Interviu cu Alexandru Solomon, președinte One World Romania

One World Romania, festivalul de film documentar, vine la Brașov în septembrie cu ediția a doua. Deja, la București, acest eveniment a ajuns în luna iunie la borna cu numărul 14. Astfel, ambiția pentru ca acest festival să devină unul important și la Brașov, cu cât mai multe ediții, este una la un nivel ridicat. Zile și Nopți a stat de vorbă cu președintele asociației One World Romania, regizorul de film documentar, Alexandru Solomon. Sub ce auspicii se desfășoară ediția din acest de la Brașov, dar și cum a fost cea din capital, plus multe altele aflați în rândurile următoare.

Cum credeți că este percepută arta filmului documentar în România anului 2021?

Cred că ceva mai bine ca în 2020. Anul trecut au ieșit multe documentare românești bune, care au avut un traseu internațional remarcabil, unic aș zice (două nominalizări la Oscar pentru Colectiv, premii la Sundance și în alte locuri prestigioase pentru Acasă ș.a.m.d.). Desigur, în ce privește percepția, sperăm să urmeze și ea trend-ul.

Cum era filmul documentar românesc în 1993, atunci când ați debutat cu „Strigăt în timpan”?

Într-o mare criză de identitate, de finanțare, de distribuție, după dispariția de facto a sistemului Sahia și dezagregarea televiziunii publice.

Cât de mult va influența perioada pandemică și post-pandemică segmentul filmului documentar? Va fi un subiect abordat de mulți regizori sau deja se întâmplă acest lucru?

Una din aceste producții va fi prezentată chiar în ediția OWR de la Brașov (este vorba de #newtogether, un proiect al lui Carmen Lidia Vidu, în colaborare cu Forumul Cultural Austriac). Au apărut deja relativ multe filme pornind de la situații legate de pandemie, dar – dincolo de conținut – fenomenul acesta va determina schimbări majore în modurile de difuzare și distribuție ale filmului în general. Mai mult consum online, festivaluri diminuate ca program, o piață și mai dominată de producții mainstream.

Cum a decurs ediția cu numărul 14 de OWR din iunie?

Bine, în limitele date de pandemie. Ediția, gândită de Andrei Rus și Vanina Vignal, a fost foarte ambițioasă din punct de vedere conceptual, cinematografic, și a fost dedicată femeilor, atât ca subiect – cât și prin faptul că majoritatea filmelor selectate au fost realizate de femei. Retrospectivele consistente și inedite ale lui Ulrike Ottinger și Věra Chytilová au completat un program de filme contemporane din toată lumea. Ne-am bucurat foarte mult că am putut să ne reîntâlnim fizic cu publicul și invitații în sălile de cinema.

Ce aduce nou această a doua ediție de OWR la Brașov?

Ediția de la Brașov acoperă temele majore din programul festivalului de la București, dar este completată de întâlniri și evenimente speciale care, sperăm, vor impulsiona dezbateri sociale și la nivel local. Deschidem pe 16 septembrie cu un film foarte frumos, dar tensionat, făcut în zona de război din estul Ucrainei, „Pământul este albastru ca o portocală”. Proiecția va avea loc în prezența regizoarei, Irina Tsylik. Mai menționez aici și „Cabina de vizionare”– o viziune surprinzătoare asupra felului în care suntem capabili să acceptăm sau nu adevărul imaginilor și „Mi se spune Babu”, o poveste spusă exclusiv prin materiale de arhivă despre o bonă indoneziană a unei familii de coloniști olandezi, un film despre inegalitate, emancipare și libertate. Trebuie să notez că prezentăm și unul din programele Cineclub OWR, compuse de Andrei Rus și Ana Szel, care sunt menite să recupereze critic patrimoniul de film documentar din România.

Ce evenimente conexe pe tematica drepturilor omului vor fi la ediția aceasta la Brașov?

Majoritatea proiecțiilor de film sunt urmate de discuții cu realizatori, activiști sociali și experți. Notez doar două evenimente speciale. Un film deosebit de delicat și profund despre autism, „Niciunul dintre ei nu zice vreun cuvânt” va fi urmat de o dezbatere cu Asociația Copiii de Cristal, dar și cu reprezentanți ai sistemului public de sănătate. Duminică, 19 septembrie, vernisăm expoziția „Refugiați doctori în România”, acompaniată de proiecția unor scurt-metraje despre refugiați inițiate de One World Romania în parteneriat cu UNHCR și realizate de studenți de la UNATC. E un proiect desfășurat pe parcursul unui an, care deschide o fereastră spre un segment necunoscut al societății noastre.

  • Interviu de Vlad T. Copilu

Claudia Aldea

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter