3 sfaturi pentru toți cei care au simțit că ultimii doi ani au fost destructivi și deprimanți

Nu știu cum au fost pentru alții, dar pentru mine, ultimii doi ani au fost o veritabilă aventură. Azi, după prima minivacanță, vorbesc cu ”înțelepciunea” celui care-și dă seama că pauzele mici, eventual și dese, sunt cheia marilor succese. Pentru cei mai norocoși dintre oamenii care lucrează în industria noastră, slalomul printre deschidere și închideri, schimbări de legislație, de modele de business și reguli absurde, a adus burnout-uri și depresii, anxietăți, atacuri de panică dar și, în cele din urmă, ușurarea de a fi supraviețuit cumva. Pentru ceilalți, pandemia și criza ulterioară au însemnat închideri de afaceri, pierderi financiare uriașe, faliment și probleme medicale grave. Am citit undeva că s-au închis peste 100.000 de restaurante în lumea întreagă. Așa că, cei care am supraviețuit, ne simțim norocoși. Dar cum am reușit și care e prețul pe care l-am plătit?

Pentru un bucătar șef sau un proprietar de mic restaurant, stresul începe încă dinainte de a deschide ochii dimineața. Se simte ca o durere de stomac usturătoare, urmează apoi o avalanșă de gânduri care te năucesc, sentimente de neputință și ușor, ușor, în timp ce te trezești, te aduni și-ți spui că trebuie să faci cumva față și azi. Ăsta e stresul ”bun”, stresul ”rău” e... când nu mai ai pentru cine să te stresezi. Se spune că bucătarii sunt dependenți de satisfacția pe care le-o generează clienților și au tendința de a se simți pierduți atunci când nu au pe cine să bucure. Lecția cea mai importantă e aceea că nu poți face nimic, dacă nu ai grijă de tine. Iar pentru mine, lucrurile au început să se așeze atunci când mi-am dat voie și timp să-mi mai trag sufletul. Restaurantul e deschis doar de joi de până duminică, iar de luni până miercuri mai apuc să recuperez cât de cât la odihnă și la timpul pentru mine.

Dacă lucrezi în horeca și ai simțit câte ceva din toate astea, am 3 recomandări pentru tine.

În primul rând, dormi mai mult. Somnul și odihna sunt esențiale pentru randament și creativitate. Mai puțină cafea după prânz, ultima masă înainte de ultima comandă și poate mai puțin Instagram înainte de culcare sunt primii pași spre succes. În al doilea rând, nu uita să-ți hrănești trupul dar și mintea. Bucătarii adoră să îi hrănească pe ceilalți, dar adeseori uită să se hrănească pe sine sau aleg să mănânce rar, prost și nesănătos. Un pic mai multă atenție la alimentație, mai puțină cafea și mai puțin alcool și s-ar putea ca lucrurile să se schimbe radical. Cât despre minte, eu car 4-5 cărți după mine mereu și nu ratez nici un moment mort sau pauză și citesc.

Nu în ultimul rând, fă mișcare în aer liber. Reconectează-te cu natura. Respiră cum trebuie. Pentru cineva obișnuit cu 20.000 de pași făcuți în 100 de metri pătrați, în fiecare zi, pare ciudat să recomand mișcarea. Dar nu uita că una e mișcarea la muncă, alta e cea recreativă, în natură, la aer curat, acolo unde tot ce crește și respiră e parte din spectacolul naturii. 

Nu sunt eu speaker motivațional, nici influencer ce dă sfaturi, dar știu că rețeta de mai sus m-a ținut în picioare în vremuri grele. Iar dacă ea îi va folosi măcar unuia dintre cei ce citesc aceste rânduri, sunt fericită că am făcut un dram de bine în lume, altfel decât printr-o farfurie delicioasă.  Să fiți sănătoși și să aveți grijă de voi.

  • Text de Mădălina Sánta

Swit Rocs

  •  Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter