Povești din București | OTOTO - cel mai cool concept store de branduri independente din oraș

OTOTO este un magazin deschis în luna februarie a acestui an în Piaţa Amzei, a cărui misiune este de a aduna laolaltă cât mai multe branduri independente și care a ajuns între timp deja la 270 de branduri româneşti şi internaţionale din zona de food, cafea de specialitate, birotică, cosmetică, literatură etc. Con­ceptul le aparține antreprenorilor Ana Tanasă şi Radu Stanciu, aflaţi la primul lor business. Ana este și cea care ne-a răspuns la întrebări.

Cum a apărut OTOTO? Cum ați ajuns la acest concept și cine sunt oamenii din spatele acestui loc?  

OTOTO a apărut din dorința de a contribui la un viitor mai bun pentru noi toți. În momentul în care ai copii, devii foarte conștient de lumea-n care ei urmează să crească. Înțelegi mai îndeaproape minusurile, apreciezi altfel toate lucrurile din jur, bune sau rele. Aflându-ne în vara lui 2020, când oricum obiceiurile noastre erau mult diferite, am simțit cu atât mai apăsătoare lipsa unei experiențe frumoase la cumpărături. Vorbim de un act necesar și frecvent, de o activitate care invariabil consumă oamenilor niște timp. Am simțit nevoia unui spațiu curat, aerisit, cu o selecție bună de produse corecte, fără marketing tricks, ci mai degrabă cu focus pe the client journey, nu doar pe monetizare eficientă. Clientul trebuie să plece mai fericit, mai relaxat, mai optimist, mai bine decât atunci când a intrat în OTOTO 

Eu vin după o lungă experiență cu un brand frumos cu ambiții mari în industria alimentară. Am plecat de acolo cu un bagaj consistent de valori, dorințe de schimbare, senzație că totul e posibil dacă îți dorești cu adevărat. Poate și puțină inconștiență :)

Radu vine dintr-o zonă diferită, din mediul de corporație, dar cu mare motivație de a face saltul către viața de antreprenoriat.

Cred că în final ce a fost important e că amândoi voiam să facem ceva cu meaning, să simțim că, în felul nostru, contribuim la îmbunătățirea mediului în care ne desfășurăm.

De ce ați ales să mizați pe produsele de la independent brands? Ați sesizat înainte că există în București o nevoie pentru un astfel de concept store care să le reprezinte sau a fost creat dintr-o pasiune pentru acestea?   

În momentul în care am început să punem bazele unui concept de retail am avut în vedere posibilitatea de a face un bine pe două planuri. Pe de-o parte să oferim o experiența frumoasă clienților noștri, pe de alta să construim parteneriate frumoase cu furnizorii. Revenind la perioada de incubație a ideii, eram în mijlocul unei adevărate mișcări de „support local/small businesses”. Eu plecasem dintr-un business care la un moment era mic și se lupta cu challenge-urile pe care le pune structura tradițională de retail. Peste astea, personal sunt o mare susținătoare a inițiativelor frumoase de producție artizanală, îmi place să cumpăr produse cu poveste, să simt că sunt și eu parte din ea. Toți factorii ăștia ne-au făcut să ne orientăm pe independent brands. În realitate în retail, așa cum îl vedem noi, un produs artizanal, oricât de bun sau arătos, sau sustenabil, sau sănătos ar fi, se va pierde pe un raft plin de branduri foarte cunoscute. De asemenea, din punct de vedere pricing, să pui un produs artizanal (încărcat de alte costuri și greutăți față de producția în masă) lângă un produs similar făcut pe linie, automatizat, creează un deserviciu celui dintâi. 

Spuneți-ne un lucru mai puțin cunoscut despre magazinul vostru. 

Frumusețea stă în detalii :) 

  • Încercăm să asigurăm mostre de produs sau testere pentru produsele cosmetice; 
  • În caz că vii cu un copil la cumpărături, există un perete senzorial unde copiii stau cu plăcere. 
  • Nu putem permite accesul animalelor de companie în secțiunea de magazin, dar personalul OTOTO face pet sitting în zona de cafenea
  • Poți cumpăra plante cu tot cu ghiveci (nu sunt doar de decor)
  • Avem o frumoasă colaborare cu Cărturești și avem la vânzare cărți și albume în linie cu valorile noastre. 
  • Avem pâine artizanală proaspătă, cu maia, livrată în fiecare dimineață.
  • Colectăm sticle și recipienți de la Vacaju, Filgud, Sundaybites și Almonderia și ne dorim să construim pe acest subiect cât să stimulăm și producătorii, dar și clienții să reutilizeze ambalajele, dacă este igienic posibil.

Ce caută cel mai des la voi clienții care vă trec pragul? Cu alte cuvinte, care sunt cele mai căutate produse de la brandurile independente? 

Cele mai căutate ar fi produsele vegane, băuturi alternative (kombucha, apă cocos, bere artizanală), cafea de specialitate pentru acasă (putem face și consiliere la cumpărare și o râșnim la cerere) și mici plăceri nu foarte vinovate (barsuri, snacksuri, ciocolată). 

În plus, ne bucură să vedem un interes mare pentru produsele low și zero waste. 

Care a fost cea mai mare provocare de care v-ați lovit? 

Provocarea principală este în continuare gestionarea operațională a unui proiect destul de complex. Nu ne temem de ea, doar că trebuie definită de la zero, neavând vreun alt exemplu de business similar. 

Pe de altă parte, în ceea ce privește pandemia, noi încercăm să vedem și partea bună a contextului. Nouă ne-a dat curajul și inspirația să pornim acest proiect și sperăm să putem ajuta astfel business-uri mici să-și revină. 

Care este impactul pe care v-ați dori să-l aibă magazinul vostru asupra orașului sau asupra zonei în care e deschis? 

E un lanț mai lung. Concepte noi și frumoase atrag alte concepte noi și frumoase. Suntem fericiți să contribuim la dezvoltarea și modernizarea zonei, dar în realitate lucrurile erau deja puse în mișcare în zona Amzei atunci când am deschis noi. Cred că Bucureștiul avea nevoie de un astfel de concept, dar ce e în focusul nostru mai degrabă este să contribuim la dezvoltarea orașului prin consolidarea valorilor locuitorilor săi. Să te respecți mai mult pe tine (de la grija față de alimentele consumate, la grija asupra ingredientelor din cosmeticele folosite, la ideea de a te răsfăța tu pe tine, doar făcând cumpărături) să respecți planeta și un supply chain etic sunt lucruri care ar trebui imprimate în ADN-ul nostru. 

Ce vă place vs. ce nu vă place la București ? 

Ne place enorm evoluția orașului din ultimii ani. Este un oraș viu și din ce în ce mai deschis către proiecte inovatoare. Desigur sunt aspecte legate de infrastructură care trebuiesc îmbunătățite, dar credem că viitorul sună bine. Noi am construit OTOTO într-un spirit colaborativ, bazat pe ajutor reciproc și un continuu proces de învățare de la cei pe care i-am denumit a fi frații noștri mai mari (furnizori, parteneri de toate tipurile). Cred că dacă principiul acesta ar fi aplicat în toate acțiunile de dezvoltare a orașului ar putea genera rezultate mai bune și mai rapide. 

Care e cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o în perioada de activitate? 

Probabil faptul că e nevoie de efort susținut în încercarea de a contura un concept nou. Nu e ceva ce poți bifa repede și superficial. De asemenea, contează mult să fim acolo constant, să stăm în comunicare strânsă cu partenerii, angajații și clienții noștri și să încercăm să fim mai buni în fiecare zi.

Cum v-a afectat pandemia și în ce fel v-ați reinventat în această perioadă? 

Am avut fericirea de a nu fi nevoie să ne reinventăm. Fiind un concept gândit în mijlocul perioadei de pandemie nu a trebuit să ne adaptăm la ceva anume, am construit proiectul ținând cont de contextul dat. Așa cum spuneam, pentru noi a fost un wake up call care ne-a ajutat să definim mai bine ideea. 

Ce planuri de viitor aveți? Ce urmează pentru OTOTO? Plănuiți, de exemplu, să deschideți un OTOTO și în alt oraș din România?

Planurile de viitor se desfășoară pe mai multe paliere. În cadrul primului concept încercăm în fiecare zi să definim mai bine și mai complet mixul de produse cât să putem deveni un one stop shop. De asemenea, vrem să devenim o locație de referință în piața de specialty coffee, suntem de altfel singura locație unde poți bea cafea de la atât de multe prăjitorii locale. Gândindu-ne la scalare, plănuim să mai deschidem o locație până la finalul anului în București și să găsim o formă de digitalizare care să păstreze ideea și valorile de la care am pornit. Ne dorim să ajungem și în alte orașe, desigur, dar încercăm să fim realiști și să rămână pe lista de to do din 2022.

  • Text de Gruia Dragomir.

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter