Interviu cu HOLLAND HOUDEK, designer de bijuterie contemporană

În perioada 30 septembrie - 3 octombrie, la București își dă întâlnire bijuteria contemporană din întreaga lume! Holland Houdek, designer de bijuterie contemporană din Rochester, NY, USA, va participa la expoziția centrală de la Arcub-Hanul Gabroveni din cadrul Romanian Jewelry Week alături de peste 170 de designeri de bijuterie din toată lumea. Holland a expus în galerii și muzee din Statele Unite și internațional în Austria, Canada, Franța, China, Germania, Spania, Elveția, Maroc, Mexic și Taiwan, şi a participat la numeroase concursuri și competiții, fiind finalistă la Burke Prize la Muzeul de Arte și Design din New York. 

Holland Houdek transformă bijuteriile în noțiuni de memento mori pentru epoca modernă - o epocă marcată de viteză, avansuri medicale și moarte amânată, colaborând cu industria medicală şi folosind pentru inspirație implanturi medicale donate. Artista explorează podoabele interiorului corpului creând o legătură strânsă între științele medicale și arta prelucrării metalului. “Corpul meu de lucrări își propune să reinventeze și să exagereze aceste dispozitive medicale, centrându-mi temele pe corpuri viitoare imaginate, producția în masă și mecanizarea industriei medicale și ciudățenia întruchipării în lumea contemporană.

Holland, numește trei designeri de autor pe care îi admiri.

Mi se pare greu să-mi limitez răspunsul la doar trei artiști de bijuterii(!), dar cei care îmi vin imediat în minte sunt Hanna Hedman, Julia deVille și Teresa Faris. Fiecare dintre ele are aportul ei în domeniul bijuteriei deși abordările lor sunt foarte diferite. Sunt deosebit de atrasă de munca lui Hedman pentru modul în care transcende către lumi altfel, granițe nedefinite și pentru modul în care pare să evoce întotdeauna amintiri ale mortalității... memento mori. Apreciez cum DeVille se află adesea la intersecțiile dintre sculptură și bijuterii în moduri surprinzătoare și complicate, în timp ce nu pierde niciodată din vedere tradițiile profunde ale bijuteriilor, iar Faris se numără printre cei pe care îi admir cel mai mult pentru munca ei conceptuală simplă, dar profundă și pentru modul în care este capabilă să-și ia ambarcațiunile în atât de multe direcții diferite. Pentru mine, fiecare dintre ele a fost mult timp un lider în domeniu și continuă să inspire o nouă generație de artiști.

Ce ar trebui să știe un designer la început de drum? 

La începutul carierei, cred că cel mai important lucru pe care trebuie să-l facă un artist este să riște multe șanse și să exploreze în continuare diferite stiluri, materiale, concepte și tehnici pentru a găsi ceea ce funcționează și ce nu. Împingeți-vă în afara zonei de confort și provocați-vă să creșteți și să vă dați seama de propria identitate ca producător și artist - „găsiți-vă vocea” poate fi un clișeu, dar este un pas crucial în acest proces și unul care evoluează mereu. Aș sugera, de asemenea, cu tărie să se acorde o atenție deosebită numelor emergente și consacrate și noilor tendințe în domeniu prin site-uri precum Klimt02, Revista Metalsmith și Society of North American Goldsmiths (SNAG), și prin cataloage de expoziții și publicații independente, în timp ce, de asemenea, se analizeaza istoria profundă a bijuteriilor în diferite contexte culturale. Chiar dacă nu urmați aceste tendințe sau nu trageți din aceste istorii, cu cât aveți mai multe cunoștințe despre ceea ce se întâmplă pe teren și despre ceea ce a fost înainte, cu atât veți putea contribui mai ușor la acea conversație și veți înțelege modul în care voi și munca voastră vă veți găsi locul în acest domeniu.

Mastoplastia Nelumbo (Colier cu implant de sân Lotus) cupru fabricat manual, perforat, implant de sân din silicon, Cristale Swaroski (621), șlefuire, patină

Care a fost evenimentul de referință la care ai participat și te-a ajutat în cariera ta?

Tind să-mi expun lucrările în primul rând în galerii și muzee, inclusiv în mai multe comunități internaționale, dar încerc și să particip la evenimente pentru a afla despre tendințele din domeniu, pentru a construi conexiuni și pentru a vedea ce se mai întâmplă pe scena bijuteriilor contemporane. Cele două evenimente importante pentru mine și care m-au influențat cel mai mult au fost Schmuck în München (München), Germania în timpul Săptămânii Bijuteriilor din München și Convenția anuală a Society for North American Goldsmith’s (SNAG). Am avut ocazia să-mi arăt munca acolo într-o expoziție satelit numită „Chaos” în 2018, dar am participat ca spectator și cu alte ocazii. A putea vedea o explozie de bijuterii contemporane care preia un oraș întreg este o experiență incredibilă și energia rămâne întotdeauna la mine mult timp după eveniment. Convenția anuală a Society for North American Goldsmith’s (SNAG) este un alt eveniment excepțional la care am participat, atât ca invitată ca speaker, cât și ca expozant de mai multe ori de-a lungul anilor. Este unul dintre cele mai importante astfel de evenimente din SUA și este uimitor să pot vedea lucrări noi de la atât de mulți artiști pe care îi cunosc sau pe care sunt dornică să-i cunosc în toată țara și nu numai. În mod obișnuit, las în urmă aceste două evenimente cu mai multe conexiuni noi, idei noi și cu un sentiment de inspirație reînnoit pentru a-mi face propria lucrare.

(Colier cu șurub osos) cupru fabricat manual, perforat, șurub osos, cristale Swarovski (363), strat de pulbere, patină

Cum poți descrie lumea dacă ar fi să vorbești numai despre bijuterie? Ar exista niște categorii pe continente, țări, regiuni?

S-ar putea folosi cu ușurință istoria bijuteriilor pentru a spune istoria lumii. Am fost întotdeauna fascinată de modul în care arheologii din fiecare regiune a lumii au descoperit bijuterii și obiecte de podoabă printre lucrurile finale ale fiecărui mare conducător, regină, rege, faraon, șaman etc. din trecut, ceea ce demonstrează în mod clar cât de puternice sunt aceste obiecte în a spune aceste istorii și rolul pe care îl joacă în spațiu și timp. Chiar și mai adânc, în 2013 arheologii au găsit dovezi ale unui colier realizat din gheare de vultur într-o peșteră neanderthaliană din Croația, care a provocat noțiuni comune despre inteligența umanoidă timpurie și capacitatea lor de a gândi simbolic și abstract. În mod similar, în urmă cu aproximativ 75.000 de ani, strămoșii umani din Capul Africii de Sud au găsit găuri în cochilii de melci pentru a le folosi ca mărgele pe un colier, ceea ce a servit din nou ca dovadă a ceea ce erau capabile aceste grupuri timpurii. Aș putea continua să vorbesc despre rolul bijuteriilor jucat în istoriile comerțului și comerțului, al bogăției și privilegiilor, al crimelor și al construirii civilizației, toate acestea vorbind despre ceva cu adevărat incredibil despre istoria pe care noi artiștii și producătorii actuali ne bazăm. Bijuteriile și podoabele contemporane continuă să fie un mediu atât de excelent pentru a circula aceste narațiuni, deoarece cine știe ce povești vor spune arheologii în viitor!

(Colier cu ace epidurale) ) cupru fabricat manual, perforat, ace epidurale, cristale Swarovski (151), strat de pulbere, patină

Cum vezi viitorul bijuteriei contemporane? Care sunt trend-urile în bijuteria contemporană internațională?

Domeniul bijuteriei contemporane intră într-un moment de experimentare și expansiune radicală. O nouă generație de artiști depășește în mod obișnuit granițele, comentând în continuare problemele sociale și politice, explorând noi tehnologii și direcții conceptuale și trecând frontierele disciplinare. Pe de o parte, vedem mulți artiști de bijuterii, de la Europa de Vest la Europa de Est, America de Nord până la China și Taiwan, Africa de Sud până la America de Sud, folosind o ireverență jucăușă, un stil capricios și un simț al umorului în lucrările lor. Culorile vii și texturile surprinzătoare, juxtapuneri conceptuale și teme ironice, ambiguități discordante, sunt acum o monedă obișnuită. Pe de altă parte, vedem un ton mai deschis politic sau activist în lucrările unor artiști, fie ca un mijloc de a comenta drepturile femeilor, justiția rasială, problemele LGBTQ +, schimbările climatice, imigrația și granițele și multe altele.  Luate împreună, acestea sunt noi direcții incitante și îndrăznețe, care sunt deosebit de semnificative pentru domeniul bijuteriilor contemporane. În viitor, m-aș aștepta să văd bijuterii contemporane care continuă să depășească aceste limite, în timp ce continuă să onoreze tradițiile și istoriile domeniului. Viitorul domeniului bijuteriei contemporane și al mișcării meșteșugărești, în general, vor deschide în mod ideal un orizont pentru artiști și producători să exploreze noi direcții și să-și facă auzite vocile în lume.

Cum alegi conceptele colecțiilor tale?

Ca artist al metalelor, lucrările mele s-au rotit întotdeauna în jurul corpului și al experienței întruchipate. Cred că acest lucru provine din faptul că am fost o gimnastă competitivă și am avut întotdeauna o conștientizare intensă a corpului meu. În anul meu de absolvire la Universitatea Syracuse, munca mea a început să facă schimbul de la a lucra pentru exteriorul corpului meu din interiorul corpului meu. Mi s-a părut o progresie logică și despre care am crezut că este o inversare interesantă a modului în care podoaba este concepută în mod obișnuit. În acest moment am început să programez vizite de studio cu medicii, să fac legături cu alții specialiști din domeniul medical și să vizitez muzee medicale, iar cercetările mele au decolat de acolo. Până în prezent, am stabilit parteneriate cu Academia Americană a Chirurgilor Ortopedici, MedWish International, Cleveland Clinic și cu alți medici și practicanți medicali. Prin aceste parteneriate, am obținut sute de dispozitive și implanturi medicale pe care le folosesc pentru inspirație și pe care uneori le încorporez direct în munca mea pentru a le construi în jurul lor. 

Istoria bijuteriei datează de mii de ani și cred că există o corelație interesantă între modul în care oamenii s-au împodobit istoric cu oase, păr și dinți umani pentru a reprezenta bogăția, statutul, credința spirituală, memoria și/sau protecția, la modul în care oamenii acum se împodobesc intern cu implanturi medicale - care sunt, de asemenea, obiecte foarte valoroase și pot servi aceluiași scop ca oasele. Deoarece implanturile medicale pot face să ne gândim la mortalitate, de multe ori am în minte conceptul istoric de memento mori atunci când conceptualizez și realizez munca mea. Cred că implanturile medicale, atunci când sunt transformate ca obiecte de artă, sunt obiecte contemporane interesante care desfășoară acea tradiție istorică și care sunt profund legate de practicile de bijuterii și podoabe. Ordonanța latină: „amintește-ți de mortalitate” sau mai bine zis „amintește-ți, trebuie să mori!,” este imperativă pentru a te menține împământat într-un timp marcat de atâtea crize, dar și de un privilegiu atât de rampant pentru elită.

(Colier cu seringă) cupru fabricat manual, perforat, tub de plastic, cristale Swarovski (104), gravat, strat de pulbere, patină

Ce părere ai de bijuteria contemporană din România? Poți să dai exemple de designeri pe care îi admiri?

La fel ca în cazul întrebării de mai sus, aș putea numi mai mulți artiști de bijuterii români de care sunt atrasă, dar unul care îmi vine imediat în minte este Izabella Petruț. Apreciez natura spontană și serendipită a operelor și temelor sale și modul în care joacă în diferite dihotomii în timp ce folosește o diversitate de obiecte și materiale și sunt adesea impresionată de ceea ce simt că este un ton mai întunecat al multora dintre alegerile sale conceptuale. În mintea mea, ea reflectă multe dintre tendințele pe care le-am observat în rândul bijutierilor români. Gândind mai larg, sunt deosebit de surprinsă de mesajele sociale puternice pe care le îmbrățișează bijutierii români contemporani, juxtapunerea dintre formele organice și mecanice și accentul pe experimentare și inovație fără a pierde tehnica. În aceste moduri, cred că există o mulțime de lucruri interesante care ies din scena bijuteriilor contemporane românești, motiv pentru care sunt atât de bucuroasă că particip la expoziția Romanian Jewelry Week 2.0.

Interviu de ALEXANDRA BUJENIŢĂ

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter