Povești de succes | Kofi Ti - brandul românesc de băuturi răcoritoare creative, unice, curate și sănătoase

Cosmin Pasnicu a lăsat în urmă domeniul IT pentru a pune pe picioare unul dintre cele mai interesante branduri de băuturi răcoritoare din România: Kofi Ti. Aceste băuturi creative, unice, curate și sănătoase sunt prezente acum în multe dintre cafenelele de specialitate din România sau în localurile care pun accent pe produsele locale și de calitate, dar, așa cum spune și Cosmin, a fost un drum lung până aici. Unul care a început în urmă cu 4 ani și despre care co-fondatorul acestui brand ne-a povestit mai multe în interviul de mai jos.

Cosmin Pasnicu, fotograf: VALI MIREA

Cum a apărut Kofi Ti? Cine sunt oamenii din spatele acestui business și cum ați ajuns la acest concept?

Kofi Ti este despre arome, gusturi noi și sănătate. Raluca (soția mea și co-fondatoare Kofi Ti) și cu mine suntem pasionați de călătorii și gusturi. Piețele, restaurantele/birturile/bodegile și cursurile de gătit cu localnici ne atrag mai mult decât vizitarea monumentelor. Mai toate băuturile pe care le producem (și multe altele care nu au ieșit în piață) au luat naștere la noi în bucătărie din nevoie sau din distracție. Le-am testat în familie, cu prieteni și apoi într-un cerc mai larg, cel al băutorilor de cafea de specialitate. Odată validate, ne-am asociat cu doi prieteni, Florian și Irina, și am pus pe picioare atelierul din Buftea în care producem de patru ani. Ni s-au mai alăturat între timp alți trei asociați, într-un model inspirat din Slicing Pie, în care fiecare primește partea din plăcintă proporțională cu munca și banii investiți.

Spuneți-ne un lucru mai puțin știut despre Kofi Ti.

Cold Brew Coffee servit în cafenelele TED’s și 5 to go este preparat de noi cu cafeaua partenerilor noștri.

Povestiți-ne un pic despre produsele voastre și prin ce se deosebesc de celelalte de pe piața, de concurență.

Sunt băuturi creative, unice, with a twist, curate (adică fără arome adăugate, conservanți sau alte scurtături), create din materie primă brută de multe ori utilizată în premieră în România. Cascara Lemonade este tehnic o limonadă cu cafea, însă gustul n-are nimic de-a face cu cafeaua, pentru că nu folosim sâmburii fructului de cafea, ci pulpa acestuia. Alături de gustul foarte plăcut, fructat, Cascara este foarte sănătoasă: este un superaliment cu o cantitate de antioxidanți de 80 de ori mai mare decât goji (343900 unități ORAC - locul 4 în lume).

Producem apă tonică din scoarța de cinchona, singura plantă din lume care conține chinină. Nu folosim arome, chinină sintetizată și nici măcar chinină extrasă din cinchona. Folosim întreaga scoarță. Apa tonică pe care o producem este probabil cea mai autentică apă tonică cu putință. Și nu spunem doar noi că este bună, o spun și clienții noștri de pe Amazon UK. Bonus: de curând am lansat o versiune herbal a apei tonice, o rețetă inedită la care ne-am jucat cu lemongrass, hibiscus, cardamom, lavandă, coji de citrice și ienupăr. Este probabil una dintre cele mai bune băuturi pe care le-am creat până acum.

Socata cu zvâc am lansat-o vara trecută și este o socată reinventată. Are flori de soc, evident, însă în loc de lămâie folosim oțet de caise și mai adăugăm tonic de la noi, lavandă și cardamom. Te duce cu gândul la copilărie, însă este complexă, rafinată și este dulce doar cât trebuie pentru a armoniza aromele.

Produsele noastre sunt din materie primă brută de multe ori utilizată în premieră în România.  Spre exemplu: CASCARA. Fructele arborelui de cafea cresc sub forma unor cireșe. Cascara este pulpa fructului, iar boabele de cafea sunt sâmburii. În mod surprinzător cascara nu are gust de cafea, ci o aromă fructată. Cascara se află între ceai și cafea: provine din arborele de cafea, conține de 4-8 ori mai puțină cofeină, însă, în mod tradițional, este uscată și infuzată precum un „ceai”. KOLA - Arborele de kola (denumit și arbore de cola) este endemic zonelor tropicale din Africa. De mărimea unei castane mici, nuca de kola are aceeași apreciere în Africa, precum ginsengul în Asia. Este recunoscută pentru stimularea metabolismului, a activităţii cerebrale și combaterea oboselii. CINCHONA - Cinchona este un arbore endemic zonelor ecuatoriale din America de Sud. Scoarţa sa, bogată în chinină naturală, este folosită de localnici pentru proprietăţile sale medicinale precum combaterea infecţiilor și sporirea capacităţii de muncă.

