ANNETTE, un musical ieşit din tipare

Doi performeri celebri. El, Henry McHenry (Adam Driver), un idol al scenei de stand-up comedy care-şi subjugă publicul printr-un umor provocator ce mai degrabă ostilizează decât seduce.

Ea, Ann Defrasnoux (Marion Cotillard), o divă a operei cu o voce îngerească, care are în permanenţă spectatorii, presa şi criticii la picioarele ei.

Povestea lor de dragoste intens mediatizată ce îmbracă veşmântul căsniciei din care rezultă o fetiţă, Annette. Căreia trebuie să i se poarte de grijă dincolo de lumina reflectoarelor. Doar că priza la public a tatălui se erodează dramatic în timp ce mama străluceşte tot mai puternic, mai ales în scenele tragice. Iar micuţa e doar o păpuşă. La propriu. Care în preajma părintelui frustrat şi gelos pe succesul partenerei de viaţă începe să semene cu Chucky şi nu cu Barbie. Cel puţin până când se dovedeşte că a moştenit calităţile vocale ale lui Ann şi l-ar putea salva pe autodistructivul Henry.

Cred că aceste detalii sunt suficiente pentru a realiza că Musical-ul compus de Sparks, duo-ul american de Art-Pop/Rock (fraţii Ron şi Russell Mael), ce are premiera pe 3 decembrie, este departe de a fi un produs destinat entertainment-ului facil. Mai ales că regia lui Annette este semnată de iconoclastul cineast francez Leos Carax (Holy Motors, Pola X), pentru care dragostea poate fi în egală măsură crudă, egoistă şi eliberatoare. 

Fraţii Mael, ce mai cochetaseră cu ideea de film muzical (proiectele care nu s-au concretizat niciodată cu Jacques Tati, Confusion din ’74, şi apoi cu Tim Burton, adaptarea seriei Manga Mai, the Psychic Girl în anii ‘80), oferă acum cinefililor prin Annette, împreună cu Leos Carax, un basm adult în care, în mod suprarealist şi contrar oricărei convenţii sau frontiere între firesc şi artificial, sarcasmul şi autoironia convieţuiesc împreună cu melodramaticul şi oniricul într-un mod de-a dreptul surprinzător. Cu muzica prezentă inclusiv în cele mai seci dialoguri şi cadre de o picturalitate atent studiată, Annette se aşează însă în fapt pe umerii (şi talentul) celor doi protagonişti, Marion Cotillard (dincolo de actorie, o cântăreaţă versată ale cărei prime single-uri datează de mai bine de 20 de ani) şi Adam Driver (House of Gucci, Ultimul duel), iar ambii îşi fac treaba cu brio, în special cel din urmă, realmente impresionant ca jumătate toxică a relaţiei emoţionale, masculul alfa care se crede un Rocky al stand-up comedy-ului. Este limpede că Annette nu e un Musical pe toate gusturile sau aşteptările, dar merită fără discuţie vizionat (şi ascultat) fiindcă în mod cert nu va lăsa pe nimeni indiferent.

  • Text de Ioan Big.

Ioan Big, Publisher Zile și Nopți

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter