50 de ani mai verzi și mai pașnici cu GREENPEACE

Luna aceasta Greenpeace celebrează 50 de ani de existență, timp în care a devenit una dintre cele mai vizibile organizații mondiale care luptă pentru protejarea naturii și a drepturilor omului, reușind să aducă în agenda publică cele mai importante probleme de mediu și să influențeze conduita a numeroase organizații private și de stat. 

Greenpeace este o organizație non-guvernamentală independentă coordonată la nivel mondial din Amsterdam, cu centre de reprezentanță în peste 55 de țări din întreaga lume. Valorile pe care și le asumă sunt non-violența, independența politică și promovarea soluțiilor. Prin campaniile pe care le derulează sub forma unor confruntări non-violente și creative, organizația urmărește să protejeze biodiversitatea, luptă împotriva poluării, tăierii pădurilor, vânatului excesiv, ingineriei genetice și hiperconsumerismului, militează pentru eliminarea amenințărilor nucleare în totalitatea lor, susține dezarmarea globală și conectează comunități.

Totul a început în 1971, când fondatorii organizației au navigat spre o insulă, în Oceanul Arctic, cu un scop foarte clar: să oprească detonarea unei bombe nucleare. Acesta a fost momentul care a intrat în istorie și a inspirat o întreagă mișcare globală. Contextul social și cultural în care Greenpeace și-a început existența a fost unul prielnic pentru dezvoltarea unor noi coduri sociale, ecologice și de conduită politică.

În ultimii cincizeci de ani, Greenpeace a reușit sa schimbe modul de funcționare a unor companii gigant. Volkswagen și-a luat angajamentul că va respecta legislația UE, legislație împotriva căreia făcuse lobby anterior și a redus emisiile de CO2, după ce Greenpeace a lansat campania cu tematică Star Wars, ca răspuns la campania comercială Volkswagen în care personajul principal era un mic Darth Vader. Greenpeace a acuzat mai multe corporații, precum Unilever, Nike, KFC, Kit Kat și McDonald’s de legăturile pe care le au cu defrișarea pădurilor tropicale, având ca rezultat schimbare politicilor multora dintre companii.

Greenpeace a militat timp de zece ani ca UE să interzică cheresteaua ilegală, reușind sa își atingă, într-un final, obiectivul. Burberry și Primark s-au angajat să elimine din procesul de fabricație substanțele chimice toxice,  perflorate până în 2020, adoptând o abordare mult mai transparentă. Adidas, urmat de alte 18 mărci de top, precum H&M și Zara, a făcut același lucru după ce Greenpeace a publicat un raport cu privire la substanțele toxice folosite pentru crearea echipamentelor folosite de sportivii prezenți la Cupa Mondială FIFA. Asia Paper and Pulp, cea mai mare companie producătoare de hârtie, a eliminat din lanțul de producție lemnul provenit din pădurile tropicale. 

  • Text de Delia Mitrache.

Delia Mitrache

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter