cu Keira Knightley şi câţiva ani mai târziu, cu Steven Seagal. În 2018, a primit Premiul Gopo pentru „Tânără speranţă”, pentru rolul din Un pas în urma serafimilor. Joaca actualmente în serialul TV Vlad.

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter