Paula Hawkins: „Prefer să fiu ambițioasă și să greșesc decât să scriu mereu aceeași carte”

Lansat în urmă cu doar câteva zile simultan cu Statele Unite ale Americii, Focul mocnit, cel de-al treilea roman semnat de Paula Hawkins și publicat de Editura Trei vine cu o promisiune din partea autoarei, aceea de a cuceri publicul cu o nouă formulă de roman. Considerat de The Guardian „un regal” și de Vogue un thriller „care te ține cu sufletul la gură până în ultimul moment”, Focul mocnit îmbină câteva elemente regăsite și în romanul devenit fenomen global „Fata din tren” (predilecția pentru personaje de tip outsider, spre exemplu) cu o structură narativă nouă și ambițioasă, exact cum și-a propus scriitoarea. Londra este din nou scena acțiunii, mai precis Regent's Canal, locul unde sunt ancorate zeci de bărci, folosite ca locuințe plutitoare. Lungile plimbări pe cheiurile londoneze din perioada pandemiei au acționat ca un ferment creativ. Focul mocnit s-a născut în mintea scriitoarei britanice exact în acele momente: un thriller cu surprinzătoare răsturnări de situație, șase personaje suspecte și nu una, ci mai multe crime, fiecare având altă „justificare” – de la cea de pură plăcere de a făptui răul, până la cele care par a înfăptui o relativă dreptate sau conferă siguranță.

Cu o galerie de personaje puternice, care rămân în minte mult după terminarea cărții, Focul mocnit este mai mult decât un thriller clasic prin preocuparea scriitoarei de a pătrunde în abisul psihologic al eroilor săi. Tragediile din viețile personale, lipsa iubirii, pierderea unor persoane dragi, frustrarea sunt sentimente periculoase, care acționează ca un foc mocnit. Iar ele există în aproape toate personajele.

„Nu sunt o persoană extrovertită, iar succesul mi se pare cam înfricoșător”

Vândută în peste 23 de milioane de exemplare la nivel global, tradusă în 50 de țări și ecranizată, „Fata din tren”, publicată, de asemenea, de Editura Trei a fost un succes uriaș, cu care Paula Hawkins s-a obișnuit greu. De fapt, după cum mărturisește într-un interviu acordat publicației The Guardian, succesul a venit în etape. S-a bucurat când a auzit că „Fata din tren” e nr. 1 în top bestseller, că a fost citită de actrița Reese Witherspoon, că vânzările au explodat în Statele Unite și că urmează o ecranizare. „A fost cu adevărat palpitant și, în general, am fost foarte fericită. Însă, trebuie să recunosc că vine un moment când gândești că e prea mult. Nu sunt o persoană extrovertită, iar succesul mi se pare cam înfricoșător”, mărturisește Paula Hawkins. Are însă și o parte bună, pe care scriitoarea britanică a descoperit-o imediat: succesul i-a îngăduit să-și asume riscul de a experimenta în romanele care au urmat și aceasta este exact ce a făcut în Focul mocnit.

Paula Hawkins recunoaște cu onestitate că celebritatea primului roman a ajutat-o să-și cumpere un apartament mai drăguț, să stea în hoteluri mai scumpe când călătorește, i-a adus o mașină nouă, „una electrică, nu un Ferrari”, dar mai ales i-a permis să-și „cumpere” libertatea de a experimenta în plan narativ, în romanele sale.

De ce sunt outsiderii personajele preferate ale Paulei Hawkins?

Ca și Rachel din „Fata din tren”, Laura, personajul principal din Focul mocnit este un outsider. Victimă a unui accident în adolescență, tânăra a dezvoltat o problemă de personalitate, dezinhibiția. Incapabilă să-și controleze impulsurile și cu un temperament vulcanic, Laura intră mereu în bucluc. După ce Daniel Sutherland este înjunghiat mortal pe barca sa, prima pe lista suspecților este Laura, care avusese o legătură de o noapte cu victima. Instabilă emoțional, incapabilă să se integreze, marginalizată chiar și în propria familie, tânăra este totuși unul dintre persoanjele luminoase ale cărții. Paula Hawkins dovedește o subtilă înțelegere a sufletului outsiderilor, tocmai pentru că s-a aflat adesea în această situație. Scriitoarea s-a născut la Harare, în Zimbabwe și s-a mutat cu familia în Regatul Unit abia în adolescență. În Anglia, sud-africanii albi nu erau primiți chiar cu brațele deschise, așa că, până în anii universității, Hawkins nu a reușit să-și facă niciun prieten englez. „M-am simțit un outsider în UK, iar apoi am început să mă simt ca o străină și în Zimbabwe. Într-o anumită măsură, asta m-a adus în situația unui no man’s land”, povestește scriitoarea.

„Prefer să fiu ambițioasă și să greșesc decât să scriu mereu aceeași carte”

Înainte de a „da lovitura” cu „Fata din tren”, Paula Hawkins a mai scris patru romane, sub pseudonimul Amy Silver, care s-au vândut bine, dar nu au ajuns bestsellere internaționale. Referindu-se la personajele acelor cărți, scriitoarea britanică povestește în The Guardian: „Erau foarte diferite de structura mea. Nu erau trup și suflet din mine. N-am iubit acele personaje”. Însă, experiența s-a dovedit utilă în evoluția sa ulterioară ca romancier. Indiferent cât de greu s-au născut thrillerele următoare, chiar dacă a avut momente serioase de cumpănă și îndoială, Hawkins a decis să pună ceva din ea însăși în fiecare carte și să riște: „Prefer să fiu ambițioasă și să greșesc decât să scriu mereu aceeași carte”. Aceasta chiar dacă situația e uneori teribil de inconfortabilă: „Există mereu perioade foarte întunecate, când stai la masă, scrii și plângi. Experiența asta nu o trăiești ca jurnalist” spune Paula Hawkins, care timp de 15 ani a fost ziaristă.

Cât privește crearea thrillerului Focul mocnit, scriitoarea mărturisește: „Dumnezeu mi-e martor, ultimii trei ani nu au fost ușori”. Însă, după cum apreciază scriitorul Lee Child, cel de-al treilea roman al autoarei britanice „are întorsături de situație așa cum trebuie să aibă un thriller bun, dar este și profund, inteligent și cât se poate de uman”. Focul mocnit pare a fi, așadar, un pariu câștigat de Paula Hawkins.

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter