DESIGN / ARHITECTURĂ: O noua viață pentru patrimonul industrial – Conversia Uzinei de Apă, Suceava

Vizibile în fiecare oraș, amplasate în zone centrale sau rezidențiale de multe ori, clădirile cu valoare de monument al patrimoniului industrial creează întotdeauna controverse în ceea ce privește cea mai bună cale de urmat pentru conservarea și conversia acestora. Specific arhitecturii industriale a începului de secol XX, construcțiile au un predominant stil clasic și o atenție deosebită pentru armonizarea detaliilor fațadelor cu cerințele funcționale.

Unzina de Apă din Suceava a suferit unul dintre cele mai interesante procese de conversie funcțională realizate în ceea ce privește patrimoniul arhitecturii industriale, devenind Centru de Arhitectură, Cultură Urbană și Peisaj. Amplasat în zona industrială aflată în plin proces de transformare urbană a orașului Suceava, pe o zona înălțată, ansamblul de clădiri construite între anii 1908 și 1912 au participat timp de peste 100 de ani la viața orașului. Inițial un factor de modernizare și creștere al calității vieții în oraș prin darea în folosință a rețelei de apă, funcțională până în anii 1960, uitată și lăsată în paragină timp de 50 de ani, a fost readusă în prim plan prin proiectul ambițios de restaurare demarat de un grup de arhitecți interesați de păstrarea valorilor fondului construit local.Parte dintr-un ansamblu inițial de 6 clădiri de utlitate tehnică proiectate de ingineri austrieci și germani, 4 dintre acestea aflate în patrimoniul Primăriei Municipiului Suceava au fost clasate în anul 2011 că monument istoric. Noua funcțiune a vizat transformarea spatiilor inițial tehnologice în spatii de expoziție, săli de conferințe și alte dotări, pregătite să adăpostească dezbateri publice, concerte și expoziții.

Alături de recuperarea și integrarea unui obiect de arhitectură valoros, altfel sortit distrugerii și uitării, demersul proiectului în întregimea lui și-a propus și a reușit să recupereze un alt element prețios uitat timp de 50 de ani – memoria și spiritul comunitar, una dintre cele mai importante resurse ale locuirii urbane de calitate.

Câștigător al premiului Bienalei Naționale de Arhitectura 2014 la secțiunea “Arhitectura patrimoniului cultural”, Centru de Arhitectură, Cultură Urbană și Peisaj este integrat în viața comunității printr-un program constant adresat unui public educat larg, multicultural și devenind un pol cultural al regiunii de Nord-Est.

Niveul inferior al construcției format din cele două bazine de apă este acoperit de un taluz înierbat ce participă că și volum la imaginea impunătoare a construcțiilor supraterane. Astfel, acestea sunt percepute într-o perspectivă ascendentă și domină peisajul. Imaginea exterioară a ansamblului surprinde prin simplitatea aparentă a intervenției și totodată grija la detalii și contrastele delicate între modern și vechi. Ferestrele ample, cu tâmplăria originală restaurată și păstrată ca și grilaj, domină fațadele. Profilele metalice simple au fost dublate cu geam termoizolant autoportant care participă la confortul termic al interiorului fără a afecta imaginea generală. Accentele de culoare roșie ale ochiurilor de geam mobile atrag atenția și invită la descoperirea detaliilor din interior.

Amplasate în volumul interior al bazinelor și al celorlalte elemente constructive, platformele care acoperă golurile tehnologice, scările și balustradele au fost proiectate și executate din structuri și grilaje metalice, vopsite în culori neutre pentru a evidenția caracterul industrial al clădirii. În toată zona subterană s-au păstrat zone ample din textura inițială a peretelui interior ca fresce tehnologice și martori istorici. 

Impactul intervenției prin care s-a creeat accesul de la nivelul bazinelor îngropate ale uzinei este integrată în volumetria urbană inițială deschizând o piață semi-publică în fata clădirii. Taluzul a fost secționat la nivelul trotuarului iar accesul se face printr-o rampă lină către zona de recepție a ansamblului situată la nivelul inferior. Coborând către accesul principal regăsim contrastul între nuanțele neutre de gri, texturile betonului aparent și ancadramentul roșu al accesului principal în clădire.  

Sălile care adăpostesc spațiile expoziționale și zona dedicată conferințelor sunt amenajate în volumul bazinelor îngropate. Iluminatul natural al acestui nivel se face exclusiv zenital, prin transformarea trapelor de acces și curățare în luminatoare. Trecerea între cele două ăali se face printr-o străpungere a peretelui structural masiv din beton. Decuparea este păstrată cu tăietura brută, nefinisată. Același detaliu pe care îl regăsim în întreaga amenajare, golurile tehnologice de la nivelul pardoselii sunt acoperite cu grilaje metalice care păstrează traseele fostelor conducte vizibile fară să deranjeze noua funcțiune. Alegerea scaunelor pentru spațiul de conferință cu spătarul și șezutul din lemn încălzește imaginea interioară și scoate încă o dată în evidentă contrastul dar și armonia între elementul tehnologic – rece și cel cultural – cald. 

Spațiile dedicate zonei de birouri și ateliere amplasat la cele două niveluri superioare ale clădirii beneficiază de ferestrele generoase cu deschideri neobișnuit de mari pentru clădirile tehnologice. Ramele metalice păstrate creează un efect de vitraliu filtrând lumina și creeând un joc ce umbre în interiorul minimalist. Închiderile spațiilor sunt realizate din compartimentări din sticlă care permit perceperea spațiului în volumul inițial. Alegerea unui material brut, dar vibrat și cald cum este OSB-ul ca și element constructiv aparent și material pentru executarea elementelor de mobilier fix vine încă o dată să sublinieze intervenția minimală și caracterul industrial valoros al întregului ansamblu.

“Principala preocupare trebuie să fie “re-umplerea”acestor rezervoare, altădată pline cu apă, (…) cu activități specifice unui centru cultural”

arh. Șerban Țigănaș

Centrul de Arhitectură, Cultură Urbană și Peisaj "Uzina de Apa” Suceava, Str. Apeductului nr.4, suceavauzinadeapa@gmail.com

  • Text de Ioana Aldea, arhitect.
  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter

____________________________