Proiecții de filme la Institutul Cervantes din București | Portret de regizor: Gracia Querejeta

Institutul Cervantes din București continuă seria de filme semnate de regizori spanioli contemporani cunoscuți cu două producții ale regizoarei Gracia Querejeta: Siete mesas de billar francés, film recompensat cu Premiul pentru cel mai bun scenariu, Premiul cea mai bună actriță în rol principal la Festivalul de la San Sebastián și Premiul Goya pentru cea mai bună actriță în rol principal și Premiul Goya pentru cea mai bună actriță în rol secundar, și Felices 140, peliculă nominalizată la două Premii Goya.

La fel ca și celelalte proiecții din seria „Cine en español – Retratos de directores / Filme de limba spaniolă – Portrete de regizori”, cele două filme semnate de Gracia Querejeta vor putea fi vizionate în serile de luni (27 septembrie) și marți (28 septembrie), de la ora 20.00, în Sala Auditorium a Institututului Cervantes din București (Bulevardul Regina Elisabeta nr. 38).

Filmele vor rula în versiunea originală, cu subtitrare în limba engleză, și vor avea loc cu respectarea tuturor măsurilor de protecţie privind sănătatea în contextul actual.
Accesul la proiecţii se face pe bază de rezervare în scris printr-un e-mail trimis la cultbuc@cervantes.es. Rezervarea locului devine valabilă numai după primirea unei confirmări în scris. 

Gracia Querejeta s-a născut la Madrid în 1962. Fiica producătorului de film Elías Querejeta a avut o chemare timpurie pentru acest domeniu și, la vârsta de 13 ani, a debutat ca actriță în Las palabras de Max de Emilio Martínez Lázaro.

Ulterior a participat ca actriță la mai multe scurtmetraje și a fost asistenta regizorului Carlos Saura în Dulces horas (1981), înainte de a debuta în spatele camerei în 1987 cu scurtmetrajul Tres en la marca, prima parte a seriei 7 huellas, care a avut premiera în secțiunea oficială a celei de-a 32-a ediții a Festivalului de Film de la Valladolid.

În 1990, Gracia Querejeta a regizat, împreună cu Jesús Ruiz și Nacho Pérez de la Paz, scurtmetrajul documentar El viaje del agua, care a câștigat un Premiu Goya, și, tot în același an, a scris și a regizat La adolescencia, un episod din seria El hombre y la industria. În 1992, a regizat primul său lungmetraj, Una estación de paso, care a câștigat Premiul special al juriului la a 37-a ediție Seminci și a avut premiera în secțiunea „Panorama” a Festivalului de Film de la Berlin. A fost începutul unei cariere strălucite ca scenarist și regizor.

Filmografia sa include filme de lung metraj precum El último viaje de Robert Rylands (1995) –premiat pentru regie, montaj și coloană sonoră de către Círculo de Escritores Cinematográficos, Cuando vuelvas a mi lado – Premiul special al Juriului la Festivalul de la San Sebastián și beneficiarul a opt nominalizări la Premiile Goya; Héctor (2004) – premiat pentru cel mai bun film și cea mai bună actriță la Festivalul de film de la Málaga, Siete mesas de billar francés (2007), 15 años y un día (2015) – Premiul pentru cel mai bun film la Festivalul de la Málaga și opt nominalizări la Premiile Goya, Felices 140 (2015), Ola de crímenes (2018), documentarul Tanto monta (2019) și cea mai recentă producție, Invisibles (2020).

Felices 140 

27 septembrie, ora 20.00

(Spania, 2015, 95′, dramă, comedie neagră / v.o. spaniolă, subtitrare în engleză)
Pentru a-și sărbători cea de a 40-a aniversare, Elia își invită prietenii la o casă de vacanță, unde le dă o veste incredibilă: a câștigat la loterie 140 milioane de euro! După marele anunț, atmosfera în casă devine din ce în ce mai tensionată, fericirea oamenilor se transformă treptat în lăcomie, iar prietenii încep să plănuiască cum să intre în posesia banilor Eliei.

Siete mesas de billar francés

28 septembrie, ora 20.00

(Spania, 2007, 113′, dramă / v.o. spaniolă, subtitrare în engleză)

Angela și fiul său Guille pornesc într-o călătorie atunci când află că Leo, tatăl Angelei, s-a îmbolnăvit. Până să ajungă cei doi, Leo moare. Ulterior, Charo, amanta lui Leo, le povestește cât de neprofitabilă este afacerea acestuia – o sală cu șapte mese de biliard. Charo este convinsă ca singura cale pentru a plăti datoriile este să vândă locul respectiv. Curând, Angela înțelege că tatăl său a dispărut în circumstanțe misterioase. În aceste condiții dureroase, Angela încearcă să meargă mai departe și să-și refacă viața. Astfel, primul lucru pe care îl face este să-și pună la bătaie toate economiile pentru a repune pe picioare sala de biliard.

Evenimentul „Portret de regizor: Gracia Querejeta” este realizat cu sprijinul Filmotecii AECID – Agenţia Spaniolă pentru Cooperare Internaţională şi Dezvoltare. 

Newsletter