Cât de greu a fost să ajungeți în meniul localurilor din țară sau în magazine?

Este întotdeauna greu când alegi să faci lucrurile altfel. În primul rând, pentru că zdruncini ideile preconcepute și apoi pentru că vii cu ceva nou. De 4 ani tot propovăduim la firul ierbii cascara (pulpa cireşei de cafea) şi beneficiile ei (de 80 de ori mai antioxidant decât goji). Apa noastră tonică nu este incoloră. Normal că nu poate fi incoloră când este naturală, creată direct din plante. Dar oamenii au alte așteptări după ce o viață în care au văzut doar pahare cu lichid transparent. Instagram-ul (forma) este adesea mai important decât ce este în pahar (fondul). A fost şi este maratonistic, însă a început să se rostogolească bulgărele, iar locaţii la uşa cărora am bătut în ultimii trei ani fără succes, acum ne caută. Ne-am concentrat pe early adopters şi am construit în jurul lor, prin recomandări. Am fost la nenumărate evenimente pentru a ne promova produsele şi am folosit fiecare oportunitate pentru a face produsele şi valorile noastre cunoscute.

Cold Brew Tonic, fotograf: DORA MARIN

Care a fost cea mai mare provocare de care v-ați lovit în anii de activitate?

Una din cele mai mari provocări a fost că nu am putut să accesăm nicio formă de finanţare europeană sau guvernamentală. Buftea e oraş şi e în Ilfov. Totul e construit pe banii noştri.

Aveți și comenzi din afara țării, doriți să intrați și pe piețele de afară (dacă da, care ar fi prima)?

Am început să exportăm (avem parteneri de distribuție în Bulgaria, Cehia și Slovacia) și lucrăm să ne extindem prezența pe Amazon, atât cu portofoliul de produse cât și geografic - momentan avem tonicul pe Amazon UK.

Care este impactul pe care v-ați dori să-l aibă afacerea voastră?

Ne dorim să-i facem pe oameni să fie mai atenți la ceea ce beau și mănâncă, să învețe să citească etichetele produselor și să aleagă conștient să consume mai sănătos. Kofi Ti este o soluţie la o problemă cu care ne-am confruntat de nenumărate ori când ieșeam în oraș sau când făceam cumpărăturile: lipsa unor băuturi răcoritoare curate, fără alcool și care să nu fie bombe calorice. Câtă apă, „fresh de portocale” sau limonadă acră din lămâi turceşti poţi să bei?

Apă Tonică Hawaii, fotograf: DORA MARIN

Care e cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o din perioada în care ați dezvoltat acest brand?

Poate părea clişeu, însă experienţa Kofi Ti-ului mi-a dovedit că aproape nimic nu este imposibil. Am pierdut numărul situaţiilor în care am auzit „nu se poate” şi totuşi s-a putut.

Cum v-a afectat pandemia și cum v-ați adaptat în această perioadă?

Când a început pandemia vindeam 95% în HoReCa. Ne-am orientat şi am vândut online (pe site propriu, eMag, Amazon), wholesale am vândut câte mai puțin în mai multe locații și am lansat trei produse noi vara trecută, care au prins foarte bine. Am fost la limită: am redus cheltuielile și am reușit să vindem cât să ni le acoperim. În acelaşi timp, în ultimii ani și chiar în perioada pandemiei, observăm o orientare mai mare către produse sănătoase şi locale, ceea ce ne ajută.

Ce planuri aveți pentru Kofi Ti pentru restul anului?

Cel mai important este să creștem capacitatea de producție în atelierul nostru din Buftea și să reușim să acoperim cererea acestui sezon. Părem a face ceva bine, iar produsele noastre au început să fie cerute. Recrutăm, optimizăm, reinventăm și ne extindem prezența și în afara României.

  • Text de Gruia Dragomir.

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter