Artiști urbani | OBIE PLATON: „O lucrare de artă în spațiul public, dacă nu are un mesaj, e doar o zugrăveală decorativă”

Obie Platon (Ovidiu Mihai, pe numele său real)  s-a născut în Iași și a copilărit în Bacău, oraș pe care l-a și decorat cu tag-uri cu numele lui. Însă, de ceva vreme el a trecut de la graffiti la street art, iar acum mai multe orașe din România, dar și din alte țări, se mândresc cu zidurile decorate cu picturile sale murale, adevărate opere de artă.

De fapt, Obie Platon are lucrări care au fost licitate de galerii de artă precum Artmark sau Artnet, iar în trecut a colaborat și cu artiști renumiți, precum Roger Waters (pentru concertul The Wall din București, în 2013), The Sugar Hill Gang sau DJ Revolution, pentru a enumera doar câțiva.

Cum ai ajuns să-ți creezi stilul personal și cât de greu este pentru un artist să se impună, să devină cunoscut, apreciat și căutat în România? 

La-nceput am abordat un stil format de influența mediului înconjurător, bazat pe cultura generală din momentul respectiv. Cu timpul m-am șlefuit ca individ, apoi au apărut rezultatele și pe plan profesional.

Cum decurge procesul tău creativ? De unde te inspiri, de unde începi, cum intri în mind set-ul necesar pentru a crea ceva de la zero?

De obicei încep de la o idee pe care o disec până stabilesc toate detaliile necesare, care împreună să-mi poată oferi o stare nouă, care nu seamănă cu nimic văzut sau simțit de mine până în momentul respectiv.

Cum ți-a schimbat street art-ul felul în care percepi arta și lumea în general?

Principalul atuu în street art este modul de gândire. Odată ce expui în spațiul public te adresezi unui public foarte larg, iar reacțiile sunt de toate felurile. De la gest la reacție e o întreagă poveste. Libertatea de creație este influențată de perioada mea de graffiti, atunci când nu puneam întrebări.

Cât de mult te-a ajutat social media în cariera ta? Și cum crezi că influențează social media evoluția și percepția artei?

La început, când am contribuit la apariția primelor murale, social media m-a ajutat să înțeleg impactul asupra oamenilor și reacția lor la lucrare. Erau foarte entuziasmați că se întâmpla așa ceva și la noi în țară. Posibilitatea redistribuirii a devenit un factor foarte important în promovare.

Ești unul dintre artiștii urbani care are picturi murale în mai multe orașe. Povestește-ne un pic cum ai ajuns să faci asta și care e lucrarea ta preferată pe care ai făcut-o într-un oraș din România.

Am ajuns să fac asta din dorința de a veni cu ceva nou în comunitatea de graffieri din care făceam parte, iar street art-ul mi-a fost singura alternativă de a duce mai departe ceea ce am învățat în stradă. Lucrarea preferată este, fără doar și poate, cea mai recentă lucrare a mea din București, de pe strada Matei Barbu 19, cea are ca temă lupta pentru pasiune, în care protagonistul este eroul nostru Ion Dobran, aviator român.

Care au fost lucrările care ți-au ridicat cele mai mari provocări?

Lucrarea murală „Sfântul Gheorghe” a fost una dintre ele, dar nu pot spune că au fost provocări, ci doar teste.

Din punctul tău de vedere, cât de important este pentru un artist să includă în opera sa și un mesaj socio-politic?

Avand în vedere că ceea ce facem noi a pornit ca o forma de manifest, spațiul public e wall-ul de pe Facebook. O lucrare de artă în spațiul public, dacă nu are un mesaj, pentru mine e doar o zugrăveală decorativă.

Cu ce ai vrea să rămână cineva care trece pe stradă și vede lucrările tale?

Cu ideea că musai trebuie să se documenteze cine e artistul și ce are de spus. E greu să rămâi cu ceva după doar o singură notă muzicală.

Ce urmează pentru Obie Platon?

Ca de obicei, limita e cerul. Tocmai de aceea am ales să construiesc artă pe verticală.

  • Interviu de Gruia Dragomir.

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter