POFTA VINE... NOAPTEA

  • Hihi, ce bine că nu mai scrie nebunul ăasta despre sport și alimentație pentru că, nu știu de voi, dar pe mine unul m-a exasperat...
  • Mă bârfești la mine în articol? Eii bine, mai vedem noi ce se întâmplă cu tine!

Acum că am rămas singuri aș vrea să vorbesc cu voi despre un subiect delicat cu care, cred eu, ne confruntăm aproape toți. Da, știu, în zilele de astăzi toți ne confruntăm cu multe alte lucruri (gen pandemie, caniculă sau mai știu eu ce altele) dar cu subiectul despre care urmează să scriu ne confruntăm indiferent de perioada anului sau de situația epidemiologică. Clar, nu este deloc la fel de grav, dar se întâlnește mai frecvent. Acum, ca să nu mă mai învârt în jurul cozii, doamnelor și domnilor, hai să vorbim despre mâncatul noaptea.

Indiferent de anotimpul în care suntem, se întâmplă să ni se facă foame (sau să credem că avem această nevoie) pe timpul nopții și lucrul acesta nu este tocmai unul bun din următoarele motive: ne putem îngrășa, refluxuri de acid, inflamații, dereglări de ordin hormonal, creșterea colestorului sau afectarea memoriei. Acum, firește, apare întrebarea „Și eu ce fac ca să nu mai am problema asta?” și aici intervin eu, oferind propriul exemplu.

Primul lucru este să am ultima masă cu cel puțin 5 ore înainte de a mă băga în pat. Nu știu precis dacă este perioada optimă, dar pentru mine așa funcționează. De obicei, în ciuda nutriționiștilor care spun că pepenele îngrașă (niciun aliment nu ne îngrașă, ci mâncatul în surplus caloric), eu servesc ultima mea masă cam pe la 20:30, maxim 21. De ce așa? E vară, sunt tânăr, mă prinde ora 02 când sunt încă treaz, deci pentru mine cam aceasta este ora optimă de a avea ultima masă. Desigur, programul este cel după care mă ghidez atunci când aleg când să am ultima masă, depinzând foarte mult de ora la care intenționez să dorm. Astfel, mâncând ultima masă cu cel puțin 5 ore înainte de somn mă simt confortabil, mâncarea trece prin procesul de digestie în mod corespunzător și, cel mai important, nu mai am senzația de foame.

Al doilea lucru, care o să sune în mod clar ca recomandările alea despre sănătate de la televizor cu „Pentru sănătatea dumneavoastră consumați cel puțin doi litri de lichide” și îmi cer scuze pentru asta. Totuși, pentru bunul mers al lucrurilor și pentru a evita foamea din timpul nopții este indicat să avem o dietă care să conțină destul de multe proteine și fibre, acestea conferind sațietate. Desigur, vă voi spune alimente care au aceste proprietăți, să începem cu cele bogate în proteine: piept de pui, pește, ouă, iaurt, carne de vită, creveți, brânză, linte, soia, arahide și lista poate continua. Cât despre fibre, treaba este cu mult mai simplă: cereale și o varietate de fructe și legume.

Ultimul lucru ar fi faptul că, niciodată nu mă uit la clipuri despre mâncare sau emisiuni culinare în toiul nopții. Acest lucru, pentru mine cel puțin, este un test de voință pe care de obicei îl pic. Pot să rezist oricând atunci când îmi văd prietenii că mănâncă (mă rog, oricând, de cele mai multe ori... am vrut să spun) dar să mă uit la vreun taste test, mukbang sau emisiune de gătit fără să mi se facă poftă și să devastez frigiderul, mai greu. Cumva cred că vizionarea acestui conținut provoacă în mod involuntar nevoia de a mânca, de fapt nu, nu nevoia, ci doar pofta. Nu zic că ar trebui să nu ne uităm, departe gândul acesta, doar că trebuie să avem grijă când facem acest lucru. A, era să uit, un ultim truc despre care chiar nu am multe de spus este faptul că mereu trebuie să ne hidratăm.

Cam acestea sunt lucrurile pe care eu le fac pentru a combate mâncatul nocturn, de cele mai multe ori îmi și iese, dar uneori cad pradă ispitei și mna, știți voi. Ideea e că suntem oameni și că toți avem momente când la două dimineața intrăm cu totul în frigider și nu plecăm de acolo până nu mâncăm suficient. Totuși, nu este un lucru recomandat și trebuie controlat cât de mult se poate. Până data viitoare, spor la antrenamente și grijă la mâncat, mai ales la cel nocturn!

  • Text de Răzvan Ionuț Greu

Răzvan Ionuț Greu

  •  Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter