FitBucurEști | IULIANA DIDAN

„Ar trebui să fim mai conștienți de faptul că avem nevoie de mișcare, de sport, pentru o viață sănătoasă”

Iuliana Didan este personal trainer, dar și dansatoare profesionistă, fiind chiar vicecampion național în Divizia 1 Freestyle – Dansatori profesioniști. A trecut prin mai multe job-uri, de la croitorie, la vânzări auto și corporație, dar de ceva timp a descoperit că cel mai bine i se potrivește job-ul de antrenor de fitness, care-i și aduce cele mai mari satisfacții.

De ce ai ales acest domeniu și prin ce alte job-uri ai trecut până să ajungi personal trainer?

Am ales acest domeniu deoarece iubesc mișcarea încă de când eram mică, iar lumea fitness-ului mi-a acaparat mintea încă din prima clipă în care am intrat în sală. E un domeniu vast, care implică nu doar ridicare de greutăți, așa cum e catalogat de multe persoane, ci și cunoașterea anatomiei, a funcționalității, a tehnicii și a beneficiilor aduse organismului, dar și psihicului.

Până a ajunge personal trainer, am trecut prin diferite domenii. De la croitorie – la vârsta de 17 ani, urmat de 5 ani în domeniul auto (vânzări de asigurari, vânzări auto și post suport pentru echipa de vânzări), apoi am mers către corporație timp de 2 ani. Însă, în paralel, am fost instructor de dans latino timp de 1 an și am performat în diferite competiții naționale, ocupând locul de Vicecampion național în Divizia 1 Freestyle – Dansatori profesioniști.

Care este tipul de antrenament pe care-l preferi și de ce? 

Personal, aleg antrenamentul funcțional, deoarece are o mulțime de beneficii. Permite corpului să se adapteze unor mișcări noi, ajută la întreținerea mobilității, ba chiar unele exerciții permit creșterea acesteia. Pe lângă acestea, acest tip de antrenament ajută corpul să funcționeze în limitele maxime de forță, coordonare, anduranță și viteză.

Spune-ne un lucru pe care foarte puțini oameni îl știu despre job-ul de personal trainer.

Job-ul de personal trainer nu presupune doar a îndruma o persoană în timpul antrenamentelor, ci este mai mult de atât. Înainte de toate, este psihologie; consider că în primul rând trebuie să asculți persoana respectivă – clientul, să îi înțelegi nevoile și dorințele, ba chiar și neajunsurile, fie ele personale sau legate de antrenament, pentru ca în felul ăsta vei știi unde se situează și ce pași trebuie să urmezi în antrenamentul cu el. Vei afla ce îl motivează. E necesar ca un personal trainer să știe cât ai dormit azi-noapte, cum și ce ai mâncat, care este nivelul de stres la muncă și dacă ești zen tu cu tine, pentru că de toate astea depinde nivelul de energie și de motivație. În același timp, e responsabil de absolut tot ce ți se întâmplă în timpul antrenamentului.

Care este cea mai importantă calitate pe care un personal trainer trebuie să o aibă?

Consider că cea mai importantă calitate a unui personal trainer este atenția oferită clientului, deoarece de asta depinde corectitudinea efectuării exercițiilor și minimalizarea riscului de accidentare. Sunt prioritare siguranța și execuția corectă a exercițiilor, urmate de atingerea obiectivelor de slăbire, de creștere musculară, de orice fel își dorește clientul. Însă pentru a ajunge la atingerea obiectivelor, înainte de toate, personal trainerul trebuie să își cunoască clientul.

Care sunt cele mai mari greșeli pe care le fac românii atunci când vorbim despre sport / mișcare? 

Cred că una dintre greșeli este faptul că nu oferim atât de multă importanța mișcării în viața de zi cu zi. Ne ridicăm dimineața din pat, ne spălăm pe față, ne urcăm în mașina până la birou, stăm pe scaun 8 ore, după care revenim în mașină până acasă, unde ne așezăm în fața laptopului/tv-ului și constatăm că este deja seară... apoi o luăm de la capăt.  Ar trebui să fim mai conștienți de faptul că avem nevoie de mișcare, de sport, pentru o viață sănătoasă, pentru a nu ajunge la 50-60 de ani, nemaiputându-ne mișca. Plus că sportul ne ajută și psihic; ne scoate din diferite stări, ne face să ne simțim mai bine atunci când vedem rezultatele.

O altă greșeală cred că este atunci când ne apucăm de sport, dar fără îndrumarea unei persoane certificate. Ajungem să ne accidentăm, deoarece nu cunoaștem întru totul mecanismul mișcării, iar într-o clipă de neatenție, constatăm că avem o accidentare care se poate recupera în 3-6 luni sau mai mult.

Iar cea de-a treia greșeală pe care eu o consider mare, este că renunțăm prea repede.

Care sunt cele mai mari satisfacții pe care ți le oferă acest job?

Bucuria de pe fața clientului atunci când munca amândurora dă rezultate. Pentru că este o muncă de echipă; personal trainerul ar trebui să dea tot ce-i mai bun în cadrul antrenamentelor, iar clientul în restul timpului să fie responsabil. Cred că e cel mai plăcut lucru atunci când vezi persoana respectivă fericită că ajunge la rezultatele dorite.

Când vine vorba de sport, ce-i caracterizează cel mai mult pe români, din experiența ta? 

Am văzut din ce în ce mai multe persoane responsabile în ultimii ani, care au înțeles că stilul de viață sedentar ne afectează destul de mult postura, mersul, articulațiile și chiar și psihicul și s-au orientat către un stil de viață mai sănătos; către mișcare, de orice fel. Keep going! You’re doing a great job!

  • Interviu de Gruia Dragomir.

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter