CROSSOVER: Yayoi Kusama și obsesia transformată în artă

Veuve Clicquot Ponsardin - wikipedia.com

Cunoscătorii știu că Veuve Clicquot Ponsardin este una dintre cele mai mari case de șampanie din lume, care a creat în 1810 prima șampanie de epocă cunoscută și a inventat șampania rosé. De-a lungul timpului numele său a fost menționat în numeroase produse artistice și culturale, de la operetă, teatru și cărți, până la muzica modernă, devenind un sinonim pentru înalta clasă. În 2021 Veuve Clicquot se îmbină cu arta contemporană, adoptând o nouă înfățișare în stilul renumitei Yayoi Kusama

Yayoi Kusama - www.veuveclicquot.com

Casa franțuzească de șampanie celebrează optimismul, energia vitală și bucuria vieții pe care creatoarea japoneză de Pop Art și le-a imaginat ca o floare opulentă care poartă bulinele iconice, atât de tipice pentru Kusama, care aduc aminte de bulele de șampanie. Obiectul de artă poartă numele de „Inima mea care înflorește în întunericul nopții” și este un omagiu adus de artistă emblematicei Madame Clicquot. De asemenea, Kusama a proiectat și o ediție limitată a sticlei de La Grande Dame 2012, disponibilă în doar 100 de bucăți. 


Yayoi Kusama

Chiar dacă numele de Yayoi Kusama poate nu vă sună foarte cunoscut, mai mult ca sigur i-ați întâlnit operele de artă care au fost mereu virale în mediul online. Bulinele colorate, pe care le-a pictat încă din copilărie, în urma unui episod schizofrenic în care descria că a văzut tiparul „acoperind tavanul, ferestrele și pereții și în cele din urmă, în toată camera, corpul și Universul“, au transformat-o într-una dintre cele mai renumite artiste în viață. La cei 90 de ani este pe lista celor mai influente 100 de persoane ale revistei TIME și face parte din colecția permanentă a Crystal Bridges. Cu toate acestea, drumul său spre faimă nu a fost niciodată unul ușor. 

artsy.net/

Născută în 1929 într-o familie conservatoare, Kusama a încălcat normele pe care societatea le impunea femeilor de la acea vreme și urmează o carieră în lumea artei. În anii '50 preia scena din New York, dominată de bărbați, câștigând admirația unor artiști precum Donald Judd și Frank Stella. Fiind însă ignorată de majoritatea colegilor, adesea copiată de alți artiști precum Andy Warhol sau Claes Oldenburg, înfruntând numeroase eșecuri și luptându-se cu o condiție mentală, Kusama a reușit să cunoască succesul abia în 1993 datorită apariției sale la Bienala de la Veneția, în care a transformat pavilionul Japoniei într-un mediu cu buline oglindite, consolidându-și astfel poziția ca artist de renume.


Cooperarea La Grande Dame 2012 x Yayoi Kusama nu este prima de acest gen, în 2006 japoneza împrospătând cu buline un portret al lui Madame Clicquot  pentru o licitație caritabilă la Tokyo.

  • Text de Teodora Bratu.

Teodora Bratu

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter