Response-Ability: Două spectacole de teatru fac obiectul unei serii de ateliere de educație prin artă adresate adolescentilor din zone defavorizate cultural

Asociația Art Revolution organizează în lunile octombrie și noiembrie o serie de ateliere de educație prin artă adresate adolescentilor din zone defavorizate cultural din proximitatea Bucureștiului și din cartierele capitalei.

Pornind de la două dintre spectacolele de teatru produse de Asociația Art Revolution - ”Foreplay” și ”Growing Up”, elevii vor viziona cele două creații și vor discuta cu specialiști în educație culturală. În cadrul atelierelor, elevii vor oferi rezolvări alternative pentru anumite scene, vor realiza arbori decizionali care să îi ajute să interiorizeze aspectele legate de libertatea de gândire si decizie. Dezbaterile din cadrul atelierelor vor fi ghidate de Cezara Grama (specialist în educație alternativă pe teme de implicare civică în cadrul Școlii pentru Democrație – Asociația Expert Forum) și Alexandra Mihalache (specialist în educație pentru sănătatea reproducerii și egalitate de gen - Fundația Tineri pentru Tineri).

Foreplay” este un spectacol de teatru documentar pe tema maternității timpurii și are la bază fenomenului nașterilor timpurii în România, condiția vulnerabilă a tinerelor într-o societate care, pe de o parte, idealizează condiția maternității, iar pe de altă parte, operează cu o percepție stereotipizată la adresa mamelor adolescente.

Growing Up” are ca sursă de pornire informațiile publicate în achetele Rise Project și Inclusiv de către jurnalistul Victor Ilie, despre corupția din sistemul medical românesc. Spectacolul explorează impactul pe care încălcarea legii prin dare și luare de mită ca practică normalizată îl are asupra deminității umane.

Cele doua serii de ateliere sunt organizate în cadrul a două proiecte complementare: “Response-Ability” se adresează elevilor din împrejurimile Bucureștiului (co-finanțat de AFCN) iar “Response-Ability in Licee” este dedicat elevilor din cartiere defavorizate cultural din București (co-finanțat de ARCUB – Centrul de Proiecte Culturale al Municipiului București).

În cadrul proiectului Response-Ability organizat în parteneriat cu Asociatia Teach for Romania, 240 de adolescenți din școli și licee din Clinceni, Cernica, Chitila, Mizil, Pucioasa si Fierbinți Târg vor viziona cele doua spectacole și vor participa la 12 ateliere educaționale. Tema centrală a atelierelor este responsabilitatea, definită în acest context drept capacitatea elevului de a răspunde în mod echitabil față de sine însuși, nu doar față de societate, atunci când suntem supuși la presiuni. Responsabilitatea este abordată nu prin latura de îndatorire/obligație, ci prin nuanța de decizie personală asumată în mod liber și în armonie cu valorile proprii, câtă vremea aceste valori nu încalcă libertatea celorlalți.

Ideea de siguranță de sine bazată pe gândire critică (reflecție, argumentare rațională) și, în egală măsură, pe empatie va fi dezvoltată și alături de adolescenți din 3 cartiere bucureștene defavorizate cultural (Rahova, Crângași, Pantelimon) printr-o serie de 8 ateliere online similare celor adresate elevilor din proximitatea Capitalei. Response-Ability în Licee se va desfășura în Colegiul Tehnic „Carol I”, Colegiul Tehnic „Sf. Pantelimon”, Colegiul de Industrie Alimentară „Dumitru Moțoc” și Liceul Tehnologic „Dimitrie Gusti”. Atelierele Response-Ability în Licee vor începe pe data de 8 oct 2021 și se vor desfășura până pe 15 nov 2021.

Primul atelier va avea loc pe 8 octombrie la Colegiul Tehnic “Constantin Brancoveanu” (atelier online Imoral/ Ilegal condus de Cezara Grama).

Cele două spectacole: ”Foreplay” & ”Growing Up” vor fi transmise online pe 22 octombrie, respectiv 5 noiembrie. Difuzările au loc în parteneriat cu ARCUB, sunt gratuite, iar accesul se face pe baza unei rezervări la adresa artrev.ro@gmail.com. Mai multe detalii pe https://www.facebook.com/ArtRevolution.ro